به مناسبت حذف تلخ ایران از جام ملت های آسیا

مروری بر نیمه نهایی های جهنمی/ از شکست های تلخ به گربه سیاهی به نام عربستان تا اشتباه بچه گانه مقابل ژاپن/ چرا پای ایران به فینال نمی رسد؟

تیم عالی جام ملت های 1996 امید اصلی قهرمانی بود اما در مقابل گربه سیاهش یعنی عربستان سعودی قرار گرفت و در نیمه نهایی باخت. ایران در این مسابقه در ضربات پنالتی شکست خورد.

مروری بر نیمه نهایی های جهنمی/ از شکست های تلخ به گربه سیاهی به نام عربستان تا اشتباه بچه گانه مقابل ژاپن/ چرا پای ایران به فینال نمی رسد؟

به گزارش خبر فوری، تیم ملی فوتبال ایران بار دیگر وداعی تلخ و حسرت آمیز با جام ملت های آسیا داشت. بسیاری امیدوار بودند که بعد از شکست ژاپن، تیم ملی به راحتی راهی فینال شده و با توجه به باخت و حذف کره، بعد از چند دهه قهرمان شود. اما این اتفاق نیفتاد و تیم ملی ایران شکستی غیرمنتظره از قطر داشت و حذف شد.

اگر به تاریخ جام ملت های آسیا توجه کنیم، متوجه می شویم که تیم ملی ایران بارها توانسته راهی نیمه نهایی شود اما در نیمه نهایی ها شکستی تلخ و ناامید کننده داشته و حذف شده یا راهی بازی رده بندی شده است. یکی از مشخص ترین نمونه ها مربوط به جام ملت های آسیای سال 2004 می شود که تیم ملی ایران توانست در مرحله یک چهارم نهایی کره جنوبی را شکست دهد اما در مرحله نیمه نهایی به چین میزبان باخت و راهی بازی رده بندی شد. متاسفانه خاطره تلخ چین در سال 2023 در قطر تداعی شد. همانطور که در سال 2004 همه امیدوار بودند ایران بعد از برد کره جنوبی به راحتی از سد میزبان بگذرد، در سال 2023 نیز همه امید داشتند که بعد از برد یک مدعی دیگر، ایران بتواند میزبان را شکست داده و راهی فینال شود اما این اتفاق نیفتاد و خاطره تلخ چین در قطر تکرار شد.

مروری بر نیمه نهایی های جهنمی

در تاریخ جام ملت های آسیا، ایران توانسته بارها راهی نیمه نهایی شود اما در بسیاری از موارد شکستی تلخ داشته و نتوانسته راهی فینال شود. به جز سه جام ملت های 1968، 1972 و 1976 ایران نتوانسته در مصاف نیمه نهایی موفق بوده و راهی فینال شود.

به مناسبت حذف تلخ ایران از جام ملت های آسیا، قصد داریم مروری بر تاریخ حضور ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا و شکست های تلخش در این مقطع از مسابقات، داشته باشیم:

1980 کویت

تیم ملی ایران در سال 1980 و مدت کوتاهی بعد از انقلاب اسلامی راهی کویت شد تا قهرمانی خود را تکرار کند اما انتشار خبر تلخ و ناگهانی حمله عراق و آغاز جنگ تحمیلی روحیه بازیکنان را خراب کرد و آنها نتوانستند عملکرد خوبی در دیدار نیمه نهایی مقابل کویت میزبان داشته باشند و در نهایت، با نتیجه 2 بر 1 شکست خوردند. تیم ملی در نهایت به مقام سوم مسابقات کویت رسید.

1984 اندونزی

تیم ملی ایران در سال 1984 نیز تیمی قدرتمند بود اما در مرحله نیمه نهایی در مقابل عربستان سعودی قرار گرفت. بازی در وقت قانونی 1 بر 1 شد. گل عربستان در دقیقه 88 و توسط شاهین بیانی به صورت گل به خودی به ثمر رسید. در ضربات پنالتی نتیجه 5 بر 4 به نفع سعودی ها شد. محمد پنجعلی تنها بازیکن ایران بود که پنالتی خود را خراب کرد.

1988 قطر

ایران و عربستان که حالا تبدیل به قدرت های اصلی غرب آسیا شده بودند، بار دیگر در مسابقات 1988 در مرحله نیمه نهایی به مصاف هم رفتند. متاسفانه بار دیگر تیم ملی ایران نتیجه را به سعودی ها واگذار کرد. نتیجه بازی 1 بر صفر به نفع عربستان شد. گل عربستان را ماجد عبدالله در دقیقه 16 به ثمر رساند. ایران در بازی رده بندی چین را در ضربات پنالتی شکست داد و به مقام سوم رسید.

1996 امارات متحده عربی

تیم عالی جام ملت های 1996 امید اصلی قهرمانی بود اما بار دیگر در مقابل گربه سیاهش یعنی عربستان سعودی قرار گرفت و در نیمه نهایی باخت. ایران در این مسابقه در ضربات پنالتی شکست خورد. علی دایی، داریوش یزدانی و محمد خاکپور پنالتی زنان ایران بودند که نتوانستند ضربه خود را وارد دروازه کنند.

2004 چین

ناکامی ایران در سال 2004 نیز ادامه داشت. تیم برانکو که دو سال بعد توانست راهی جام جهانی آلمان شود، با برد کره جنوبی در یک چهارم نهایی همه را امیدوار به فینالیست شدن کرد اما در نیمه نهایی به چین میزبان باخت و راهی دیدار رده بندی شد. بازی در 120 دقیقه 1 بر 1 شد اما در ضربات پنالتی، ایران شکست خورد. ایمان مبعلی و یحیی گل محمدی نتوانستند ضربات آخر پنالتی ایران را گل کنند.

2019 امارات

تیم کارلوس کیروش امید زیادی داشت که بتواند طلسم نیمه نهایی را شکسته و راهی فینال شود اما در نیمه نهایی نتوانست از پس ژاپن قدرتمند برآید. اشتباه بچه گانه بازیکنان و رها کردن بازی به هوای خطا، باعث شد ژاپن گل اول را بزند. بعد از گل اول، شیرازه تیم پاشید و ایران گل های دوم و سوم را هم خورد و با حذف بازی رده بندی از مسابقات، عملا از جام حذف شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • 🐜
    6

    فینالیست شدن مفت نیست می‌رود فینال تیمی که مایه اش پر چرب تر است!!! نه تیمی که هنوز هیچی معلوم نیست رییس جمهور هول شده و تلفن میزنه ب سرمربی و میخاد زحمات تیم را مصادره کند قانون کارما چنین اجازه ای نمی‌دهد!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      تیم بخاطر بیرو و طارمی باخت حلبی کارایی ش از اینا بهتره

  • ناشناس
    2

    بنظر بنده تیم ملی ایران فوق‌العاده بی برنامه بود وتا زمانیکه وضع اینگونه باشد تیم ملی قهرمان نمیشه چون سیاستمداران ازش میخواهند به نفع دولت خودشون استفاده کنند وهمانگونه که بنده هیچ امیدی به پیشرفت معیشت مردم ندارم به همان اندازه هم هیچ امیدی به قهرمانی تیم ملی ندارم چندبار این کامنت رو گذاشتم ولی خبرفوری پخش نمیکنه،بنده نه توهینی کردم ونه خدای نکرده مثل بعضی‌ها حرف زشتی زدم فقط واقعیت را گفتم تیم ملی فوتبال هیچوقت نمیتونه با این شرایط وطرز فکر مسئولین قهرمان بشه یاعلی

    نظرات شما -
    • بهلول
      0

      پيش از٥٧سه دوره متوالى قهرمان شد

  • ایرانی
    13

    تیمهای ژاپن کره استرالیا ایران بهترینها بودند که حذف شدند

  • ناشناس
    4

    فینالیست و اول آسیا شدن کار خدابیامرز پهلوی بود و بس .

    نظرات شما -
    • ایرانی
      4

      روحش شادباشه،بمناسبت همین روزمبارک هم نشین صاحب امروزخاتم الانبیاءباشه که هست،ازبس دعای خیرمردم پشت سرشه....

  • ناشناس
    0

    ریا نتیجه ای جز خفت ندارد

  • Azad
    0

    تیم ملی ما باید از لحاظ روحی برای سخت ترین شرایط آمادگی کامل داشته باشد.

  • سید بهروز
    2

    آخه چجوری اون ضربه جهانبخش گل نشد؟؟؟مگه میشه اینقدر بدشانس؟؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    به همه پول داده بودند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کاش فقط پول داده بودند😓

  • ناشناس
    0

    چرا ما باید به فینال می‌رسیدیم و قهرمان می‌شدیم!! مگه چکار کردیم،چه سرمایه گذاری کردیم،چقدر بستر سازی کردیم،از لحاظ مدیریت در عرصه ورزش به کجا رسیدیم،از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری در چه سطحی هستیم؟....از قدیم گفتن:هر که باد بکارد،طوفان درو خواهد کرد!!🙄😱🤬🤔

  • تلمبه
    2

    من فوتبالی نیستم اما خدا با آنها بود نه من

  • امین
    0

    تنها دلیل بازیکن سالاری در تیم ملی ومیدان ندادن به استعداد های کشور جوانان یجوری تیم میچینن که انگار فقط همین پیرمردها فوتبال بازی میکنن الان دیگه فوتبال سنتی جایگاهی در دنیا نداره متأسفانه مربی میلی تیم هنوز فکر میکنه ده پنجاه زندگی میکنه

  • یوسف
    6

    این عربها دروازه رو طلسم کرده بودند
    حالا من اینو میگم شاید بعضی ها بخندند
    ولی واقعیته به وقتش متوجه میشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تقدیر بود....

  • ناشناس
    0

    سلام عرض ادب به همه دوستان . در بازی با قطر فضای پشت جهانبخش خیلی خالی بود یک شکاف بزرگ بین خط دفاعی و خط حمله وجود داشت باید کمی بچه ها با سیاست بازی کنند ما به ریزه کاری باختیم ما به خودمون باختیم بارها اینجوری باختیم اما درس نمی‌گیریم واقعا بچه های تیم ملی زحمت کشیدند اما متاسفانه خیلی چیزهای دیگه وجود داره مردم ایران خیلی با احساس هستن. هم دلی بچه ها ستودنی بود .من از باخت ناراحت شدم اما از تلاش و بازی چشم نواز و اون همه هم دلی و شاعرانه بازی کردن جهانبخش خوشحال . همه بچه های تیم ملی رو دوست دارم در سطحی بالاتر از آسیا بعضی از حرکات بچه ها اجرا شد . حق ما باخت نبود به تیمی که فقط با شانس و توپ رو وارد دروازه کردند. پشت بچه های تیم ملی باشیم و برای تمام لخضه های زیبایی که واسمون ساختن تشکر کنیم .

  • کیوان
    0

    استعدا یاب مربی خوب زیر ساخت ورزشگاه سرمایه گذاری تو فوتبال .....

  • ناشناس
    0

    اشکهایی که بعد از شکست ریخته می‌شوند، عرقهایی هستند که برای تلاش ریخته نشده‌اند.

  • ناشناس
    1

    همه مشکلات اعم از: نفوذ و کینه ورزی اعراب و اشتباهات خواسته و ناخواسته داوری و بعضا شرایط میزبانی حریفان و گربه سیاه شدن بعضی از تیم ها مانند: عربستان و ژاپن و کره جنوبی و تاکتیک نداشتن و اشتباهات مربیان و پنالتی زن نبودن بازیکنان تیم ما و دیگر مواردی که وجود دارد؛ به کنار، فوتبال ملی ما فوبیا و ترس از بازی در نیمه نهایی و رفتن به فینال دارد! شاید هم طلسم شده ایم، این ترس و طلسم بهترین شرایط را برای شکستن در این جام داشت، حالا که نشکست دیگر نیاید امیدوار به شکستن آن در آینده نزدیک بود.
    پس بهتر است ما سطح توقع خود را پایین بیاوریم و آن را حضور در جمع چهار تیم پایانی قرار دهیم. که با پیشرفت تیم های درجه دوم و سوم آسیا مانند قطر و اردن و دیگران، متاسفانه روزی این هم برای ما به آرزویی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد.

  • ناشناس
    1

    نتایج تیم ملی مانند وضعیت کشور نابسامان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها