انجام ۱۰۶ هزار مورد واکسیناسیون و تأیید سلامت ۳۰۰۰ لاشه دام سالم در یزد

سرپرست دامپزشکی ابرکوه گفت: در شش‌ ماهه گذشته بیش از ۱۰۶ هزار مورد واکسیناسیون توسط این اداره انجام و بیش از سه هزار لاشه دام سالم با تأیید دامپزشکی وارد بازار مصرف شده است.

انجام ۱۰۶ هزار مورد واکسیناسیون و تأیید سلامت ۳۰۰۰ لاشه دام سالم در یزد

سعید امیدسالاری امروز چهاردهم مهرماه هم‌زمان با روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: دامپزشکی شهرستان در راستای تامین امنیت و سلامت مردم طی شش ماهه ابتدای امسال طرح‌های مختلف واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های دامی و مشترک را انجام داد در این مورد می‌توان به ۵۰۰ مورد واکسیناسیون هاری و ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ مورد واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین شهرستان را یاداور شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشتار اصولی و بهداشتی دام نیز تعداد ۳۹۰ رأس لاشه کشتار شده دام سنگین و دو هزار و ۸۹۷ رأس لاشه دام سبک با تأیید مأموران شبکه دامپزشکی در شش ماه گذشته راهی بازار شده است.

امیدسالاری با بیان این که شعار دامپزشکی «سلامت غذا از مزرعه تا سفره» است، ابراز کرد: فعالان این حوزه در مسیر نظارت بر تولید فرآورده‌های خامی و رساندن آن به‌ صورت کاملاً بهداشتی و سالم بر سر سفره‌ مردم، مشقات و خطرات بسیاری را به جان می‌خرند و ضروری است مردم نیز برخی نکات و اصول بهداشتی را جهت حفظ سلامتی این مواد غذایی رعایت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک از جمله هاری، تب کریمه کنگو، سالک و تب مالت بین انسان و دام وجود دارد که وظیفه دامپزشکی پیشگیری و مبارزه با این بیماری‌هاست چرا که در صورت نبود نظارت، توجه و مراقبت، بروز این بیماری‌ها در جمعیت انسانی و دامی باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر جانی و مالی می‌شود.

وی از شهروندان خواست تا با توجه به اهمیت فرآورده‌های خام دامی که جایگاه ویژه‌ای در تغذیه دارند، از مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه خصوصاً شیر خام، پنیر تازه، سرشیر، خامه تازه و بستنی سنتی که باعث انتقال بیماری تب مالت می‌شود، جداً خودداری کنند.

امید سالاری در پایان جوشاندن شیرخام به مدت پنج دقیقه، پرهیز از مصرف گوشت قرمز بدون مهر و لیبل دامپزشکی، استفاده از گوشت سفید دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا، خودداری از خرید تخم‌مرغ بدون نام و نشان را نیز توصیه و مورد تاکید قرار داد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها