یک مورد ابتلا به تب کریمه‌کنگو در کرمانشاه شناسایی شد

با شروع فصل گرما و احتمال شیوع برخی بیماری‌ها، یک مورد ابتلا به تب کریمه‌کنگو در کرمانشاه شناسایی شد.

یک مورد ابتلا به تب کریمه‌کنگو در کرمانشاه شناسایی شد

تب کریمه‌ کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تبدار حاد است که بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک گیر و همه گیر این بیماری در انسان نیز اتفاق می‌افتد و مرگ و میر بالایی دارد.

کنه مخزن و ناقل بیماری است، عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود. خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد. پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند.

بنابراین باید به مردم آموزش داد که ذبح حیوانات را در کشتارگاه انجام دهند و از گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی استفاده کنند. در ضمن توصیه می‌شود به مدت 24 ساعت لاشه گوسفند پس از ذبح در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کرده و مورد مصرف قرار گیرد.

اخیراً نیز با مشاهده مواردی از این بیماری از جمله در استان کرمانشاه مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور هشدار داده که خطر تب کریمه کنگو جدی است بنابراین در منزل ذبح نکنید.

با شروع فصل گرما، تکثیر انواع انگل‌ها بیشتر می‌شود و دامداران صنعتی و سنتی باید با رعایت کامل بهداشت، خنک نگه داشتن و سمپاشی دامداری‌ها، از شیوع انواع انگل‌ها جلوگیری کنند.

یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز نسبت به افزایش خطر ابتلا به بیماری تب کریمه‌کنگو هشدار داد و گفت: با نزدیک شدن به ایام عید سعید قربان و با توجه به کشتارهای خیابانی خارج از نظارت دامپزشکی توصیه می‌شود شهروندان از مصرف گوشت استحصالی خارج از کشتارگاه خودداری کنند.

بابک صیاد متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در رابطه با این بیماری می‌گوید: بیماری کرونا همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داده است و گاهی با اشتباه گرفتن آن با دیگر بیماری‌های شایع، بحث سلامت را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در قالب بیماری‌های عفونی شایع گفت: این بیماری خطرناک در اواخر خرداد، اردیبهشت‌ و تیرماه شیوع پیدا می‌کند.

صیاد افزود: این بیماری مشترک بین انسان و دام از طریق کنه انتقال پیدا می‌کند و با علائمی همچون تب، سردرد، بدن درد و خونریزی‌های پوستی، گوارشی و خون دماغ همراه است.

وی با بیان اینکه یک مورد مبتلا به این بیماری در شهرستان جوانرود شناسایی شده است عنوان کرد: کسانی که با دام در ارتباط هستند همانند، چوپان، قصابان و مصرف‌کنندگان گوشت در معرض خطر هستند که باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و گوشت مصرفی را از مراکز معتبر و تأیید شده خریداری کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها