مهار کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی گلستان

ناوگان حمل و نقل عمومی گلستان، تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شده کمترین مورد ابتلا به این بیماری را داشته باشیم، و به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سهم کمی در زنجیره شیوع کرونا داشته باشنند.

مهار کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی گلستان

حمل و نقل درون و برون شهری به دلیل تردد بالای مسافران و ازدحام جمعیت به عنوان یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا تلقی می‌شود و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به مبتلا شدن بیشتر مسافران و رانندگان و در نهایت گسترش شیوع این بیماری منجر شود.

طبق گفته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، حمل و نقل عمومی عامل ۲۶.۵ درصد انتقال کرونا در کشور است و ترمینال ها و پایانه های مسافربری ، ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی ها و داخل وسایل نقلیه مسافران را در معرض این بیماری قرار می دهند.

جعفر رضایان یکی از رانندگان تاکسی گرگان گفت: اگر چه پس از شیوع کرونا، تعداد مسافران و به تبع آن درآمدهای ما کاهش محسوسی یافته و در کنار آن، هزینه تهیه اقلام بهداشتی هم زیاد است اما برای حفظ جان خود و مسافران، علاوه بر ضدعفونی همیشگی داخل تاکسی، مسافران را وادار به استفاده از ماسک می کنیم.

وی بیان کرد: اخبار کرونا به گوش همه رسیده و بسیاری از شهروندان مراقبت های بهداشتی خود را تشدید کرده اند اما هنوز گوش برخی ها بدهکار توصیه ها نیست و نمی خواهند زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنند.

این راننده تاکسی ادامه داد: هر هفته حدود ۴۰۰ هزار ریال از درآمدم را برای خرید الکل و مواد ضدعفونی‌کننده هزینه می کنم تا هم جان خود و هم مسافران را به خطر نیندازم.

اسماعیل فرمانی یکی از رانندگان اتوبوس شهری گرگان گفت: مهمترین شرط بهره مندی از سرویس ناوگان عمومی توجه به رعایت پروتکل های پیشگیرانه است که باید رعایت بهداشت و فاصله گذاری به عنوان یک حق شهروندی برای همه محترم شمرده شود.

به‌گفته وی با وجود هشدارها و پیام های بهداشتی، تعدادی از مسافران به ویژه افراد خطرپذیر مانند کهنسالان از رعایت نکات بهداشتی خودداری کرده و با این کم توجهی جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

ربابه اکبری کارشناس بهداشت بندرگز نیز در خصوص ضروت رعایت مباحث بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت : استفاده از ماسک و دستکش هنگام استفاده از اتوبوس و تاکسی نقش زیادی در افزایش ایمنی سلامت و دور شدن از خطر ابتلا به کرونا دارد.

وی اظهار داشت: پرهیز از خوردن و آشامیدن ، پرداخت غیرنقدی کرایه و رعایت فاصله گذاری در نشستن، از دیگر عوامل کاهش خطر ابتلا به این بیماری در تاکسی و اتوبوس بوده و از شیوع آن جلوگیری می‌کند.

مسوول واحد تاکسیرانی شهرداری بندرگز با اشاره به همراهی رانندگان این شهر با مصوبات ستاد مقابله با کرونا گفت: از مجموع ۱۰۴ راننده تاکسی شهری و ۱۵۰ راننده تاکسی تلفنی بندرگز، فقط یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد اما بقیه تاکنون به این بیماری مبتلا نشدند.

مرتضی صباغیان همچنین از استمرار عملیات گندزدایی و ضدعفونی ناوگان عمومی و توزیع ماسک بین رانندگان تاکسی و تاکسی تلفنی بندرگز خبر داد.

سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان گفت: پروتکل های بهداشتی به صورت مستمر و روزانه در تاکسی ها و اتوبوس های اجرا می شود و بازرسان اداره با سه خودرو و ۱۰ نیرو و با همکاری پلیس راهور، ۱۵ ساعت در شبانه روز بر عملکرد بهداشتی تاکسی‌ها و اتوبوس ها نظارت می کنند.

وی در خصوص آمار مبتلایان به کرونا بین رانندگان تاکسی و اتوبوس گرگان اظهارداشت : از مجموع صد راننده اتوبوس تنها یک نفر به کرونا مبتلا شده که پس از طی مراحل درمان بهبود یافت.

یکی از راه های توصیه شده کارشناسان برای جلوگیری از احتمال ابتلا به کرونا در زمان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، جلوگیری از رد و بدل کردن پول است که به گفته کمال غریبی با وجود مجهز بودن حدود هزار تاکسی از مجموع ۲ هزار و ۹۰۰ تاکسی گرگان به سامانه دریافت غیرنقدی کرایه، شهروندان از این امکان برای پرداخت کرایه استقبال نمی کنند.

وی به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی گرگان اشاره کرد و گفت که هر شب همه ۸۸ دستگاه مینی بوس، اتوبوس و ۴۰۰ دستگاه تاکسی شهری به طور کامل ضد عفونی می شود که مبتلا یک نفر از مجموع ۳ هزار و ۳۰۰ راننده این خودروها و تاکسی های تلفنی به کرونا، نشان دهنده اثرات مثبت اجرای این اقدامات پیشگیرانه است.

کمال غریبی به اثرات کرونا بر معیشت رانندگان اشاره کرد و گفت: پیش از کرونا تعداد مسافران روزانه تاکسی حدود ۱۲۰ نفر و اتوبوس حدود ۷۰۰ نفر بود اما با شیوع این بیماری و کاهش تردد شهروندان، این تعداد به ۴۰ و ۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل گلستان هم گفت : نظارت بر پایانه های مسافربری استان به طور مستمر در حال انجام است و الزامات و پروتکل های بهداشتی در اتوبوس های بین شهری اجرا می شود.

مهدی میقانی اظهار داشت: از مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ راننده بین شهری گلستان سه نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

بگفته وی توزیع ماسک بین مسافران اتوبوس های بین شهری از سوی شرکت های مسافربری، ضد عفونی مستمر کابین، صندلی و دستگیره‌ها داخلی اتوبوس و سواری‌ها برای کاهش دغدغه شهروندان در زمان استفاده از این وسایل در حال انجام است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز سه شنبه گفت: تاکنون ۳۱۴ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

طبق آخرین اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون ۶۴۹ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها