۲۲ درصد از طول قنات های یزد در معرض خطر سیل هستند

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد با بیان این که ۲۲ درصد از کل طول قنات های استان در معرض مستقیم خطر سیل قرار دارند، گفت سیل سال گذشته به بیش از ۵۰۰ رشته قنات استان خسارت وارد کرده است.

۲۲ درصد از طول قنات های یزد در معرض خطر سیل هستند

عباس بشارتی در جلسه ستاد مدیریت بحران در دهیاری طزرجان، گفت: در سیل سال گذشته به ۵۱۲ رشته قنات استان خسارت وارد شد که به همت مراکز جهادکشاورزی همگی در سامانه سجاد ثبت شدند.
وی با بیان این که اعتبار تخصیص داده شده به خسارت سیل در بخش آب و خاک استان ۱۹۹ میلیارد ریال است، گفت: ۱۴۷ میلیارد ریال آن متعلق به بخش قنات و مابقی در بخش‌های راه‌های بین مزارع و کانال‌های آبیاری است.

بشارتی گفت: طبق آمار موجود ۲۲ درصد از کل طول قنات استان در معرض مستقیم خطر سیل قرار دارد به همین دلیل در مقایسه با سایر منابع آبی در مقابل حوادث غیرمترقبه به ویژه سیل آسیب پذیری شدیدی داشته و باید به اجرای طرح‌هایی از جمله طوقه چینی میله‌ها، نصب در‌پوش بر روی میله‌ها، ایجاد خاکریز و دیوار‌های حفاظتی، نصب کول‌های بتنی مسلح در کوره قنات به خصوص در نقاط ریزشی کوره که آسیب‌پذیری آن‌ها را کاهش دهد، بیشتر توجه شود.

سرپرست مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌ که هشت درصد قنات کشور در استان یزد قرار دارد، گفت: هم‌اکنون بالغ بر دو هزار و ۶۳۰ رشته قنات دایر با طول حدود دو هزار و ۳۷۱ کیلومتردر سطح استان وجود دارد که نزدیک به ۲۰ درصد آب بخش کشاورزی را تأمین و بالغ بر حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان را تحت شرب خود دارند.

وی گریزی به اعتبارات سال گذشته این مدیریت هم زد و گفت: سال گذشته در بخش اعتبارات کمک های فنی و اعتباری ۱۳۰میلیارد ریال، اعتبارات سیل ۱۴۷ میلیارد ریال و اعتبارات استانی ۲۷ میلیارد ریال و مجموعاً ۳۰۴ میلیارد ریال به مرمت و بازسازی قنوات استان کمک شد.

بشارتی با بیان این که دو قنات زارچ و حسن آباد مشیر جزو طولانی ترین قنات های دنیا و ثبت جهانی شده‌اند، گفت: قنات سرمایه ملی و میراث گران‎‎بهای پیشینیان است و بالا بودن شمار قنات در استان یکی دیگر از نکاتی است که به امر احیاء، مرمت و بازسازی قنوات اهمیت مضاعف بخشیده است.

سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: از مجموع قنات دایر استان، ۱۴۶۶ قنات در شهرستان تفت، ۴۵۶ رشته قنات در شهرستان مهریز و ۲۵۰ رشته قنات در شهرستان اردکان و بقیه در شهرستان‎‌های استان قرار دارند.

بشارتی قنات را به‌لحاظ موقعیت به سه دسته کوهستانی، کوهپایه‎‎ای‎‎(دامنه ای) و دشتی دسته‎‎بندی کرد و گفت: ۸۵ درصد قنوات استان در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای و هوابین هستند و ۱۵ درصد بقیه در دشت واقع شده‌اند‎‎.

این مقام مسئول با اعلام این که بیشترین آبدهی قنات استان مربوط به قنات های حسن آباد یزد و تاج آباد هرات با آبدهی هر کدام ۱۲۰ لیتر در ثانیه است، اظهار کرد: مجموع تخلیه سالیانه آب از قنات استان حدود ۱۶۶ میلیون متر مکعب در سال (۹۸-۹۹) و متوسط آبدهی هر قنات دو لیتر در ثانیه برآورد شده و این در حالی است که در آمار سال ۱۳۷۷ متوسط آبدهی قنات استان بالغ بر چهار لیتر در ثانیه گزارش شده بود.

بشارتی با اشاره به علل کم آبی قنات ها در این استان، بیان کرد: نبود بارندگی مناسب، لایروبی و مرمت نشدن به موقع قنات ها از طریق بهره‌برداران و حفر چاه‌های غیر مجاز در حریم قنات ها، از دلایل کاهش آبدهی و خشکیدگی قنات هاست.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد، گفت: ۷۲ درصد آب کشاورزی روستا‌های شهرستان‌های تفت و مهریز از چشمه‌ها و قنات‌های موجود در این منطقه تأمین می‌شود که آبدهی این منابع آبی در گرو بارش باران است و به همین جهت مرمت و حفظ این قنات‌ها در اولویت کاری بخش کشاورزی استان یزد قرار دارد.

این مسئول بهینه‎‎سازی مصرف آب در بخش کشاورزی را خواستار شد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش تلفات آب، اصلاح روش‎‎های آبیاری و استفاده از گیاهان کم آبخواه در الگو و ترکیب کشت دارای اهمیت ویژه‎‎ای است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد، تعداد بهره‎‎بردار مستقیم از قنات استان ۳۰ هزار و ۶۶۲ نفر و بیشترین آبدهی قنات در استان مربوط به قنات تاج‌آباد در شهرستان خاتم و دهنو حسن‎‎آباد واقع در شهرستان یزد است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها