علت ناکامی پوتین در برابر کی‌یف/ سلاح مخفی ارتش اوکراین در برابر روسیه چیست؟

نیروهای روسی نوعی شکاف در خط دفاع هوایی کوتاه برد خود دارند که آنها را در برابر پهپادهای ترکیه ای اوکراین آسیب پذیر می کند.

علت ناکامی پوتین در برابر کی‌یف/ سلاح مخفی ارتش اوکراین در برابر روسیه چیست؟

به گزارش خبر فوری، زمانی که ارتش روسیه وارد خاک اوکراین شد، کمتر کسی گمان می کرد که کی‌یف تاب مقاومت داشته باشد. بیشتر تحلیلگران معتقد بودند ارتش پوتین بدون مشکل قادر است سه روزه به کی‌یف برسد و سراسر اوکراین را اشغال کند؛ با این حال، این اتفاق نیفتد. جنگ اوکراین و روسیه حالا چند هفته است که شروع شده و روسیه هنوز نتوانسته به اهدافش در سرزمین همسایه برسد.

اما علت این اتفاق چیست؟ عوامل مختلفی  در این زمینه دخالت دارند. برخی علت های استراتژیک را مهم می شمارند، برخی مسائل سیاسی را مهم تر می دانند، برخی بر عوامل انسانی و اجتماعی تاکید دارند و برخی هم سعی دارند از منظر نظامی به این مساله نگاه کنند.

پایگاه نشنال اینترست از جمله پایگاه های خبری است که از منظر نظامی به موضوع ناکامی روسیه در اوکراین پرداخته است. این پایگاه خبری در گزارشی به موضوع سلاح مخفی و مهم اوکراین پرداخته و این عامل را در عدم پیشروی نیروهای روس مهم می داند.

پهپادی که سلاح مخفی اوکراین در جنگ با روسیه است

پایگاه نشنال اینترست در گزارش اخیرش تاکید دارد که پهپادهای TB2 اوکراین که آنها را از ترکیه گرفته عامل بسیار مهمی در جنگ اخیر هستند. بر اساس اعلام این پایگاه، نیروهای روسی نوعی شکاف در خط دفاع هوایی کوتاه برد خود دارند که آنها را در برابر پهپادهای ترکیه ای اوکراین آسیب پذیر می کند.

نویسنده نشنال اینترست در این باره می نویسد: «موشک‌های ضد تانک ژاولین (جاولین)، سلاح‌های ضد هوایی استینگر و پدافند هوایی پیشرفته همگی در تلاش اوکراین برای توقف تهاجم روسیه نقش دارند. با این حال، یک سیستم دفاعی مهم و کمتر مورد بحث وجود دارد که به نظر می رسد تأثیر زیادی در جنگ اوکراین داشته باشد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای اوکراینی به طور موثر از پهپادهای TB2 ساخت ترکیه برای از کار انداختن و نابودی خودروهای زرهی و تانک های روسیه استفاده می کنند. TB2 توسط نیروهای اوکراینی برای پرواز بر فراز موشک های روسی و هدف قرار دادن خودروهای زرهی استفاده می شود. اوکراینی ها در استفاده از TB2 ها بسیار ماهرند و به خوبی توانسته اند این سلاح را علیه روس ها به کار بگیرند. یک مقام ارشد پنتاگون در 14 مارس به خبرنگاران گفت: ما ارزیابی می‌ کنیم که آنها {اوکراین} هنوز اکثریت قابل توجهی از این پهپادها را داشته باشند.»

نشنال اینترست در ادامه می گوید: «اگرچه ما به دلایل امنیتی، اطلاعات دقیقی در مورد آنچه دقیقاً به اوکراین داده می شود نداریم، اما مقامات پنتاگون تاکید دارند که تجهیزات کلیدی مهمی {توسط غرب}  به اوکراین داده می شود. یک مقام بلندپایه ضمن تمجید از کارایی پهپادهای TB2 ترکیه افزوده که ایالات متحده در حال گفتگو با متحدان و شرکایش در مورد توانایی هایی است که احتمالا اوکراینی ها برای دفاع از خود بیش از همه به آن نیاز دارند. این مقام خاطرنشان کرد: پهپاد TB2 مطمئناً یکی از این موارد است.»

«شکاف» بزرگ دومین ارتش قدرتمند جهان چیست؟

نشنال اینترست معتقد است ضعف استراتژیک ارتش روسیه به تاثیرگذاری پهپادی اوکراین کمک کرده است. این پایگاه تاکید دارد که یک پهپاد تهاجمی با ارتفاع پایین می تواند به عنوان روشی برای حمله به کاروان های وسایل نقلیه زرهی روسیه مورد استفاده قرار گرفته و بسیار هم موثر باشد. بر اساس ادعای نشنال اینترست، پنتاگون حدس می زند که پدافند هوایی اس-400 روسیه احتمالا قدرت ردیابی و رهگیری تهدیدات در ارتفاع پایین تر در هوا را ندارد و این در حالی است که پهپادهای TB2 دقیقا در ارتفاع پایین حرکت می کنند.

پایگاه نشنال اینترست در انتهای گزارش خود می نویسد: «اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی ممکن است بتوانند از ساختمان ها یا زمین های ناهموار برای پنهان کردن این هواپیماها استفاده کنند تا نیروهای روسی آنها را ندیده و به راحتی بتوانند به تجهیزات روسیه حمله کنند. نیروهای روسی در حال مانور روی دفاع موشکی دوربرد هستند که برای سرنگونی هواپیماها در نظر گرفته شده است. با این حال، روس ها احتمالا سیستم دفاع هوایی کوتاه برد خوبی برای هدف قرار دادن پهپادهای TB2 نداشته باشند. اکثر توپخانه های سوار بر خودروهای زرهی روسیه برای مأموریت‌های دفاع هوایی مانند عملیات ضد پهپاد طراحی نشده‌اند. در نتیجه، نیروهای روسی ممکن است با یک «شکاف» در پدافند هوایی کوتاه برد خود مواجه شده باشند؛ شکافی که آنها را در برابر حملات پهپادهای ترکیه‌ای اوکراین آسیب‌پذیر می‌کند.»

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • سیاوش سلطان
    34

    پهباد ۱۸۲ ترکیه اگر مورد استفاده قرار گرفته بود تا حالا سرخط ویدیوهای تبلیغاتی اوکراین بود
    تنها دلیل توقف ، تثبیت و تجدید قوا برای یکسره کردن کهر کیف است

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      جاویدان توجه کن آینده از آن کسانی است که در حصار دیکتاتوری گرفتار نباشند .وقتی محیط بسته باشد نهایت پرواز سقف قابل رویت است اما در سرزمینهای باز سقفی متصور نیست و هر روز سقفی جدید زده میشود.برای همین است که دیکتاتورها تمامی زندگی مردم را کنترل میکنند تا فکری فراتر از سقف تعیینی نکنند.روسیه از اول هم بازنده بود بازنده تر هم خواهد شد.

  • ناشناس
    7

    روسیه از نظر تکنولوژی کشوری عقب مانده است . از دلایل آن این است که وسایل و تجهیزات مورد استفاده روزانه ما هیچکدام روسی نیست .

    نظرات شما -
    • جاویدان
      24

      شما از تکنولوزی چی میدونی اخع.از قدرت نظامی چی میدونی .پروفسور همع چی دان

    • جاویدان
      49

      به کوری چشم نادانها که ابسارشون دست رسانه های غربیه باید بگم که اینده دنیا دسته بلوک شرقه.زنده باد پوتین.زنده باد پوتین.
      اینم در نظر بگیرین که الان تمام دنیا در جنگ علیه پوتینن هم در میدان هم سیاست هم اقتصاد عم رسانه.زنده باد مرد تنها قهرمان تنها

    • ناشناس
      0

      ابراز نوکری و چاکری به هر قدرت پوشالی به ویژه به دیکتاتورهایی مثل پوتین خیلی مشمئز کننده است. آزاده بودن و شرافت داشتن ارزنده ترین ویژگی هر انسانی است.

    • فرناندو
      1

      زنان اوکراینی ؛ اسراییل ما را بعنوان برده جنسی می پذیرد

  • ناشناس
    2

    به قول یک ضرب المثل غرب سر این کودک ده ساله و نادان (پوتین) را تراشید و یک آیینه دستش داد و گفت نگاه کن، حالا خوش گل شدی.

  • ایرانی
    12

    به امید نابودی پوتین و ازادی کشور روسیه از این دیکتاتور خائن به همه کشورهای متحدش - روسیه ، جایی که منافعش ایجاب میکنه حتی مطمئن باشین به ایران ما هم حمله میکنه بارها در تاریخ دیدیم و ما اینجارو گورستان اونها خواهیم کرد تا تلافی جنگ جهانی دوم و قبل اون را از این خوک صفت ها بگیریم

  • محمد
    9

    باید پوتین را به خاک سیاه نشاند .

  • ناشناس
    2

    نه روس نه انگلیس نه آمریکانه عرب نه فرانسه ونه حتی ترکیه هیچکدام دوست ایران وایرانی نیستمدونخواهندشدپس ای مسئولین بی عرضه ی کشورم بفکرآینده ی سرزمینمون ایران باشید دست ازدزدی و چپاول واختلاس بردارید برای فرزندانتان کشوری درخورشان بسازید.

  • ناشناس
    8

    ططططط

  • ناشناس
    8

    فرض تحلیل ترکانه شما درست اما یک سئوال چرا روسیه با موشک هایششهر خارکیف وکیف را نمی کوبد
    موضوع سیاسی است نه نظامی

  • کورش
    5

    صدام هم سه روزه میخواست تهران رافتح کنه وحلا این جنایتکارپوتین همچی خیالی داشت این دیوانه کمونیست اگرزنده بمونه حتما به ایران هم حمله میکنه وانوقت تلافی همه سرزمینهای غصب شده رااز سرش درمیاریم مرگ برپوتین جنایتکار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      صدام جلویش مردم بودن که دفاع می کردن ولی اوکراین دفاع آنچنانی وجود ندارد و دلیل چیز دیگری هست

  • ناشناس
    12

    جنگ پیشروی نمی کند چون که دارند مذاکره می کنند که بدون درگیری بیشتر اوکراین از ناتو صرف نظر کند و روسیه عقب نشینی وگرنه الان روسیه به راحتی کی یف را با خاک یکسان می کرد

  • الف
    6

    جسم پوتین، فانیست، نابود باد تفکر پوتینی در کل جهان

  • ناشناس
    3

    بزرگان ادیان و اندیشمندان به روسیه دیکتاتور کمونیست توصیه کنند که دست از نسل کشی وکشتن‌ مردم بی گناه اوکراین بر دارد

  • ناشناس
    3

    همانطور که قبلاً در همین سایت نوشتم انشالله اکراین ویتنام روس‌ها خواهد شد وبازنده اصلی این جنگ پوتین نادان و مغرور است البته خسارت زیادی به مردم و دولت وزیرساختهای اکراین وارد می شود خاک بر سر این کمونیست نجس

  • ناشناس
    11

    این مطلب اصلا کارشناسی نیست
    پهپادهای روسی خیلی بهتر از پهپادهای ترکیه هستند.
    برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان سرعت عملیات‌های جنگی زمینی کم شده،
    با این حال تو سه هفته این همه تصرف خاک یک کشور با چنین کمکی از سوی کشورهای غربی خیلی خوبه ،
    متاسفانه مردمش همه در حال فرار کردن هستند و امیدشون به ناتو و آمریکاست .

    مردمی که برای فرار از کشورشون



  • قلندرواقعی
    6

    نیروهای رژیم کثیف اشغالگر پوتین به زباله دان تاریخ می پیوندند درود بر آزادگان عالم و.خودم.

  • زدین دشت
    6

    پوتین در چاهی افتاد که غرب برایش کشیده بود چه پوتین اوکراین را بگیرد یا نگیرد در نهایت برنده امریکاست در واقع امریکا با این حمله بهانه ای پیدا کرد برای تحربم روسبه و قانع کردن اروپا برای جدا شدن از گاز و نفت روسیه و واقعا هم می شود گفت پوتین در باتلاق اوکراین مانند امریکا در افغانستان گیر خواهد کر د

  • محمد گلکار خوزانی
    5

    باسلام
    همانطور که اعلام کردید روسیه دومین ارتش جهان است و دارای سلاح‌های نظامی پیشرفته است و امکان موفقیت را در خود دارد و سقوط اوکراین از همه لحاظ برای روسیه قابل انجام است ولی سیاست پوتین دنبال فرسایشی موضوع است تا عکس العمل غرب و اورپا را ببیند و اوکراین بهانه است و هدف پوتین فقط ناتو است و در واقع داره بازی می‌کنند و قصد ندارد که مردم اوکراین صدمه ببینند چون آینده اوکراین را برای آینده لازم دارد.

  • ناشناس
    3

    شاید گفتن این مطلب که غرب با تبلیغات رسانه ای خود جهان را به تسخیر خود در آورده از اینجا مشخص می شود که غرب و....بعد از فروپاشی شوروی با (پولهای سرمایه داران غربی ) باید گفت تاکنون به 50 کشور حمله کرده و زن و بچه های بی گناه را به خاک و خون کشیده و نیمی از آنها را آواره نموده زیر ساخت کشورهای مورد حمله واقع شده را از بین برده اما شما می بینید هیچ تحریمی هیچ بلوکه شدن پولی هیچ بازی ورزشی و....برای آنها اتفاق نمی افتد حتی روسیه که کشوری قدرتمند به حساب می آمد را با یک برنامه ریزی وارد جنگ با اوکراین نمود تحریکات غرب و...با پول سرمایه داران غربی و....در صدد است تا روسیه را تجزیه نماید چرا که کشور روسیه دارای بزرگترین منابع گازی و نفتی و معادن دنیا است در حالی این پهناورترین کشور دنیا را درگیر جنگ نموده تا بتواند به اهداف خود یعنی تسلط بر منابع روسیه را بدست بگیرد لذا باید روسیه با یک برنامه خود را از این مهلکه هر چه سریعتر خود را خارج نماید غرب بدنبال فرسایشی کردن جنگ در اوکراین است تا بتواند اقتصاد روسیه را فلج نماید و در نتیجه با پول سرمایه داران پشت پرده همان جابجایی مخملی را با اعتراضات داخلی پیاده نماید البته هیچ انسان عاقلی با جنگ و خونریزی در هیچ جای این دنیا موافق نیست اما زورگویان و سرمایه داران سیری ناپذیر غربی و...نخواهند گذاشت که مردم دنیا در آسایش زندگی کنند اما باید این نوید را به کل جهان داد که اگر امروز می بینیم سرمایه داران غربی و...بدلیل از دست دادن منابع اقتصادی سیطره خود اقدام به خودزنی سیاسی و...نموده اند

    نظرات شما -
    • 0

      بشار اسد کودک کش

    • ناشناس
      1

      مرگ بر اسراژیل کودک کش و...

  • ناشناس
    2

    پهبادهای ما هم روی زمین کرمانشاه زمینگیر میشوند

  • ناشناس
    1

    اقای خوزانی این چه حرفیه امریکا هم از ویتنام قوی بود چرا در اخر شکست خورد این اراده مردم یه کشوره که مهمه نه اسلحه

  • اریو
    0

    البته اوکراین نیرو هواییش بی امکاناته وگرنه اگ هواپیماهای بروز غربی رو داشت گپهای دومین ارتش قدرتمتد دنیا بهتر عیان میشدولافهای پوشالی روس پرستان کاملا رو میشد
    این وضع ارتش وقدرت سردسته وبرند بلوک شرقه وای بحال نیروهای نظامی ممالک دست نشانده این قماش

  • رضا
    13

    مقام معظم رهبری فرمودند اگر مردم اکراین حمایت میکردن برایشان مشکل پیش نمی آمد . احسنت به راهنمایی معظم له که مردم اکراین را هماهنگ کرد تا دمار روسها را در بیاورند

  • ناشناس
    1

    چنگ اوکراین ربطی پیوستن به ناتو و قدرت نطامی اوکراین نداره
    دردر سر از زمانی شروع شد که هروقت خواستن خط لوله گاز بکشن و فروش گاز به اروپا مطرح شد اوکراین و امریکا جفتک انداختن ها شون شروع میشد فقط کسب درامد و استعمار اقتصادی اروپا مطرح بود از طرف امریکا
    مثل جنگ سوریه قرار بود گاز قطر از طریق عراق سوریه ترکیه به اروپا برسه که روسیه بشار اسد و تحت فشار گذاشت که موافقت نکرد که وسط ترکیه بیشترین سهم و تو جنگ افروزی داشت چون سهم بیشتری از حق ترانزیت گاز قطر به اروپا نصیبش میشد و اهرم فشاری بود برای پیوستن به اتحادیه اروپا
    جنگ اوکراین تلافی امریکا بود برای روسیه
    جنگ روسیه و اوکراین فقط برای پول هست ولاغیر

  • ناصر
    0

    بیراکدار درقره باغ هم نتیجه جنگ را تغییرداد. به عنوان یک ترک وقتی پودرشدن سربازهاو تانکهای روسیه متجاوز به وسیله بیراقداررو مبینم به خودم می‌بالم. روسها آنقدر خیانت به آذربایجان و حتی ایران کردن که همه باید الان از شکست روسها خوشحال باشیم. هرروز چندین فیلم از شاهکار بیراکدار در اوکراین رو شاهدیم.

  • ناشناس
    1

    علت اصلی حمله پوتین به اوکراین نه جلوگیری از گسترش ناتو بلکه جلوگیری از گسترش دموکراسی و نفوذ آن به روسیه بود اقلیت مافیایی که بر نظام های دیکتاتوری بلوک شرق حاکمند برای حفظ انحصار قدرت و ثروت خود هر کاری را برای جلوگیری از بسط دموکراسی و انتقال قدرت به مردم می دهند اما سرعت تحولات اجتماعی جوامع و رشد آگاهی جامعه بسیار بالاتر از اقدامات دیکتاتورهاست حمله پوتین به اوکراین فرق یک نظام دیکتاتوری و دموکراتیک را نشان داد خسارتی که حرکت جنون آمیز پوتین به روسیه می زند باعث سقوطش می شود

  • كريم
    0

    مرگ بر پوتين و مغزهاي كثيف كمونيست ننگ بر تفكرات روباه صفت كمونيستي بهتر كه مردم بيشتر اين تفكرات و بدن هاي كثيف را بشناسند كه در هر لباس و ظاهري هستند

  • کریمی
    1

    هر چقدر این جنگ طول بکشد برای ایران خوب است از طرفی روسیه از نظر نطامی ضعیف خواهد شد و از طرف دیگر ایران علم مقابله با جنگهای روز بدست می اورد اینقدر از گذشته حرف نزنید روسیه در گذشته به ایران حمله کرده ما همین چند سال پیش با عراق هشت سال جنگ داشتیم انگلیس در جنگ جهانی دوم باعث قحطی در ایران شد و نصف جمعیت ایران فوت کردن در تاریخ عربستان ضربه ای که به ایران و ایرانی زده حتا مغول چنین جنایتی در حق ایرانی نکرده ما نمی توانیم با کینه گذشته سیاست روزمان را تنظیم کنیم سیاست روز برای اینده در اولویت داریم امروز هم پیمان شدن با شرق برای ایران منافع دارد و دوری از امریکا باعث بقا ایران خواهد شد در این چهل سال اثبات شده اگر با امریکا رابطه داشتیم کشور بارها بدست داعش و غیر داعش مورد حمله قرار گرفته بود پس امنیت حرف اول می زند قبل از اقتصاد به امریکا به هیچ عنوان نباید اعتماد کرد تمام کشورهایی که به امریکا اعتماد کردند الان داره زاویه می گیرند مثل کشورهای حوضع خلیج فارس مثل افغانستان عراق هم دیدیم با ارتشی که امریکا دزست کرده بود چطور ظرف چهل هشت ساعت از هم پاشید اگر ایران ورود نمی کرد هنوز عراق دست داعش بود امریکا فقط بفکر منافع خودش هست پس خط سیاست ایران بر ریل درست در حرکت است تبلیغات دشمن که بودجه سنگینی داره برایش خرج می کنند نمی تواند باعث سقوط ایران شود

  • ایرانی
    1

    بازهم مثل اول کرونا قضاوتهای عجولانه میکنید؟ مسلما در کشا قوس جنگ برگهایی برنده ای دست روسیه است که ظاهر قضیه چیز دیگری می‌گوید. کمی صبر کنید آنوقت به هدف این جنگ توسط پوتین پی می‌برید. ولی یک اصل براین جنگ حاکم است وان اگر روسیه به اهداف امنیتی خود نرسد وناچار به عقب نشینی شود وتحریم ها ادامه یابد جنگ بعدی جنگ جهانی سوم واتمی خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها