اهمیت نایلون در کشت محصولات کشاورزی

نایلون کشاورزی منجر به پیدایش انقلابی عظیم در صنعت کشاورزی شده است. چندی پیش که کشاورزان وسیله‌های موردنیاز برای کشاورزی مطمئن، در اختیار خود نداشتند، با تغییراتی جزئی در شرایط جوی، با اضطراب و استرس‌های بسیاری چون ترس از خراب شدن محصولات کشاورزی خود مواجه می‌شدند.

اهمیت نایلون در کشت محصولات کشاورزی

با ابداع نایلون گلخانه کشاورزان دیگر با این مشکلات روبه‌رو نیستند. به گونه‌ای که با استفاده از تکنولوژی مناسب، می‌توانند از کشاورزی نهایت لذّت را کسب کنند.

نایلون کشاورزی چه نایلونی است؟

یکی از نایلون‌هایی که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نایلون‌های کشاورزی است. این نایلون‌ها ممکن است با نام نایلون عریض هم به گوش شما خورده باشد. به عبارتی این محصول، نوعی از نایلون عریض می‌باشد که در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام‌گذاری زیرمجموعه‌های این نایلون بنابر کاربردشان صورت می‌گیرد. به عنوان نمونه می‌توانیم به؛ نایلون گلخانه اشاره کنیم. این نوع از نایلون‌ها، محصولات عریضی هستند که به منظور ساخت گلخانه از آن‌ها استفاده می‌شود. تفاوت در نایلون عریض را می‌توان ناشی از تفاوت در نوع کاربرد آن‌ها، اندازه، جنس، مواد اوّلیه‌شان معرفی کرد.

ساختار نایلون پلاستیکی در مجموع بر پایه‌ی پلی‌اتلین می‌باشد. البته برای کیفیت مناسب‌تر این نایلون، علاوه بر این مواد، از افزودنی‌های دیگری هم استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های نایلون کشاورزی

یک نایلون کشاورزی خوب، اگر با تکیه بر استانداردهای لازم تولید شود، دارای خصوصیاتی است که به عملکرد بهتر خاک و به طبع محصولات پربارتر کمک می‌نماید. تولید پلاستیک کشاورزی باکیفیت قطعاً نیازمند صرف هزینه‌ی زیاد می‌باشد، ولی خوب است بدانید که کیفیت نایلون‌های کشاورزی، آینده‌ی محصول را ضمانت می‌کند. البته بالا بودن قیمت نایلون‌های کشاورزی دلیلی بر تأیید کیفیت آن نیست! ما در زیر به دو نمونه از ویژگی‌های این نایلونها اشاره می‌کنیم:

·جذب و دفع اشعه مادون قرمز

اشعه مادون قرمز توانایی تولید گرما را دارد. استفاده از نایلون کشاورزی موجب حفظ گرما درون فضای گلخانه در شب می‌شود.

·خاصیت ضدالکتریسیته

این خصوصیت از جمله ویژگی‌های بسیارمهم پلاستیک‌های کشاورزی است. نایلون‌هایی که دارای این ویژگی هستند، مانع از جذب گرد و خاک برروی محصول کشاورزی می‌شوند. ویژگی این پلاستیک‌ها موجب از بین رفتن بخار آب موجود برروی سقف می‌گردد.

اتتنا

                          «بررسی اجمالی کاربردهای پلاستیک کشاورزی»

کاربرد پلاستیک کشاورزی

نایلون کشاورزی بنابر نوع خود، کاربردهای متفاوتی دارد. یکی از کاربردهای آن استفاده به عنوان نایلون گلخانه در راستای پوشش قسمت سقف محل پرورش قارچ است. استفاده از این محصول تنها به بخش کشاورزی محدود نمی‌شود‌. ممکن است از این پلاستیک‌ها در صنایع گوناگون همانند ساختمان‌سازی برای پوشش قسمت‌های متنوع سازه استفاده شود. از سویی هم برای پوشش سقف استخر، محل پرورش و نگهداری دام برای ثابت ماندن دمای استاندارد فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پلاستیک کشاورزی

نایلون کشاورزی انواع متنوعی دارد که برای کاربردهای مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. ما در ادامه به توضیح چهار نمونه از انواع گوناگون پلاستیک‌های کشاورزی که جزئی از نایلون‌های پرمصرف می‌باشند، خواهیم پرداخت.

·نایلون گلخانه

از جمله مهم‌ترین انواع پلاستیک‌های کشاورزی که نقش پررنگی در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی ایفاء می‌کند، نایلون گلخانه می‌باشد. از این نایلون برای پوشش‌دهی سقف و دیوارهای گلخانه استفاده می‌شود. استفاده از این پلاستیک‌ موجب می‌شود که گیاهان، عملیات فتوسنتز را در موقعیت بهتری انجام بدهند.

پلاستیک گلخانه از جمله پرفروش‌ترین پلاستیک کشاورزی می‌باشد که تحول عظیمی در تولید محصولات گیاهی داشته است. اهمیت اصلی این پلاستیک در این است که امکان تولید محصولات خارج از فصل را درون گلخانه مهیا می‌سازد. علاوه بر تمامی این‌ها، تولید گسترده و کیفیت فوق‌العاده، موجب شده است که خرید نایلون سقف گلخانه با استقبال بسیاری مواجه شود. این محصول، با دو نوع مواد اوّلیه درجه یک و درجه دو قابل تولید است. البته که نسبت به تمامی شرایط محیطی هم از خود مقاومت نشان می‌دهد. همچنین نسبت به گرانی‌ها و قیمت‌های گزاف، قیمت پلاستیک‌های گلخانه همیشه برای مصرف‌کنندگان مقرون به صرفه است.

·نایلون مالچ

مالچ کشاورزی از جمله مناسب‌ترین انواع پلاستیک‌های عریض کشاورزی به منظور کاشت صیفی‌جات می‌باشد. با تکیه بر اهمیت کاربرد نایلون مالچ در صنایع کشاورزی، پس از نایلون گلخانه، این نایلون یکی از مهم‌ترین انواع پلاستیک‌های کشاورزی محسوب می‌شود. از این محصول برای پوشش‌دهی خاک در کشت سبزیجات استفاده می‌گردد. شما کشاورزان عزیز با استفاده از این پلاستیک می‌توانید با بهبود عملکرد خاک، به رشد سریع محصولات خود کمک نمایید‌.

·پلاستیک ضدعفونی‌کننده

ممکن است به نظر رسد، اهمیت این پلاستیک به اندازه نایلون گلخانه نیست! ولی نایلون‌های ضدعفونی‌کننده نیز خاصیت‌هایی دارد که موجب تقویت خاک کشاورزی می‌گردد. همین خاصیت موجب شده است که اگر اهمیت آن بیش از نایلون‌های گلخانه نباشد، کمتر از آن‌هم نیست. به عبارتی این محصول به نوعی از خاک کشاورزی محافظت می‌نماید و موجب بیشتر شدن کیفیت محصولات کشاورزی می‌گردد.

·نایلون سیلویی

به پلاستیک سیلویی، نایلون بسته‌بندی علوفه هم می‌گویند. این محصول نقش پررنگی را در ذخیره‌سازی و حفظ سیلوها ایفاء می‌کند. از پلاستیک سیلویی علاوه بر بسته‌بندی و ذخیره سیلوها، در راستای بسته‌بندی علوفه نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از پلاستیک‌های سیلویی از محصولات خود در مقابل نور خورشید، میکروب و آفات محافظت نمایید.

 

·نایلون کشت نهال

یکی از تجهیزاتی که هر گلخانه‌دار یا کشاورز از همان ابتدای کار خود بدان نیاز پیدا می‌کند، نایلون کشت نهال می‌باشد. ممکن است این پلاستیک با نام گلدان نایلونی یا پلاستیک نهال‌کاری، به گوش شما برخورد کرده باشد. این کیسه‌های نایلونی را می‌توانیم برای رشد اوّلیه انواع گوناگون بذر ونهال مورد استفاده قرار دهیم. پلاستیک کشت نهال به عبارتی با مهیا ساختن یک فضای کشت اوّلیه برای رشد و پرورش گیاهان، این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به بالاترین بازده از محصول خود برسیم. نکته قابل توجه آن است که انتخاب آن بنابر نوع گیاه و طول دوره‌ی کشت صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری

از جمله پلاستیک‌های پراستفاده در بازار، نایلون کشاورزی می‌باشد‌. این محصول در صنایع مختلف، کاربردهای وسیعی دارد. نایلون یا پلاستیک کشاورزی دارای انواع متنوعی است که در ساخت هریک از آن‌ها، بنابر نوع کاربرد نایلون‌ها، از افزودنی‌ها و مواد مختلفی استفاده می‌شود. علاوه بر صنعت کشاورزی از پلاستیک‌های کشاورزی در صنایع دیگری هم بهره‌گیری می‌شود. عوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت این محصولات اثرگذار باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به جنس، ابعاد، ضخامت آن‌ها، مواد اوّلیه و کیفیت محصولات پایانی اشاره کنیم. جهت تهیه این محصول می‌توانید به سایت رولی پلیمر مراجع نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟