تلخ و شیرین در جام ملت‌ها:

رکورد تیم ملی در آسیا دست نخورده ماند

تیم ملی ایران همچنان صاحب یک رکورد ویژه در جام ملت‌های آسیاست.

رکورد تیم ملی در آسیا دست نخورده ماند

هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از روز جمعه با بازی قطر- لبنان آغاز شد اما برای فوتبال دوستان ایرانی با دیدار مقابل فلسطین تب تند جام ملتها بالا گرفت و حالا همه به شکل جدی‌تری به مساله صعود و در نهایت قهرمانی فکر کرده و با توجه به تاریخچه حضور ایران در این رقابت‌ها دنبال برآورده شدن یکی از آرزوهای فوتبالی‌شان هستند.

تیم ملی ایرانیدر حالی وارد این مسابقات می‌شود که بعد از سال‌ها ناکامی دنبال کسب چهارمین قهرمانی است.تیم ملی با سه قهرمانی متوالی در این رقابت‌ها صاحب یک رکورد خاص و بی نظیر است که بعید است توسط تیم دیگری تکرار یا شکسته شود اما از آخرین قهرمانی یوزهای پارسی در این تورنمنت بیش از 47 سال می‌گذرد و چند نسل فوتبال دوست در ایران قهرمانی تیم ملی کشورش را ندیده و درحسرت این قهرمانی است.

1978709

اما حضور ایران در تورنمنت جام ملت‌های آسیا نکات آماری و خواندنی تلخ و شیرین دیگری هم دارد:

از هفده دوره این رقابت‌ها تیم ملی در سه دوره اول به میزبانی هنگ‌کنگ، کره جنوبی و رژیم اشغالگر قدس برگزار می‌شد، شرکت نکرد. ایران در مرحله مقدماتی جام ملتهای 1956 و 1964 حاضر نشد و در مرحله مقداتی جام ملتهای 1960 شکست خورد و به مسابقات اصلی نرسید.

تیم ملی ایران با سه قهرمانی متوالی در سال‌های  1968 و 1972 و 1976 از این حیث رکورددار است.از این سه دوره دو بار ایران میزبان مسابقات بود و در سال 1972 تایلند میزبانی را برعهده داشت.

تیم ملی ایران بعد از ژاپن و عربستان سومین تیم پرافتخار این تورنمنت است که سه عنوان قهرمانی، 5 مقام سومی و یک رتبه چهارمی دارد. تیم ایران از ۱۹۶۸ تا به امروز در چهارده دوره پیاپی این مسابقات حاضر بوده و رکورددار تعداد بازی، برد و گل زده است.

تیم ملی ایران بعد از سه قهرمانی متوالی در جام ملتها شش بار به مرحله نیمه نهایی رسیده و شکست خورده و چهار بار هم در مرحله یک چهارم نهایی حذف شده است.

تنها باری که تیم ملی ایران در مرحله  گروهی جام ملتها حذف شده مربوط به تورنمنت 1992 ژاپن است که تیم تحت هدایت علی پروین بعد از برد دو بر صفر مقابل کره شمالی و تساوی بدون گل مقابل امارات در مصاف با ژاپن با در یک بازی جنجالی شکست خورد و با قرار گرفتن در رده سوم گروهش از صعود بازماند.

در ادواری که تیم ملی ناکام مانده سه بار مقابل عربستان در نیمه نهایی شکست خورده، سه بار مقابل کره جنوبی در یک چهارم نهایی باخته، یک بار در نیمه نهایی به کویت باخته، یک حذف مقابل عراق در یک چهارم نهایی داشته ، یک نیمه نهایی را به چین واگذار کرده و یک بار هم مقابل ژاپن در نیمه نهایی شکست خورده است.

در تمام ادواری که تیم ملی در مراحل حذفی از دور مسابقات کنار رفته پنج بار در ضربات پنالتی شکست خورده ، دو بار در وقت اضافه  و تنها سه بار در جریان بازی شکست خورده که مربوط به نیمه نهایی سال 1980 مقابل کویت، نیمه نهایی 1988 مقابل عربستان و نیمه نهایی 2019 در مصاف با ژاپن است.

تیم ملی تنها دو بار در وقت‌های اضافه مراحل حذفی جام ملتها برنده بوده که هر دو بار نیز قهرمان شده است.بار اول در فینال جام ملت‌های 1972 در وقت اضافه کره جنوبی را دو بر یک بردیم و قهرمان شدیم و دفعه بعد در نیمه نهایی 1976 دو گل به چین در وقت‌های اضافه زدیم و به فینال رسیدیم تا کویت را شکست داده و قهرمان شویم.

تیم ملی در تاریخ مسابقات جام ملتها در ازای 5 شکست تلخی که در ضربات پنالتی داشته و سه بار در نیمه نهایی و دو بار در یک چهارم نهایی باخته دو بار در ضربات پنالتی برنده بوده که مربوط به بازی رده‌بندی تورنمنت 1988 است که چین را سه بر صفر شکست داد و بار دوم در رده بندی جام ملت‌های 1996 مقابل کویت در این ضربات پیروز شد.جالب اینکه هر دو پیروزی با درخشش احمدرضا عابدزاده در ضربات پنالتی نصیب تیم ایران شد.

بهترین پیروزی تیم ملی ایران در تاریخ جام ملت‌ها برد 8 بر صفر مقابل یمن جنوبی است که در جام ملتهای 1976 به دست آمد.بعد از آن پیروزی 7 بر صفر مقابل بنگلادش در جام ملتهای 1980 و برد 5 بر صفر مقابل  یمن در جام ملتهای 2019 بهترین بردهای تیم ملی در تاریخ این تورنمنت محسوب می‌شوند.

بدترین شکست‌های تیم ملی هم مقابل کره جنوبی و ژاپن رقم خورده است.در جام ملت‌های 1988 تیم ملی در مرحله گروهی با سه گل مقابل کره جنوبی شکست خورد.همچنین در تورنمنت 2019 امارات ، تیم ایران با سه گل مغلوب ژاپن شد که این باخت تیم کی روش در مرحله نیمه نهایی اتفاق افتاد و بسیار تلخ بود.

بدون شک برد 6 بر 2 تیم ملی مقابل کره جنوبی در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های 1996 بهترین و شیرین ترین برد تیم ایران در تاریخ این رقابتها غیر از فینال‌هایی است که منجر به قهرمانی شده.برای تلخ‌ترین باخت هم کاندیدا زیاد داریم از باخت به عربستان در نیمه نهایی 1984 که بعد از گل به خودی دقایق پایانی شاهین بیانی ، بازی به وقت‌های اضافه  و ضربات پنالتی رفت و آنجا شکست خوردیم تا دیدار با ژاپن میزبان در آخرین بازی مرحله گروهی 1992 که با گل دقایق پایانی کازو یوشی میورا باختیم و حذف شدیم .شکست دردناک به چین در نیمه نهایی جام ملتهای 2004 هم بسیار تلخ بود چرا که در نیمه دوم آن بازی داور لبنانی ستار زارع مدافع چپ تیم ملی را با کارت قرمز سختگیرانه از زمین اخراج کرد.این داور محمد علوی گلزن تیم ملی را هم از روی نیمکت اخراج کرد اما خطای آشکار بازیکن تیم میزبان را با کارت قرمز تنبیه نکرد.در آن بازی ایران با دو پنالتی از دست رفته مبعلی که به به تیر دروازه خورد و ضربه چیپ عجیب یحیی گل محمدی در ضربات پنالتی شکست خورد تا به فینال نرسد در حالی که شایسته حضور در فینال بود.

منبع: ورزش3
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    سه بار قهرمانی و رکورد بی نظیر در زمان اون خدا بیامرز

  • ناشناس
    0

    تیم ایران مدل گل کوچک بازی می کند ،تاکتیک ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها