مالک بزرگترین شهرک گلخانه ای کشور:

توسعه و کشت میوه های استوایی و گرمسیری می تواند کشاورزی خوزستان را متحول کند

رئیس هئیت مدیره شرکت کشت و صنعت گوزن زرد و مالک بزرگترین شهرک گلخانه ای کشور در استان خوزستان در شهرستان اندیمشک در حاشیه نمایشگاه محصولات کشاورزی در اهواز گفت: حوزه کاری ما؛ در بخش گلخانه و توسعه میوه های استوایی است. به طور ویژه روی بحث میوه پاپایا کار می کنیم. همچنین در جهت ترغ گونه های درختی استوایی و گرمسیری مثل موز پاکوتاه و اقلام دیگر تلاش می کنیم.

توسعه و کشت میوه های استوایی و گرمسیری می تواند کشاورزی خوزستان را متحول کند

جباری رئیس هئیت مدیره شرکت کشت و صنعت گوزن زرد افزود: هدف ما توسعه کشاورزی در استان خوزستان است. این استان  از لحاظ اقتصادی و ایجاد تنوع کشت بسیار مستعد است. همچنین کشت باغی و میوه های گرمسیری در بازار بسیار مناسبی در حوزه صادرات و حوزه خلیج فارس و اروپا را داریم.

جباری ادامه داد: بیش از ۴سال روی این گونه میوه های استوایی مطالعه کردیم و همینطور روی طراحی بحث گونه های گلخانه ای کار می کنیم این گونه مناسب مناطق گرمسیری است. بحمدلله توانستیم یک گلخانه که طرح کانادایی هست بومی سازی و صد در صد داخلی سازی کنیم . چون در سازه های نورو گلخانه ای بیش از ۷۰تن اهن گالوانیزه هست ما سازه ای داریم می سازیم که کمتر از ۲۰ تن آهن گالوانیزه با مقاومت ۱۱۰کیلومتر برباد کمک  به کاهش هزینه میشود. 

جباری تصریح کرد : امروزه یک هکتار گلخانه حدود ۸تا۱۰میلیارد هزینه دارد.  تلاش کردیم این هزینه ها را ۵۰ تا۶۰درصد کاهش دهیم. در این خصوص اعتقاد داریم محصولاتی که خیلی اقتصادی هست و می شود روی آن ها کار کرد همین میوه های استوایی هستند.

وی یادآور شد: با حمایت مسئولین جهاد کشاورزی استان خوزستان و بالاخص معاونت باغبانی و تولیدات گیاهی مردم با تولید گیاهی و گرمسیری بیشتر اشنا شوند.مثل انبه، فروت،پاپایا،موز،موزپاکوتاه و ...با این مسیری که شروع شده و این همتی که معاونت باغبانی دارد و از این مجموعه که دارند سرمایه گذاری می کنند یک مسیر جدید در استان باز شود که بزودی شاهد توسعه و کشت میوه های استوایی و گرمسیری در سطح استان بشویم. 

جباری تصریح کرد : در حال حاضر محصولات گرمسیری وجود دارد اما بصورت پراکنده و نیاز است که سرمایه گذارها راهنمایی شوند و اعلام حضور در این حوزه کنند.در خیلی از حوزه مثلا اناناس و موز سال هاست که در خرده ارز از این مملکت اتفاق می افتد که  جای این دارد که سرمایه  گذاران ورود کنندبسیار توجیه اقتصادی دارد.

جباری اضافه کرد: در بحث محصولات تمام تغذیه گیاهان از گود های ارگانیک است و هدف ما تولید محصول سالم و ارگانیک است که بتوانیم استاندارد های بازار کشورهای همسایه از جمله روسیه و حوزه خلیج فارس و همینطور اروپایی را داشته باشیم.

جباری در پایان گفت: تلاش کردیم که از مراحل اول با غیر از مهندسین داخلی با مشاورین خارجی پروژه به ما کمک بدهند که بتوانیم به هدف بازار صادراتی برسیم کنتر از تا۹ماه اینده اولین برداشت است ودر شهرک گلخانه ای که ۳۱/۵هکتار است و بیش از ۲۰هکتار پاپایا قرار کشت کنیم.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها