آب شرب یزد به شدت به منابع ناپایدار خارج از استان وابسته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه دخالتهای دولتی سبب شده کشاورزان در حوزه آب صد درصد وابسته به دولت شوند گفت: آب شرب یزد به شدت به منابع ناپایدار خارج از استان وابسته است.

آب شرب یزد به شدت به منابع ناپایدار خارج از استان وابسته است

محمدمهدی جوادیان زاده در نشست هماهنگی رابطین طرح داناب استان یزد اظهار داشت: در گذشته تعداد 3500 رشته قنات در استان یزد وجود داشت که آب بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب را تامین می‌کرد و مردم استان یزد سال‌های سال با همین منبع محدود، منابع آبی را مدیریت و به درستی استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: در آن زمان شاخصه‌های دانش وعدالت برای انتخاب میراب در نظر گرفته می‌شد و بدیع‌ترین سیستم‌های مدیریتی آب در استان با مدیریت مشارکتی به بهترین شکل انجام می‌شد.

وی با انتقاد از دخالت و تصدی‌گری دولت در حوزه آب افزود: با دخالت دولت در مدیریت منابع آب، روش‌های گذشته به فراموشی سپرده شد و درحال حاضر کشاورزان صد درصد وابسته به شرکت آب منطقه‌ای هستند.

جوادیان‌زاده افزود: بررسی روش‌های توزیع عادلانه آب در کشورهای پیشرفته نشان داد که آنها به روش گذشتگان ما مصرف آب را مدیریت می‌کنند و ما نیز باید دوباره سنت‌های گذشتگان را احیا کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، تصریح کرد: طرح دانش‌آموزی نجات آب سبب افزایش سواد آبی و آگاهی در بین مردم می‌شود زیرا دانش‌آموزان پتانسیل بالایی برای انتقال دانش خود در جامعه دارند وباید از این ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه آب شرب یزد به شدت به منابع ناپایدار خارج از استان وابسته است، اظهار داشت: با عنایت شورای تامین آب استان در پذیرفتن خواسته شرکت در ارتباط با عدم توسعه و استقرار صنایع پرآبخواه در یزد، امیدواریم بتوانیم آب را در بخش صنعت به درستی مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: با اصلاح روش کنونی توزیع آب و احیای سنت‌های گذشتگان و افزایش سواد، آگاهی و فهم جامعه در ارتباط با وضعیت منابع آّبی، بتوانیم از بحران بی‌آبی در استان عبور کنیم.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها