معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

گیلان بزرگترین استان تولید کننده برنج بومی در کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان بزرگترین تولید کننده برنج بومی و با کیفیت کشور است.

گیلان بزرگترین استان تولید کننده برنج بومی در کشور

علی موسوی با بیان اینکه گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و هم اکنون در ۸۰ درصد از این شالیزارها برداشت محصول انجام شده است، اظهار کرد: زمان دقیق اتمام برداشت برنج بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و پیش بینی می شود تا دهم شهریور برداشت برنج در گیلان به پایان برسد.

وی با اشاره به مطلوب بودن وضعیت برداشت برنج افزود: به جز شهرستان رودبار که دیرتر شروع به برداشت می کنند در حال حاضر در دیگر شالیزارهای شهرستان های این استان برنج آماده برداشت است.

موسوی با بیان اینکه امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد ادامه داد: تا کنون بیش از ۱۴۲ هزار هکتار از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری ، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: چون امسال با کم آبی مواجه بودیم، کشت ارقام پرمحصول نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشت و در ۲۱هزار هکتار رقم پرمحصول برنج کشت شد.

موسوی یادآور شد: ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرستان‌های رشت و صومعه‌ سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها