این سینان اوغان؛ مردی که نتیجه انتخابات در ترکیه به آرای او بستگی دارد

کمتر کسی فکرش را هم می‌کرد که به جای اردوغان و قلیچدار اوغلو، این سینان اوغان باشد که تبدیل به شخص اول انتخابات ۲۰۲۳ تبدیل شود، اما او کیست؟

این سینان اوغان؛ مردی که نتیجه انتخابات در ترکیه به آرای او بستگی دارد

حانیه برومند- در حالیکه در هفته‌های اخیر همه نگاه‌ها به اردوغان و قلیچدار اوغلو بود، یک چهره سوم تبدیل به مرکز توجه انتخابات ترکیه شد.

با برگزاری انتخابات و شمارش آرا در ترکیه، همه چیز به دور دوم کشیده شده، چون با وجود انصراف محرم اینچه از حضور در انتخابات، دیگر نامزد انتخاباتی یعنی سینان اوغان حدود ۵ درصد از آرا را به دست آورده و باعث شده انتخابات دومرحله ای شود. دور دوم انتخابات در ۲۸ می‌ یعنی ۱۴ روز دیگر برگزار می‌شود و باید منتظر ماند و دید این ۵ درصد سرنوشت‌ساز به حساب کدام یک از دو کاندیدا ریخته می‌شود، اردوغان یا قلیچدار؟ حمایت سینان اوغان از هر یک از دو رقیب می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اما اوغان کیست و چرا با حمایتش از یکی از طرفین رقابت از موکول شدن انتخابات به دور دوم جلوگیری نمی‌کند؟

سینان اوغان از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۳ ریاست جمهوری ترکیه است که قبلاً ۲ بار به عنوان نماینده مردم ایغدیر از سوی حزب حرکت ملی به پارلمان راه یافته است. با وجود اینکه هم‌اکنون دو گفتمان اسلامگرایی و لائیسم به عنوان دو جریان سیاسی مهم ترکیه شناخته می‌شوند، اما ملی‌گرایان نیز در ترکیه صاحب ریشه‌های تاریخی و اجتماعی‌اند. دو نامزد و رقبای اصلی انتخابات ریاست جمهوری یعنی اردوغان و قلیچدار اوغلو، دارای احزاب قدرتمندی هستند که در پارلمان کرسی دارند، بنابراین نامزدشدن این دو سیاستمدار بدون هیچ قید و شرطی صورت گرفته است؛ اما بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، زمانی که نامزدی از یک حزب خارج از پارلمان خواهان حضور در رقابت ریاست جمهوری شود، باید حداقل ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه به طور رسمی از او حمایت کنند. سینان اوغان نیز از همین طریق و با داشتن حمایت ۱۱۴ هزار و ۵۷۷ نفر از شهروندان ترکیه به میدان رقابت آمد‌.

اوغان، از نامزدهایی است که شانسی برای پیروزی نداشت و واقعیت این است که خود او نیز از این موضوع اطلاع داشت، ولی او به دنبال تقویت جریان ملی‌گرایی ترکی است و تمایل دارد در آینده بر روی فعالیت حزبی و سازمانی، با توان و تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دهد و از همین جهت بر حضور در انتخابات برای رقم زدن پیش‌زمینه‌ سیاسی مناسب اصرار داشت، حتی وقتی اینچه که در انتخابات ۲۰۱۸ دوم شده بود، به سود قلیچدار کنار کشید. می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که اوغان جلب توجه افکار عمومی را به عنوان یک راهبرد سیاسی و اجتماعی در نظر گرفته‌ و به دنبال این امر است که در آینده در معادلات سیاسی ترکیه جایگاه مهم‌تری داشته باشد.

تاریخچه فعالیت‌های اوغان اما جالب است. او مدتی در کنار آکشنر، عضو فعلی ائتلاف حامیان قلیچدار اوغلو به فعالیت سیاسی پرداخت، اما مدتی بعد حزبی مستقل به راه انداخت و از آکشنر جدا شد.

اوغان که فارغ التحصیل دانشگاه مسکوست، یکی از موافقان استقلال آذربایجان بوده و مدت‌ها در باکو زندگی کرده‌است. همین بخش از رزومه او می تواند این برداشت را در اذهان ایجاد کند که او در قبال ماجراجویی‌های علیف، همچون اردوغان و پوتین فکر می‌کند. 

 از سوی دیگر نکته جالب اما، قرابت برخی تفکرات اوغان با شعارهای انتخاباتی کلیچدار است‌. پایان دادن به حضور پناهندگان سوری در ترکیه ولو با قوه قهریه، عدم فروش ملک به خارجی‌ها و ... از جمله وجه‌اشتراک‌های اوغان با کلیچدار است.

اما از سوی دیگر تقابل با آمریکا و البته مخالفت وی با سازش با بایدن، او را از قلیچدار دور کرده و به سمت اردوغان می‌برد. اوغان حتی چندی پیش در خصوص حضور ارتش ترکیه در خاک سوریه مدعی شده بود که آمریکا در سوریه از پ کا کا حمایت می کند و ارتش ترکیه به نیت حفظ صلح در سوریه مانده است! ادعایی مشابه با آنچه اردوغان و کابینه اش می گویند.

حالا در شرایطی که موقعیتی عجیب و بزرگ سر راه اوغان قرار گرفته، باید منتظر این دو هفته بزرگ در تاریخ ترکیه ماند. میراث‌دار آتاتورک در انتخابات و نماد ملی‌گرایی نوین تر‌ک‌ها، ۵ درصد سرنوشت‌سازش را به حساب کدام دو نامزد می‌ریزد؛ اردوغان یا قلیچدار؟

شاید دیدار قلیچدار و اوغان تنها ساعتی پس از مشخص شدن دو مرحله ای شدن انتخابات، احتمال ائتلاف این دو علیه اردوغان را بیش از پیش کرده باشد، اما باید صبورانه منتظر ماند.

حجم ویدیو: 10.09M | مدت زمان ویدیو: 00:04:12 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها