معاملات اسپات، مارجین و فیوچرز در دنیای ارزهای دیجیتال

روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما در این مقاله به صورت اختصاصی بررسی می‌‌کنیم.

معاملات اسپات، مارجین و فیوچرز در دنیای ارزهای دیجیتال

معاملات فیوچرز ارز دیجیتال چیست، اسپات در ارز دیجیتال چیست و توضیحاتی هم درباره معاملات مارجینی ارائه خواهیم داد معاملات اسپات روش سنتی ترید محسوب می‌شود، اما معاملات و قراردادهای فیوچرز و مارجین روشی نوین هستند که از سال ۲۰۱۷ در بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسپات در ارز دیجیتال چیست؟

معاملات اسپات همان روش ترید سنتی است که در آن کاربران هزینه توکن‌هایی که می‌خواهند را می‌پردازند. بعد از پردازش تراکنش و تکمیل نهایی هم توکن‌ها وارد کیف پول کاربر می‌شود و تا زمانی که آن‌ها را نفروشد، در کیف پولش باقی می‌ماند.

تصور کنید قیمت بیت کوین هزار دلار است و شما قصد دارید ۱۰ بیت کوین خریداری کنید. وارد حساب خود در یک صرافی ارز دیجیتال می‌شوید، یک میلیون دلار می‌پردازید و در ازای آن ۱۰ بیت کوین دریافت خواهید کرد. بیت کوین‌های خریداری شده تا هر زمانی که شما بخواهید در حسابتان باقی می‌ماند، اگر قیمت بیت کوین افت داشته باشد، ارزش سرمایه‌تان کم می‌شود و اگر رشد کند، سود می‌کنید. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال از روش اسپات تریدینگ استفاده می‌کنند و با نگهداری ارزهای دیجیتال و رشد آن‌ها در بلند مدت سود به دست می‌آورند.

معاملات فیوچرز ارز دیجیتال چیست؟

در معاملات فیوچرز تریدرها بدون اینکه مالکیت واقعی یک دارایی دیجیتال را داشته باشند، می‌توانند ترید کنند و از این کار سود به دست آورند. درک روش استفاده از قراردادهای فیوچرز به شما کمک می‌‌کند متوجه شوید معاملات فیوچرز ارز دیجیتال چیست. قرارداد آتی در بازار ارزهای دیجیتال بین دو طرف بسته می‌شود و در آن یک دارایی دیجیتال در زمان مشخصی در آینده معامله خواهد شد؛ در واقع با سررسید زمان تعیین شده در قرارداد، مفاد آن اجرا می‌شود.

تصور کنید در حال حاضر قیمت بیت کوین هزار دلار است. شما در معاملات فیوچرز هزار دلار را برای خرید یک بیت کوین می‌پردازید، اما تعیین می‌کند که یک سال دیگر آن را تحویل بگیرید. در سال آینده اگر قیمت بیت کوین به دو هزار دلار رسیده باشد، شما بیت کوینی که هزار دلار خریداری کرده بودید را تحویل می‌گیرید و آن را به قیمت دو هزار دلار می‌فروشید. در این میان هزار دلار سودی است که از معامله فیوچرز به دست آورده‌اید.

منکنم

معاملات فیوچرز به صورت رفت و برگشتی انجام می‌شوند؛ یعنی شما هم می‌توانید پوزیشن خرید باز کنید و هم پوزیشن فروش. در پوزیشن خرید شما به عنوان خریدار موافقت می‌‌کنید که در آینده یک دارایی را با قیمت مشخص خریداری کنید. در پوزیشن فروش هم مطابق با قرارداد مشخص می‌کنید که دارایی دیجیتال را در تاریخ مشخص و با قیمتی که تعیین کرده‌اید، می‌فروشید.

چطور از معاملات فیوچرز سود به دست آوریم؟

این دسته از معاملات برای تریدرهای حرفه‌ای کاربرد دارد. هیچکدام از فعالان بازار ارزهای دیجیتال به صورت قطعی نمی‌توانند آینده قیمت یک دارایی دیجیتال در زمانی مشخص را پیشبینی کنند، اما برخی از تریدرها با دانش و تجربه‌ای که در بازار دارند، قیمت را تحلیل می‌کنند و پیشبینی‌هایی انجام می‌دهند که تا حد زیادی به واقعیت نزدیک است. این افراد می‌توانند از معاملات فیوچرز سود به دست آورند.

معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال برای کاهش ریسک و سودآوری انجام می‌شوند. به عنوان مثال اگر قیمت بیت کوین اکنون هزار دلار باشد اما تحلیلگری پیشبینی کند که قیمت آن در آینده کم‌تر می‌شود، یک پوزیشن فروش آتی باز می‌کند که در آن بیت کوین در شش ماه آینده با هزار دلار بفروشد. اگر در آن زمان  قیمت بیت کوین ۸۰۰ دلار شده باشد، او از ضرر پیشگیری کرده است.

در مقابل تریدری را تصور کنید که پیشبینی کرده قیمت بیت کوین در آینده افزایش پیدا می‌کند. او قرارداد آتی با پوزیشن خرید می‌بندد تا در شش ماه آینده بیت کوین را با قیمت هزار دلار خریداری کند. اگر قیمت بیت کوین در آن زمان به ۱۲۰۰ دلار رسیده باشد، این تریدر سود خواهد کرد.

دو تریدر موجود در مثال می‌توانند باهم معامله فیوچرز انجام دهند و زمان تعیین می‌کند که پیشبینی کدام یک درست است و چه کسی در این قرارداد آتی سود می‌کند.

معاملات مارجین چیست؟

در این معاملات تریدرها از سرمایه‌ای که توسط شخص ثالث تأمین می‌شود برای معامله استفاده می‌کنند. آن‌ها در این روش سرمایه اولیه خود را با قرض گرفتن افزایش می‌دهند، در نتیجه اگر پیشبینی‌هایشان درست باشد و بازار صعودی شود، سود چند برابر سرمایه اولیه‌ای است که خودشان در اختیار دارند، البته برعکس آن هم صادق است و بسیاری از تریدرهای بلندپرواز در معاملات مارجینی دچار ضرر می‌شوند.

در مارجین مفهومی به نام لوریج یا اهرم معاملاتی هم تعریف می‌شود. اهرم‌های معاملاتی برای افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید. به عنوان مثال اگر یک تریدر پیشبینی کرده باشد که قیمت یک دارایی دیجیتال روند صعودی پیدا می‌‌کند، می‌‌تواند از مارجین‌ها سرمایه بیشتری قرض بگیرد و مقدار بیشتری از دارایی مورد نظر خریداری کند. او با استفاده از اهرم سود بیشتری هم به دست می‌آورد و می‌تواند آنچه قرض گرفته است را با کارمزد حاصل از آن پس بدهد.

غفغعفغع

این دسته از معاملات را هم می‌توان به صورت نقدی انجام داد و هم مشتقات را معامله کرد. در قسمت‌های قبل توضیح دادیم معاملات فیوچرز چیست؛ این معاملات کاربردی‌ترین انواع مبادله مشتقات هستند.

معاملات مارجین نقدی

این روش معمولا با استفاده از سیستم‌های وام‌دهی همتا به همتا در صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود. در این روش معامله‌کننده و وام‌دهنده در پلتفرم‌های راه‌اندازی شده توسط صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز حضور دارند و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در این روش حد مارجین تعیین می‌شود تا معامله‌کننده بیش از حد ریسک نکند و معامله‌گر دارایی‌هایش را از دست ندهد.

معاملات فیوچرز مارجین

این دسته از معاملات ترکیبی از معاملات فیوچرز و مارجینی هستند. یعنی دارایی اصلی وام‌دهنده دست نخورده باقی می‌ماند و مطابق با قراردادهای آتی با وام‌گیرنده وارد معامله می‌شود. صرافی‌های مختلف راهکارهای متفاوتی برای پیشگیری از ریسک بالای این معاملات در نظر می‌گیرند، بعضی از آن‌ها دارایی‌ها را بیمه می‌کنند و برخی دیگر شرایط ویژه‌ای برای تریدرهای مارجینی در نظر می‌گیرند.

کدام روش ترید بهتر است؟

اکنون می‌دانید اسپات در ارز دیجیتال چیست و تفاوت آن با معاملات فیوچرز ارز دیجیتال چیست. در بازار ارزهای دیجیتال معاملات اسپات جزو کم‌ریسک‌ترین روش‌ها محسوب می‌شوند، معاملات آتی درصد ریسک بیشتری دارند و معاملات مارجینی جزو پرریسک‌ترین معاملات بازار محسوب می‌شوند. همچنین در لیست معرفی بهترین شغل اینستاگرام این حرفه یکی از بهترین و کم ریسک ترین مشاغل محسوب می شود.در معاملات مارجینی حتی اگر ضرر هم داشته باشید، باز باید دارایی که وام گرفته بودید را برگردانید.

انتخاب روش معاملاتی علاوه بر میزان ریسک‌پذیری، به دانش تریدرها هم بستگی دارد. اگر به معاملات بازار ارزهای دیجیتال تسلط داشته باشید، می‌‌توانید در معاملات آتی و مارجین‌ها هم موفق عمل کنید.

شصثصثص

مجله داموندمگ بزرگ‌ترین دانشنامه ارز دیجیتال فارسی زبان است که اطلاعات تخصصی بازار ارزهای دیجیتال را به زبان ساده ارائه می‌دهد. با مطالعه این مجله می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. صرافی رمز ارز داموند به نشانی Damond.ir علاوه بر مجله و دانشنامه، پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی را هم توسعه داده است. ترید در صرافی داموند ساده‌ترین راهی است که می‌توانید برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال انتخاب کنید.

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها