کوبا: آمریکا، پشت جنون تبلیغاتی کنونی علیه روسیه است

وزیر امور خارجه کوبا گفت که کشورش با گسترش ناتو به شرق اروپا مخالف است و آمریکا را مقصر «هیستری» ضد روسیه می‌داند.

کوبا: آمریکا، پشت جنون تبلیغاتی کنونی علیه روسیه است

«برونو ادواردو رودریگز پاریلا» در واکنش به فضاسازی‌های اخیر ضد روسی غرب، گفت که کشورش با گسترش ناتو به شرق مخالف است.

وی روز شنبه در توییتی نوشت: ما بشدت با هیستری (جنون) رسانه‌ای و تبلیغاتی که توسط دولت آمریکا علیه روسیه راه‌اندازی شده، مخالفیم و قاطعانه مخالف گسترش ناتو به سوی مرزهای این کشور برادر هستیم.

به اعتقاد روسیه، ادعاهای غرب مبنی بر تهاجم قریب‌الوقوع این کشور به اوکراین بهانه‌ای برای پیشبرد حضور نظامی ناتو به سمت شرق در اروپاست. هدفی که مسکو نسبت به آن هشدار داده و در خصوص فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای خود ابراز نگرانی کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. 

روسیه در اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش تنش‌ها حول اوکراین، پیشنهادات امنیتی خود را به ناتو و ایالات متحده ارائه کرد. مسکو به طور خاص ضمانت‌هایی را درخواست کرد مبنی بر این که ائتلاف ناتو به سمت شرق گسترش پیدا نکند و شامل عضویت اوکراین نشود که واشنگتن در پاسخ به آن تاکید کرد مانع سیاست درهای باز ناتو نخواهد شد. 

به گزارش «اسپوتنیک»، از آن زمان ایالات متحده و ناتو پاسخ‌های خود را به این پیشنهادات ارائه کرده‌اند اما از مسکو خواسته‌اند که آن‌ها را محرمانه نگه دارد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در خصوص این پاسخ‌ها گفته که غرب نگرانی‌ها و خواسته‌های اساسی روسیه از جمله ممانعت از گسترش ناتو را نادیده گرفته است. 

این در حالی است که روز جمعه، روزنامه آلمانی «اشپیگل» گزارش داد که یک سند سابقاً طبقه‌بندی شده از آرشیو ملی انگلیس بازیابی شده که در آن کشورهای غربی متعهد به عدم گسترش ناتو به شرق شده‌اند. این سند جزئیات نشست نمایندگان وزارت خارجه ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان را که در ۶ مارس ۱۹۹۱ در بن برگزار شد، شرح می‌دهد. این دیپلمات‌ها در مورد مسائل مربوط به امنیت لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی گفت‌وگو کردند و توافق کردند که گسترش ناتو به سمت شرق «غیرقابل قبول» است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها