همه چیز درباره پودر کلر

در طول این نوشتار قصد داریم به طور مفصل به ویژگی ها، خواص و کاربرد پودر کلر در مصارف خانگی و صنعتی بپردازیم.

همه چیز درباره پودر کلر

همچنین در طول این مقاله درباره قیمت پودر کلر هم صحبت خواهیم کرد. پودر کلر همانند بسیاری از محصولات دیگر به نسبت برند و کشور تولید کننده قیمت متفاوتی دارد؛ برای مثال قیمت کلر ایرانی کاملا متفاوت از کلر هندی، ژاپنی و ... است. 

 

پودر کلر چیست؟

پودر کلر (هیپوکلریت کلسیم) یک ماده اکسید کننده بسیار قوی می باشد؛ که در صورت وجود آب یا دمای بالا باعث آزاد شدن گازهای اکسیژن و کلر می شود. به همین دلیل نیاز است که تا زمان استفاده به صورت محلول باشد. 

از هیپوکلریت کلسیم در شیمی آلی به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی کاربرد بسیار زیادی دارد. اما ما در اینجا به طور خاص درباره استفاده از کلر در استخرها، که البته جزء رایج ترین کاربردهای هیپوکلریت کلسیم است صحبت خواهیم کرد.

کاربرد پودر کلر چیست؟

از پودر کلر با درصد خلوص 65 درصد، 70 درصد و 90 درصد اصولا برای ضدعفونی کردن استخرها و آب آشامیدنی استفاده می شود. از انواع پودر کلر همچنین به منظور تمیز کردن سرویس های بهداشتی خانگی، تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، تمیز کردن استخرهای پرورش ماهی و ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده می شود. 

کاربرد پودر کلر استخر چیست؟

در واقع یکی از اصلی ترین مواد برای ضدعفونی کردن استخر، تمیز نگه داشتن آب و جلوگیری از رشد جلبک ها، پودر کلر می باشد. 

در واقع خاصیت ضد عفونی کنندگی این ماده شیمیایی در نتیجه فرآیندی به نام الکترولیز است. این ماده با شکستن دیواره های سلولی میکروارگانیسم هایی مثل جلبک ها و باکتری ها باعث اکسید شدن آنها و در نهایت از بین رفتن یا غیر فعال شدن آنها می شود. البته با تکمیل این فرآیند، کلر نیز به مرور تجزیه شده و تاثیر خود را از دست می دهد؛ به همین دلیل توصیه می شود به طور منظم کلر به استخر اضافه کنید. 

2

چگونه از پودر کلر استخر استفاده کنیم؟

اینکه چقدر از پودر کلر استخر استفاده کنید کاملا بستگی به نوع استخر و نتایج آزمایشات شیمیایی آب دارد. شما می توانید به صورت مستقیم کلر را به آب استخر اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پودر کلر در آب بسیار محلول است و حلالیت آن در دمای 20 درجه 214 گرم در لیتر می باشد. 

روش دیگر استفاده از پودر کلر استخر این است که 3 گرم از پودر برای هر متر مکعب از حجم استخر در نظر بگیرید، سپس آن را ضربدر 3 کنید. برای مثال برای یک استخر با حجم 100 متر مکعب 300 گرم کلر نیاز است. شما می توانید پودر کلر را در یک ظرف 2 یا 3 لیتری حل کنید و سپس آن را به استخر اضافه کنید. 

3

چگونه باید از پودر کلر نگهداری کنیم؟

برای نگهداری از پودر کلر باید به این نکته توجه داشته باشید که این ماده شیمیایی باید به دور از هر گونه اسید، مواد و فلزات خشک و سرد باشد. در صورت ترکیب پودر کلر با اسید باعث تولید گاز کلر سمی می شود که بسیار خطرناک است. 

مضرات پودر کلر استخر چیست؟

با اینکه پودر کلر استخر مزایای بسیار زیادی دارد و باعث از بین بردن آلودگی ها، عوامل بیماری زا، باکتری ها و جلبک های موجود در استخر می شود. اما به دلیل بوی قوی و آزاردهنده ای که دارد ممکن است باعث تحریک چشم یا پوست شود. 

قیمت پودر کلر استخر چقدر است؟

قیمت پودر کلر استخر به عوامل مختلفی مثل برند، میزان خلوص، وزن محصول و ... بستگی دارد. متاسفانه به دلیل نوسانات نرخ ارز داخل کشور و همچنین افزایش نرخ آن در سال های اخیر باعث شده است که قیمت پودر کلر هندی، ژاپنی و سایر محصولات وارداتی از محصولات داخلی بالاتر باشد.  

قیمت پودر کلر ایرانی

از جمله شرکت های ایرانی معتبر تولید کننده پودر کلر در ایران عبارتند از:

  • پودر کلر ایرانی 65 درصد پارس کلر تبریز
  • پودر کلر ایرانی 65 درصد نیرو کلر اصفهان
  • پودر کلر 60 و 65 درصد کلران سمنان

کیفیت پودرهای کلر ایرانی در مقایسه با نمونه های خارجی پایین تر است اما به دلیل قیمت پایین پودر کلر ایرانی مصرف کنندگان زیادی از آنها استفاده می کنند.

از جمله کاربردهای پودر کلر ایرانی عبارتند از:

  • تصفیه آب شرب روستایی و شهری
  • ضدعفونی و شستشو کردن میوه و سبزیجات
  • استخرهای شنای عمومی

قیمت پودر کلر خارجی

پودرهای کلر خارجی از کیفیت بسیار بالایی برای ضدعفونی کردن آب برخوردارند. از جمله کاربردهای پودر کلر خارجی می توان به استفاده از آنها برای استخرهای شنای مسکونی و تجاری اشاره کرد. از جمله بهترین پودرهای کلر خارجی عبارتند از:

پودر کلر آکوافیت هند

 از این نوع پودر کلر هندی در سیستم های پمپ کلر،  سیستم های ضدعفونی مانند ضد عفونی کردن خطوط لوله، سیستم های توزیع و ... استفاده می شود. 

اصولا پودر کلر آکوافیت هند در بشکه های 45 کیلویی در دو نوع 65 درصد و 70 درصد عرضه می شود. به دلیل قیمت مناسب و البته کیفیت بالایی که دارد از این نوع پودر کلر هندی در استخرهای شنای عمومی  و آب آشامیدنی استفاده می شود. 

متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی قیمت پودر کلر هندی دائما در حال تغییر است اما به طور کلی قیمت هر کیلو پودر کلر آکوافیت هند سه برابر پودر کلر ایرانی و کمتر از پودر کلر آمریکایی است. 

پودر کلر ژاپنی

پودر کلر ژاپنی یکی از با کیفیت ترین، ایمن ترین، پرکاربرد ترین و موثرترین انواع پودرهای کلر است. این نوع پودر کلر با سرعت بالایی می تواند جلبک های سبز و قرمز موجود در آب را از بین ببرند. 

شایان ذکر است که پودر کلر ژاپنی هیچ گونه آسیبی به بدن انسان، حیوانات و حتی محیط زیست وارد نمی کند به همین دلیل در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها