رئیس جمهور اوکراین خواستار آتش‌بس فوری شد

رئیس جمهور اوکراین که با فضا سازی غرب چندی است خود را در تنش با روسیه قرار داده، بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران آتش بس در منطقه جدایی طلب «دونباس» را خواستار شد.

رئیس جمهور اوکراین خواستار آتش‌بس فوری شد

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین خواستار آتش بس «فوری» در دونباس شده است.

زلنسکی در توییتی با اشاره به روند گفت‌وگوی روز شنبه خود با  رئیس جمهور فرانسه در زمینه وضعیت امنیتی کنونی منطقه نوشت: «ما خواهان تشدید روند صلح هستیم واز تشکیل فوری گروه تماس سه جانبه درباره اوکراین و برقراری فوری آتش بس حمایت می‌کنیم.»

علی‌رغم اظهارنظرهای مقام‌های ارشد روسیه در رد ادعاهای کشورهای غربی درباره تدارک مسکو برای حمه به اوکراین، دیپلمات ارشد کی‌یف از غرب خواسته با انجام اقداماتی از قبیل اعمال تحریم‌ها با مسکو مقابله کنند.

وزیر خارجه اوکراین روز یکشنبه  در کنفرانس امنیتی مونیخ به تکرار مواضع غرب درباره ادعای تدارک روسیه برای حمه به کشورش پرداخت و خطاب به حاضران کنفرانس گفت: «باید همین حالا جلوی روسیه گرفته شود.»

«دمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین خطاب به غربی‌ها افزود: «اکنون زمان اقدام کردن فرارسیده است. من رسما می‌گویم که هم اکنون همه زمینه‌ها برای اجرای حداقل بخشی از تحریم‌های آماده شده علیه روسیه وجود دارد.»

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین بعد از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

روسیه روز شنبه به عنوان بخشی از تمرینات هسته‌ای راهبردی تحت نظارت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور و همتای بلاروسی او، اهداف دریایی و زمینی را با موشک‌های بالستیک و کروز هدف قرار داد. کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رزمایش‌های سالانه شامل پرتاب موشک‌های مافوق صوت «کینژال» و «زیرکان» و تعدادی سلاح دیگر بود .

کرملین با توجه به درگیری‌های روزهای اخیر در منطقه دونباس در شرق اوکراین عمیقاً نگران شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و آن را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    3

    همه اتش افروزیهای جهان از جنگ دوم جهانی به این سو زیر سر سران صنایع نظامی امریکا ست که بخصوص در زمانهای بحران ساختاری سرمایه داری کلان ان کشور به این عالم سوزی بر می خیزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها