معاون مالی بانکی رویداد ایران اسکوکوآکس 2022 از ارایه راهکارهای تسهیل روابط تجاری کشورها در این رویداد خبر داد

معاون مالی بانکی رویداد ایران اسکوکوآکس2022 از ایجاد بانک فرامرزی و ایجاد واحد پول دیجیتالی مشترک که بتواند رابطه تجارت کشورها را تسهیل کند، خبر داد.

معاون مالی بانکی رویداد ایران اسکوکوآکس 2022 از ارایه راهکارهای تسهیل روابط تجاری کشورها در این رویداد خبر داد

علی پاک باخته گان زنجانی در گفت‌وگو با خبرفوری گفت: با توجه به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۱۴۰۰ و ایجاد فرصت مناسب برای به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های اقتصادی بین کشورهای عضو این سازمان، حوزه خلیج فارس و برخی دیگر از کشورهای هدف، با بی‌اثرسازی تحریم‌ها،  قرار است مهرماه امسال نمایشگاه و همایشی با عنوان اسکوکواکس، با مشارکت ۲۶ کشور برگزار شود که این رویداد با هدف ایجاد بانک فرامرزی و ایجاد واحد پول دیجیتالی مشترک که بتواند رابطه تجارت کشورها را تسهیل کند خواهد بود.

 

پاک باخته گان زنجانی در عین حال از ایجاد سازمان توسعه تجارت مشترک میان کشورهای عضو و  تاسیس یک بانک مشترک و ایجاد سامانه‌ای مانند سوئیفت در راستای اهداف برگزاری این رویداد خبر داد.

 

پاک‌باخته‌گان زنجانی با اشاره به ایجاد بانک فرامرزی و  واحد پول دیجیتالی مشترک برای تسهیل تجارت کشورها گفت: در این راستا تفاهم‌نامه همکاری بین تجار ایران و روسیه در راستای اهداف این رویداد منعقد شد. ما به دنبال تسهیل در تبادلات مالی با عنوان سوئیفت هستیم  که در نهایت به نفع مردم است و باعث می‌شود هر کالایی را به راحتی با پرداخت پول دریافت کنیم.

 

وی افزود: ما به عنوان بخش خصوصی در قالب تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی کشور روسیه‌که بخش خصوصی محسوب می شود، زیرساختی را برای امور بانکی، مسائل تحریم و امکاناتی که می‌توان در زمینه زیرساخت‌های مالی بانکی آماده کنیم،منعقد کردیم.

 

 با توجه به تجربه ای که کشور ما در زمینه مسائل بانکی و تحریم‌ها در سال‌های بعد از انقلاب داشته ، این اتفاق، کمک بزرگی به کشور روسیه در زمان تحریم محسوب می شود.

 

زیرساخت‌هایی که ما در سطح بین المللی برقرار کردیم می‌تواند برای کشور روسیه هم مورد استفاده قرار گیرد و می‌توانیم به عنوان تسهیل کننده، کمک مالی به شرکت‌های مالی و بازرگانی داشته باشیم و این موضوع از طرفی، درآمد خوبی نیز برای کشور ما محسوب می شود.

 

پاک باخته گان زنجانی افزود: اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی فرصت‌های همکاری اقتصادی کشورهای عضو، ناظر و شرکای گفت‌وگوی سازمان همکاری شانگهای SCO و همسایگان جمهوری اسلامی ایران (ایران اسکوکواکس) از 27 تا 30 مهر برگزار می‌شود.

 

این  رویداد اقتصادی در مهرماه سال جاری با مشارکت 26 کشور از کشورهای پیمان شانگهای، حوزه CIS و حوزه خلیج‌فارس با عنوان اسکوکواکس در کشورمان برگزار خواهد شد. 

 

 معاون مالى_ بانکى رویداد ایران اسکوکواکس2022 گفت: رویداد اقتصادی مذکور به کلیه مشاغل می‌پردازد و کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند حضور داشته باشند.

 

پاک‌باخته گان زنجانی اظهار کرد: در این رویداد، برنامه‌ریزی شده که مسئولین، تجار، صادرکنندگان و واردکنندگان از 26 کشور دنیا شامل کشورهاى سازمان همکارى شانگهاى، کشورهاى اوراسیا و همسایگان ایران حضور داشته باشند. پیشنهاد تأسیس این بانک با هدف ایجاد پول واحد مانند یورو ، شده بود که بعد از اینکه مسئولیت به بنده واگذار شد، مسیر طرح را به سمت بانک دیجیتالى عوض کردم.

 

وی افزود: اگر برنامه بانک به خوبی اجرا شود، طرح تبادلات اقتصادى میان تجار کشورهاى مذکور راحت‌تر شکل می‌گیرد و کالاها با قیمت واقعى به دست مصرف‌کننده می‌رسد. یعنى عملاً بساط کاسبان تحریم برچیده خواهد شد.

 

معاون مالى بانکى رویداد ایران اسکوکواکس 2022 تأکید کرد: در شرایط تحریم بانک رمز ارزی کمک بزرگى به تجار می‌کند تا بدون دخالت شرکت‌های واسط، کالاها و خدمات مورد نظر آنها را بخرند و مبالغ رو به راحتى پرداخت کنند. عمده‌ترین مشکل در زمان تحریم قطع شدن رابط بانک‌های ایران با شبکه سوئیفت بود که به اجبار باید واسطه‌های مختلف را وارد کار کنیم. درنتیجه قیمت تمام شده‌ی کالاها بسیار بالاتر از حد معمول خود بود و آسیب اصلى به سفره مردم می‌رسید.

 

وی خاطرنشان کرد: بی شک یکی از قابل توجه ‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی تغییر عضویت ایران از عضو ناظر به عضو دائم در سازمان همکاری شانگهای است. سال گذشته در جریان نشست سالانه شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای طی روزهای 16 و 17 سپتامبر (25 و 26 شهریورماه) در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان این عضویت به دست آمد؛ نشستی که آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران نیز در صدر هیاتی دیپلماتیک و به همراه برخی مسئولان این کشور در آن شرکت کرده‌ بود.

 

وی اظهار کرد: همکارهای قانونی در راستای توسعه پایدار ارتباطات، روابط مالی، گمرک، حمل و نقل، بانک و بیمه و فراگیری استانداردهای بین‌المللی به شیوهای نو و مبتنی بر مقتضیات و تغییرات از دیگر بخش‌های این رویداد است.

 

معاون‌مالی بانکی این رویداد یادآور شد: ایران اسکوکواکس با دعوت به همکاری و حضور نهاد ریاست جمهوری دولت سیزدهم و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، اقتصاد، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سازمان‌های متعدد خصوصی، سفارت‌خانه‌های 26 کشور در ایران و سفارتخانه‌های ایران در این کشورها برگزار می‌شود. در این رویداد بین‌المللی حضور بیش از 250 شرکت از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و بیش از 350 شرکت ایرانی با پیش‌بینی سه هزار بازدیدکننده خارجی از میان مقامات و سرمایه‌گذاران و هیئت‌های تجاری از 26 کشور و همچنین بیش از 20 هزار بازدیدکننده متخصص ایرانی برگزار می‌شود.

IMG_20220723_150034_289

همچنین،  دانیال سجودی، دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس2022 گفت:  نخستین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی فرصت‌های همگرایی و تحقق خواسته‌های فی مابین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ، اکو و همسایگان جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود

 

سجودی، به معرفی رویداد و زیرشاخه های رویداد پرداخت و اشاره کرد که این رویداد با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی یک اتفاق بزرگ در کشور است.

 

وی افزود:  نمایشگاه ایران اسکوکواکس 2022 امسال با حضور فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شرکت‌های دانش بنیان وهمچنین رهبران کسب و کار و تجاری هم پیمانان شانگهای،اکو و همسایگان جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

 

سجودی با بیان این که تصمیم  برگزاری این رویداد از حدود هشت ماه قبل گرفته شده ، اضافه کرد: اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی بین المللی ایران اسکوکواکس یک فرصت همکاری اقتصادی است که با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (اعضای دایمی، ناظر، شرکای گفتگو) و همسایگان جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

 

این رویداد با مشارکت 26 کشور و 3000 مخاطب در جهت آبادانی کشور برگزار می شود.

 

وی همچنین  از بررسی پیشنهاد ایجاد نهاد‌های اقتصادی مشترک با اعضای سازمان شانگهای در آینده خبر داد.

دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس2022 یادآور شد:  با توجه به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۱۴۰۰ و ایجاد فرصت مناسب برای به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های اقتصادی بین کشورهای عضو این سازمان، حوزه خلیج فارس و برخی دیگر از کشورهای هدف، با هدف بی‌اثرسازی تحریم‌ها، این رویداد برگزار می شود.

 

نمایشگاه ایران اسکوکواکس در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، نیروگاهی و انرژی، صنایع فولاد، ماشین سازی، خودرو، ساختمان و شهرسازی، حمل و نقل، کشتیرانی، غذا، کشاورزی، دارویی و تجهیزات پزشکی، سایبری و انفورماتیک، گردشگری، چاپ و بسته بندی و غیره برگزار خواهد شد.

مخاطبان اصلی در این رویداد، مدیران واحدهای صنعتی، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع، صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و برندها، تامین کنندگان مواد اولیه، سرمایه گذاران و صاحبان طرح‌های شخصی، ملی و بین المللی خواهند بود که همه آن‌ها جزو شرکت‌های دارای رتبه بالا هستند.

 

وی گفت:  با توجه به نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب به عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، شرکت‌های دانش بنیان نیز جزو شرکت کنندگان این رویداد خواهند بود و تاکنون، دانشگاه‌ها و اساتید بسیاری، اعلام آمادگی کرده اند.

 

پنج تالار با اهداف مختلف برای گروه بندی شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است شامل 《 تالار آینده -دانش‌بنیان و فناور محور، 

تالار حامی-بانکها،بیمه ها،شتاب دهنده ها و لیزینگ ها، 

تالار پیشرو-صنعتی و هلدینگ ها ، 

تالار جاده ابریشم-شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل و ترانزیت جاده ای،دریایی،هوایی و ریلی، 

تالار برندها-فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در کالاهای پر مصرف و حوزه پوشاک و مبلمان و کالاهای مصرفی》است 

 

سجودی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای حدود ۵۰ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، این نمایشگاه زمینه ساز سرمایه گذاری، ارائه تکنولوژی‌ها و صنایع به روز برای تمامی کشورهای عضو است. در بازه زمانی برگزاری این رویداد، کارگروه‌های B۲B (مدل تجارت مربوط به ارتباط دو بنگاه اقتصادی) و G۲G (مدل تجارت مربوط به دولت ها) برگزار خواهد شد که شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند

 

برگزاری این رویداد با توجه به اینکه معاونان اقتصادی کشورهای عضو شانگهای در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، دارای اهداف زیر است:

 

*تاسیس بانک مشترک فرامرزی و  سامانه سیفت آسیایی به جای  سوئیفت

*ایجاد دبیرخانه دائمی در تهران

*ایجاد انجمن بین المللی میان تشکل‌های صنعتی و مدیریتی ۲۶ کشور

* ایجاد اتاق مشترک بین هلدینگ های بخش خصوصی بین کشورهای هدف 

 

*معرفی طرح‌های بین المللی کشورها به ویژه ایران در این نمایشگاه با هدف جذب سرمایه گذاری و مشارکت های خارجی و همچنین نمایشگاه ایران اسکوکواکس به واسطه حضور شرکت کنندگان خارجی، بستری را برای رونق گردشگری فراهم می‌کند.

 

دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس2022 در عین حال بیان کرد:  به منظور بهتر برگزار شدن این نمایشگاه، هماهنگی‌های لازم با وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صمت، امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاورزی و سازمان ها و نهادهای ریاست جمهوری، معاونین اول و اقتصادی ریاست جمهوری،  شهرداری تهران، سازمان توسعه و تجارت وزارت صمت و سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به عمل آمده است.

 

وی با بیان اینکه  این رویداد در تاریخ  ۲۷ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۱ برگزار می شود  گفت: راه‌های ارتباطی برای علاقه‌مندان به شرکت در این نمایشگاه، از طریق سایت www.iranscocoex.com، ایمیل: info@iranscocoex.com و تلفن: ۰۲۱۸۸۵۱۵۳۲۰ است.

 

دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس 2022  در بخشی از سخنان خود  با بیان این که به زودی درگاه مشترک ارزی با روسیه ایجاد می شود، تاکید کرد:  این رویداد یک همکاری مشترک بین دولت و بخش خصوصی است و هدف این است که دولت فقط به عنوان حامی حضور داشته باشد. 

 

سجودی خبر داد: رویداد ایران اسکوکواکس به زودی به بنیاد و یک اتاق مشترک بین این 26 کشور و یک کریدور اقتصادی تبدیل می شود

 

دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس همچنین با اشاره به دیدار با هیات روسیه ای در راستای برگزاری  این رویداد و  با اشاره به اینکه تجارت ایران و روسیه دارای ابعاد کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت است، گفت: در حوزه های حمل و نقل، انتقال پول و تجارت و همچنین مسائل حقوقی مهمترین مسئله برای تجارت ایران و روسیه است.

وی با بیان اینکه اکنون در بحث انتقال پول مشکلات زیادی داریم تاکید کرد: تعداد شرکتهایی که با روسیه تجارت داشتند اکنون در حال کاهش است. البته بخشی از این مشکلات مربوط به بخش خصوصی و برخی دیگر به قوانین دولتی باز می‌گردد.

 دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس به مساله فرهنگ و گردشگری کشورمان اشاره کرد و گفت: ایران از نظر فرهنگی ظرفیت های بالایی دارد و می‌تواند در این زمینه نیز ورود کند. همچنین در بحث مسائل دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی سیاسی باید اقداماتی انجام شود، از سوی دیگر در بحث گردشگری و سلامت  ظرفیت های بسیاری  وجود دارد که باید هر دو کشور روسیه و ایران   چالش ها و ظرفیت ها و نقاط قوت این بخش ها را بررسی کرده و به یک  جمع بندی منطقی در این بخش برسند.   

 

 سجودی گفت: رویداد ایران اسکوکواکس 2022 در راستای نگاه جاده ابریشم اقتصادی کشورمان با تاکید بر بهره برداری از ظرفیت اقتصادی،تجاری و صادرات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ، اکو و همسایگان ایران برگزار می‌شود.

 

وی،پذیرش عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای به منظور گسترش ارتباطات تجاری برای توسعه صادرات، ارائه راهکارهایی در مسیر حل مسائل صادراتی و نیز رفع نیازهای داخلی صنعت بویژه در بخش خصوصی را از دیگر هدف‌های برگزاری این رویداد عنوان کرد.

دبیرکل رویداد ایران اسکوکواکس همچنین تاکید کرد: برگزاری این رویداد را می‌توان دریچه ایی رو به گسترش تعاملات اقتصادی ، صنعتی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و به فعل رساندن ظرفیتها در راستای بهبود همه جانبه اوضاع کنونی دانست.

 

 وی با بیان اینکه «این رویداد بزرگ را باید در مسیر راهبردهای اقتصاد مقاومتی و تعمیق و گسترش مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و هم‌پیمانانش» دانست افزود: ایجاد ابزارهای لازم برای رفع موانع تولید، ارتقای تکنولوژی، ورود مواد اولیه تولید، افزایش تاب‌آوری، بسترسازی جلب مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و تشویق و ترغیب هدفمند سرمایه گذاران کلان صنایع بالادستی و پائین دستی از اهداف برگزاری ایران اسکوکواکس 2022 است.

 

 سجودی با اشاره به دعوت به حمایت همه جانبه سازمان ها و ارگان‌ها در دولت  سیزدهم از برگزاری این رویداد، بر نقش بخش خصوصی در برگزاری ایران اسکوکواکس 2022 تاکید کرد.

 

 

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    فقط کوک وشعر تحویل بدین .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها