راهنمایی نهایی انتخاب فوم ساندویچ پانل

انتخاب فوم در ساندویچ پانل‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در هر پروژه‌ای به آن توجه ویژه شود؛ چراکه خصوصیات مربوط به هر کدام از این عایق‌ها منحصر به فرد بوده و در سازه‌هایی با کاربری‌های متفاوت به کار می‌روند.

راهنمایی نهایی انتخاب فوم ساندویچ پانل

داشتن اطلاعات درباره این فوم‌های عایق می‌تواند باعث شود تا دوام سازه افزایش یابد.

درباره فوم ساندویچ پانل

عایق میانی در ساختار ساندویچ پنل از متریالی مهم در ساخت پانل‌ها بوده که با انتخاب درست آن می‌توان دوام پنل و همچنین ماندگاری سازه را افزایش داد. این پنل‌ها که امروزه در صنعت ساختمان سازی کاربردهای زیادی داشته و تبدیل به یکی از مصالح پرطرفدار در بین سازندگان و معماران گشته‌اند. ساختار کامپوزیتی پانل‌ها که اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها با سایر مصالح بنایی می‌باشد، شامل سه لایه بوده که جنس این لایه‌ها نیز بر اساس نیاز پروژه و کاربری ساختمان موردنظر انتخاب خواهد شد.

انواع فوم عایق ساندویچ پانل

فوم هسته مرکزی شامل ویژگی‌ها و مزیت‌های مختلفی بوده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عایق حرارتی، صوتی، مقاومت در برابر آتش، وزن کم، مقاوم در برابر نفوذ حشرات موذی و... اشاره نمود. فوم عایق ساندویچ پانل شامل انواع متعددی بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پلی استایرن، پلی اورتان، پشم شیشه، پشم سنگ و... می‌شود که در ادامه به تفصیل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

فوم عایق پلی یورتان

یکی از بهینه‌ترین و بهترین موادی که می‌توان برای لایه میانی از آن استفاده نمود، عایق پلی اورتان می‌باشد. این فوم به عنوان پلیمر در صنعت شناخته می‌شود و شامل ویژگی‌های متعددی است. عایق پلی یورتان بسیار نرم بوده و کشش زیادی دارد. این خاصیت پلی اورتان سبب شده تا در برابر فشار یا ضربه مقاومت خود را از دست ندهد به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول که توسط کشور آلمان ساخته شده، مقاومت بالایی در برابر انتقال حرارت دارد. ضریب انتقال حرارتی این ماده ناچیز بوده و حفظ گرما و سرما در آن از -200 تا +120 درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری شده است. مواد تشکیل دهنده فوم پلی یورتان شامل پلی‌یول و هیدروکسیل بوده که سبب می‌شود خاصیت نسوز داشته باشد و مقاومت بالایی در مقابل آتش از خود نشان دهد.

استفاده از این فوم به‌خصوص در سازه‌هایی که احتمال آتش سوزی در آن‌ها بالا می‌باشد ضروری است؛ چرا که این فوم در حریق استحکام بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد و میزان آسیب‌هایی که به سازه وارد می‌گردد را به حداقل می‌رساند. شایان ذکر است این فوم شامل دو مدل PUR و PIR است که نوع PIR آن جهت جلوگیری از گسترش آتش است. از مزایای استفاده از این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت بالایی در مقابل مواد اسیدی و حلال‌ها دارد.
  • در برابر خوردگی و فرسودگی مقاوم است.
  • خواص آنتی باکتریال این محصول باعث شده تا در ساخت بیمارستان‌ها و... از آن استفاده گردد.

2

فوم پلی استایرن

یکی دیگر از عایق‌هایی که در لایه میانی از آن استفاده می‌شود، فوم پلی استایرن بوده که کاربرد زیادی در ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی دارد. از ویژگی‌های مهم و استثنایی این محصول می‌توان به عایق صدا و حرارت اشاره نمود که این عوامل در کنار سبک بودن و قیمت مناسب آن، سبب شده تا در سازه‌هایی با کاربری‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرند. این فوم شاید در برابر حرارت مقاومتی همانند پلی اورتان از خود نشان ندهد؛ ولی به‌طور‌کلی مقاومت حرارتی بالایی داشته و برای جلوگیری از انتقال حرارت نیز موثر می‌باشد.

مقاومت فشاری این فوم متغیر بوده و باتوجه‌به کاربری آن تعیین خواهد شد. هرچه این پایداری بیشتر باشد در برابر بار دوام بیشتری از خود نشان می‌دهد. یکی از معایب این فوم قابل اشتعال بودن آن است و اگر آتش بگیرد بخارات سمی از خود خارج خواهد کرد و در حالت کلی تنها 20 دقیقه می‌تواند در مقابل آتش پایداری دارد. بنابراین شاید این عایق مقرون‌به‌صرفه باشد؛ ولی برای سازه‌هایی که احتمال حریق در آن بالا بوده کمتر استفاده قرار می‌شود.

 

عایق XPS

یکی دیگر از فوم‌هایی که به عنوان لایه میانی ساندویچ پانل به کار می‌رود، عایق XPS بوده که از خانواده پلی استایرن محسوب می‌شود و با نام پلی استایرن اکسترود شده نیز شناخته می‌شود. این فوم توانست برخی از نقطه ضعف‌های فوم پلی استایرن را اصلاح نماید و مشکل دانسیته آن را پوشش دهد. این عایق استحکام خوبی در مقابل رطوبت و تغییرات دمایی داشته و همانند فوم پشم سنگ در برابر تبادل حرارت نیز مقاوم می‌باشد.

XPS از فرایند تحت فشار و گرما دادن حاصل می‌گردد و از پیوند مولکولی بالایی برخوردار است. فوم XPS به شکل بلوک‌های دو متر مکعبی ساخته می‌شود و همانند سایر فوم‌ها در دو نوع پانل دیواری و سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول را در شرکت ماموت با به‌روزترین دستگاه‌ها به روش تزریقی تولید می‌کنند و در مقایسه با دیگر عایق‌ها به عنوان نوآوری‌های صنعت ساختمانی شناخته می‌شود.

3

فوم پشم شیشه

از دیگر عایق‌های مورد استفاده در تولید پانل‌های ساندویچی می‌توان به پشم شیشه اشاره کرد. این عایق خواص متعددی دارد که مهم‌ترین ویژگی آن نسوز بودن است؛ به همین دلیل در سازه‌های مختلفی برای جلوگیری از آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق پشم شیشه از الیاف انعطاف‌پذیر و بسیار نازکی تشکیل شده که در نتیجه تغییرات فیزیکی انجام شده بر روی شیشه مذاب حاصل می‌گردد.

پشم شیشه از نظر خواص منحصر‌به‌فرد خود شباهت زیادی با عایق پلی اورتان دارد و هزینه استفاده از آن نیز در مقابل پلی یورتان کمتر خواهد بود؛ اما این فوم به دلیل بروز برخی از بیماری‌های تنفسی و پوستی ممکن است کمتر مورد توجه قرار گیرد. سبک بودن و خواص مختلف پشم شیشه سبب شده تا در صنایع نظامی و دفاعی متعددی استفاده شود و در ساخت ساختمان‌هایی با کاربری امنیتی یا کانکس‌های ضدگلوله نیز کاربرد دارد.

فوم پشم سنگ

این عایق یک جایگزین بسیار مناسب و کارآمد برای ساخت‌وسازهای تجاری و صنعتی به‌شمار می‌رود که در لایه میانی ساختار پنل قرار می‌گیرد. این فوم مقاومت خوبی در برابر حرارت داشته و همانند PIR و پشم شیشه در محل‌هایی که خطر آتش سوزی وجود دارد از آن استفاده می‌شود. این فوم نیز وزن سبکی داشته و در صنعت خودروسازی و تجهیزات الکترونیکی کاربردهای زیادی دارد.

از معایبی که در این فوم سبب می‌‌شود تا نسبت به پلی اورتان یا پشم شیشه کمتر مورد استفاده قرار گیرد، عدم مقاومت در برابر خوردگی و ضربه در کنار حساسیت به رطوبت می‌باشد. ساندویچ پانل‌هایی که از پشم سنگ در لایه میانی آن استفاده شده جهت عایق سازی حرارتی، صوتی و آکوستیک به کار می‌روند. این عایق را بهتر است همانند سایر فوم‌ها از شرکتی معتبر چون ماموت سفارش دهید تا از کیفیت پانل مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید.

4

تهیه فوم مناسب ساندویچ پانل از شرکت ماموت

اگر تمایل دارید یک فوم مناسب برای پانل مورد نظر خود انتخاب نمایید، می‌توانید از مشاوران ماموت اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کرده و هزینه نهایی ساندویچ پانل سقفی و دیواری خود را جویا شوید. بدین منظور کافیست با شماره‌های 021-44056167 و 021-44092724 تماس بگیرید تا برای استعلام قیمت ساندویچ پانل‌ها نیز مشاوره لازم را دریافت نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها