کریم باقری و عارف غلامی مشکل سیاسی دارند؟

در شرایطی که یحیی خواستار تمدید قرارداد کریم باقری شده، ولی شایعاتی به گوش می‌رسد که کریم باقری نیز مانند جواد نکونام که نیاز به دریافت مجوز برای حضور در باشگاه استقلال داشت، با مشکلاتی سیاسی مواجه شده است. دلیل این موضوع به فعالیت‌های اینستاگرامی باقری در اعتراضات نیمه دوم سال گذشته برمی‌گردد.

کریم باقری و عارف غلامی مشکل سیاسی دارند؟

پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران، این روز‌ها در پی تمدید قرارداد بازیکنان مدنظر یحیی گل‌محمدی و البته خرید بازیکنان جدید برای تقویت تیم در فصل آینده است. اگرچه پیش از این عنوان شده بود که قرار است تمرینات این باشگاه از روز هفتم تیر شروع شود، ولی این مورد هم به تعویق افتاد تا دلیلی باشد بر ناراحتی بیشتر یحیی. سرمربی پرسپولیس بعد از پایان‌یافتن رقابت‌های فصل گذشته که با دو قهرمانی در لیگ و جام حذفی همراه شده بود، از مسئولان باشگاه پرسپولیس خواسته بود تا هر طور شده قرارداد تعدادی از بازیکنان و مربیان این تیم که به اتمام رسیده، تمدید شود تا مشکلی از این حیث پیش نیاید.

مسئولان باشگاه هم در هفته‌های گذشته این موضوع را در دستور کار قرار داده و عنوان کرده‌اند نظر تعدادی از بازیکنان برای تمدید قرارداد جلب شده است؛ در این بین قرارداد مربیان خارجی پرسپولیس هم تمدید شده تا همچنان یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌ها مربوط به قرارداد کریم باقری باشد. بازیکن سابق پرسپولیس که این روز‌ها همچنان دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ملی ایران هم محسوب می‌شود بعد از سال‌ها حضور روی نیمکت مربیگری پرسپولیس و دستیاری مربیان مختلف، پیشنهادی از سوی باشگاه برای تمدید قرارداد دریافت نکرده است.

این موضوع از آن جهت عجیب است که باقری به عنوان یکی از بی‌حاشیه‌ترین مربیان پرسپولیس، همواره مورد تأیید سرمربیان مختلفی بوده که به این باشگاه آمده‌اند و هرگز برای تمدید قراردادش دست‌دست نشده است. اینکه در این بازه زمانی قرارداد همه دستیاران فنی یحیی گل‌محمدی (بدون درنظرگرفتن شرایط آنالیزور‌های تیم) تمدید شده و صحبتی با کریم باقری نشده محل سؤال است. پیش از این یکی، دو رسانه به این موضوع اشاره کرده بودند که کریم باقری با مسئولان باشگاه بر سر رقم تمدید قرارداد اختلاف نظر دارد و مشکل موجود مالی است. موردی که خود باقری آن را رد کرده و گفته که هرگز صحبتی مالی با باشگاه پرسپولیس نداشته است.

مشکل کریم باقری سیاسی است؟

در شرایطی که یحیی خواستار تمدید قرارداد کریم باقری شده، ولی شایعاتی به گوش می‌رسد که کریم باقری نیز مانند جواد نکونام که نیاز به دریافت مجوز برای حضور در باشگاه استقلال داشت، با مشکلاتی سیاسی مواجه شده است. دلیل این موضوع به فعالیت‌های اینستاگرامی باقری در اعتراضات نیمه دوم سال گذشته برمی‌گردد. کریم در پست‌های متعددی اعلام کرده بود در چنین شرایطی تمامی بازیکنان فوتبال باید کنار مردم باشند. به غیر از آن موارد، سایر پست‌های کریم باقری در آن برهه هم زیر ذره‌بین رفته و حالا ظاهرا برای ادامه حضورش در باشگاه پرسپولیس نیاز به گرفتن مجوز دارد.

این شایعه در روز‌های اخیر سوژه یکی، دو سایت خبری از جمله «فوتبال ۳۶۰» هم شده و آن‌ها مشکلات کریم باقری برای حضور در پرسپولیس را نه فنی بلکه غیرورزشی دانسته‌اند. ظاهرا فضا برای ادامه کار کریم باقری در پرسپولیس، سخت‌تر از فضایی است که برای جواد نکونام وجود داشت. او یکی، دو باری به‌همراه تعدادی از بازیکنان پرسپولیس برای ارائه توضیحات فراخوانده شد. چیزی که ظاهرا کار را برای او دشوارتر کرده پست حمایتی‌اش از علی کریمی است که گفته بود او خائن نیست. همه این موارد دست به دست هم داده تا شایعه ممنوع‌الکاری کریم باقری در فوتبال ایران بیش از گذشته مطرح شود. موضوعی که البته خود باقری آن را رد می‌کند و می‌گوید نمی‌داند چنین شایعه‌ای از کجا آب خورده است. «واقعا نمی‌دانم این صحبت‌هایی که مبنی‌بر ممنوع‌الکارشدن من مطرح شده از کجا آب می‌خورد. تا الان که هیچ‌کس به من نگفته اجازه کار ندارم و بحث خستگی هم که مطرح کردید عجیب است. وقتی تا الان با من تماسی از سوی باشگاه گرفته نشده چطور شایعه می‌کنند خسته هستم و می‌خواهم دور از فوتبال باشم. به‌هر‌حال من قراردادی با باشگاه ندارم و پیشنهادی هم برای عقد قرارداد جدید از سوی باشگاه نداشته‌ام. شاید باشگاه درگیر قرارداد‌های بازیکنان و افراد دیگر است و فرصت فکرکردن به من را نداشته‌اند. من به نظر دوستان احترام می‌گذارم و اگر تمایلی برای ادامه همکاری نداشته باشند هیچ مشکلی وجود ندارد. در هر صورت هر آمدنی رفتنی دارد. قرار نیست که تا ابد در پرسپولیس بمانم».

 استقلال پس از عدم تمدید قرارداد خودکار ریکاردو سا پینتو، با این سرمربی پرتغالی خداحافظی کرد و با جواد نکونام به توافق رسید. ولی طولی نکشید که به باشگاه استقلال اعلام شد آن‌ها نمی‌توانند با جواد نکونام همکاری کنند

باشگاه پرسپولیس در روز‌های اخیر واکنش مستقیمی به این موارد نداشته هرچند یکی، دو نفر از مدیران این باشگاه با گفتن این جمله که ان‌شاءالله مشکلات بر سر راه تمدید قرارداد باقری به‌زودی برطرف می‌شود، از کنار این مورد گذشته‌اند. به‌هر‌حال تمدید‌نشدن قرارداد با کریم باقری که در زمان سرمربیگری علی دایی، برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی به‌عنوان کمک‌مربی در پرسپولیس فعالیت کرده نمی‌تواند ارتباطی با مسائل فوتبالی داشته باشد. از سوی دیگر او به وضوح اختلاف نظر مالی با باشگاه یا خستگی ناشی از کار را هم رد کرده است تا شایعه موجود قوت بیشتری بگیرد.

پیش از کریم باقری، چنین فضایی برای جواد نکونام هم شکل گرفته بود. استقلال پس از عدم تمدید قرارداد خودکار ریکاردو سا پینتو، با این سرمربی پرتغالی خداحافظی کرد و با جواد نکونام به توافق رسید. ولی طولی نکشید که به باشگاه استقلال اعلام شد آن‌ها نمی‌توانند با جواد نکونام همکاری کنند. در آن زمان شایعه اینکه نکونام ممنوع‌الکار است و باید برای ادامه حضورش در فوتبال ایران مجوز بگیرد مطرح شد، ولی هر بار مسئولان از پذیرش این موضوع طفره رفتند و اعلام کردند شایعات به‌راه‌افتاده کذب است. درست زمانی که خبر رسید مسئولان باشگاه استقلال بالاخره مجوز کار نکونام را گرفته‌اند، خبرگزاری فارس، به شایعات رایج درباره نکونام صحه گذاشت و نوشت که این مربی پس از عذرخواهی، مشمول عفو رهبری شده و مجوز لازم را گرفته است. «پس از کش‌وقوس‌های زیاد، سرانجام مشکل گزینه محبوب هواداران استقلال برای حضور روی نیمکت این تیم برطرف شد. بر این اساس جواد نکونام با پذیرفتن اشتباهاتی که در گذشته داشت و با مساعدت نهاد‌های ذی‌ربط، عفو رهبری شامل حالش شد تا بتواند به فوتبال بازگردد. به این ترتیب و با توجه به اینکه از مدتی پیش توافقات لازم در این خصوص صورت گرفته بود، به نظر می‌رسد قرارداد نکونام با باشگاه استقلال به‌زودی رسما امضا خواهد شد».

با مرور فعالیت‌های جواد نکونام در دوره مشابه، مشخص است که فعالیت فضای مجازی او به گستردگی کریم باقری نبوده است؛ گو اینکه درباره نکونام عنوان شده بود که همکاری‌اش با وریا غفوری در فولاد دلیل سختگیری بیشتر بر او شده است. وریا غفوری یکی دیگر از چهره‌های ستاره‌دار فوتبال ایران بود که باشگاه استقلال حاضر به تمدید قرارداد او نشد. در شرایطی که شایعاتی مربوط به ممنوع‌الکاری او در فوتبال ایران مطرح شده بود، وریا سر از باشگاه فولادی درآورد که سرمربی‌اش جواد نکونام بود. هرچند نکونام هم در نیم‌فصل دوم وریا را در فهرست مازاد باشگاه گذاشت تا نهایتا این بازیکن پس از آنکه تیمی به سراغش نرفت مجبور به خداحافظی شود. حالا هم درست در روز‌هایی که شایعات رایج درباره کریم باقری تأیید نمی‌شود ممکن است بعد‌ها در سناریویی مشابه با جواد نکونام بالاخره این موضوع راستی‌آزمایی شود.

عارف غلامی هم ستاره‌دار شد؟

کریم باقری تنها چهره فوتبالی و مطرح یکی از دو تیم پایتخت نیست که این روز‌ها درگیر شایعات است، چراکه باشگاه استقلال هم در روز‌هایی که رافائل سیلوا، مدافع میانی اصلی‌اش، قرارداد را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرده، عارف غلامی، دیگر مدافع میانی و فیکس این باشگاه را در فهرست مازاد گذاشته است. غلامی قراردادش با باشگاه استقلال به اتمام رسیده و این باشگاه به‌صورت رسمی اعلام کرده قصد تمدید قرارداد این بازیکن را ندارد. درباره عارف غلامی هم شایعاتی از جنس همان شایعات کریم باقری به راه افتاده است، ولی مشخص نیست که آیا این چهره‌ها در صورت ممنوعیت، فقط نمی‌توانند در تیم‌های دولتی استقلال و پرسپولیس حضور داشته باشند یا اینکه ممنوع‌الکاری‌شان کلی است.

البته برخلاف داستان کریم باقری که با سکوت مسئولان باشگاه پرسپولیس همراه شده، حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، به‌صراحت درباره شرایط عارف غلامی حرف زده و ممنوع‌الکاری او را تکذیب کرده است. «ممنوع‌الکاری صحت ندارد. قرارداد غلامی تمام شده و در لیست سرمربی هم نیست. می‌تواند رضایت‌نامه‌اش را بگیرد. مشکلی برای فعالیتش وجود ندارد و می‌تواند به هر تیمی که می‌خواهد برود. برای او در ادامه مسیرش آرزوی موفقیت داریم».

منبع: روزنامه شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها