شیخ آهنین، قهرمان ایرانی‌تبار کشتی‌کج در ۸۱ سالگی درگذشت

حسین خسرو علی وزیری، قهرمان سابق ایرانی‌تبار کشتی کج ملقب به شیخ آهنین در سن ۸۱ سالگی در خانه خود در فیتویل جورجیا درگذشت. او شخصیتی محبوب در دنیای کشتی کج و تنها ایرانی بود که در تاریخ رقابت‌های WWE موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است.

شیخ آهنین، قهرمان ایرانی‌تبار کشتی‌کج در ۸۱ سالگی درگذشت

در بیانیه‌ای که به مناسبت درگذشت شیخ آهنین (Iron Sheik) در حساب توئیتر او منتشر شده، آمده است: «امروز ما با قلب‌هایی آکنده از اندوه گردهم آمدیم تا به یک شخصیت افسانه‌‌ای حقیقی، قدرت طبیعت و چهره‌ای نمادین بدرود گوییم. او میراثی باور ناپذیر در دنیای کشتی حرفه‌ای برجای گذاشت.»

دلیل مرگ وی عنوان نشده است.

حسین خسرو علی وزیری در ۱۵ مارس ۱۹۴۲ در شهر دامغان در استان سمنان ایران به دنیا آمد. او ابتدا به ارتش پیوست اما سپس فعالیت در کشتی فرنگی را در ایران آغاز کرد و برای حضور در تیم ملی ایران برای شرکت در رقابت‌های المپیک ۱۹۶۸ به رقابت پرداخت. 

به گزارش هالیوود ریپورتر، آقای وزیری همچنین مدتی به عنوان محافظ محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران فعالیت کرد.

وی سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در دهه ۱۹۷۰ در مینسوتای آمریکا به عنوان دستیار مربی تیم المپیک آمریکا استخدام شد و در سال ۱۹۷۲ در المپیک مونیخ به همراه این تیم شرکت کرد. 

او که پیوسته غلامرضا تختی را به عنوان یکی از سرشناس‌ترین کشتی‌گیران تاریخ ایران می‌ستود و از مرگ او بسیار متاثر بود، دلیل مهاجرت خود به ایالات متحده را این‌گونه عنوان کرده است: «ایران برای غلامرضا تختی، بزرگترین قهرمانی که تا کنون داشتیم جای خوبی نبود. ایران برای من هم جای خوبی نخواهد بود، پس من تصمیم گرفتم که به آمریکا بیایم.»

آقای وزیری در میانه دهه ۷۰ میلادی فعالیت حرفه‌ای خود را در کشتی کج آغاز کرد و عنوان «شیخ آهنین» را برای خود برگزید. او در دهه ۸۰ به عنوان یکی از «بزرگترین شروران تاریخ ورزش و سرگرمی» در آمریکا به شهرت رسید.

شیخ آهنین در سال ۱۹۸۳ موفق به کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های WWE (در آن زمان فدراسیون جهانی کشتی) شد. به گزارش سی‌ان‌ان او کمتر از یک‌ ماه این مقام را حفظ کرد تا در رقابت با هالک هوگن، قهرمان پرآوازه کشتی‌ کج آمریکایی آن را باخت.

هالک هوگن در کتاب خاطراتش که درسال ۲۰۰۹ منتشر شد، راجع به شیخ آهنین نوشته است: «شیخ ورزشکار خوبی بود، حتی با این که آن شب به من باخت و مرا قهرمان جهان کرد، پشت صحنه آمد و مرا به آغوش کشید.»

شیخ در سال ۱۹۸۵ در رقابت‌های رسلمنیا (WrestleMania) در مسابقه تیمی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.  

در دهه ۹۰ او دوباره به دبلیودبلیو‌ئی بازگشت و در سال ۲۰۰۱ و در هفدهمین دوه رقابت‌های رسلمنیا با غلبه بر ۱۸ قهرمان کشتی‌‌ کج دیگر در سن ۵۹ سالگی موفق به پیروزی در Gimmick Battle Royal شد.

دوان جانسون ملقب به The Rock بازیگر و کشتی‌گیر سابق آمریکایی در ویدیویی که به مناسبت درگذشت شیخ آهنین منتشر کرد از رابطه صمیمی میانشان صحبت کرده و گفته که او را «عمو شیخی» می‌نامیده است. آقای جانسون در این ویدیو همچنین درباره شیخ آهنین می‌گوید: «او با تبار ایرانی، پیشینه کشتی باورنکردنی و ذهنیت سربازگونه‌اش نشان داد که هیچ موفقیتی بدون مبارزه بدست نمی‌آید. او نشان داد که کار سخت نتیجه‌بخش است. شیخ نماینده همه آن چیز‌هایی بود که بزرگی آمریکا را به نمایش می‌گذارد.»  

در سال ۲۰۱۴ فیلم مستندی با نام «شیخ» از زندگی حسین خسرو علی وزیری ساخته شد. در انتهای این فیلم او می‌گوید: «در جوانی مرد خوبی بودم، ورزشگار خوب ویک گردن کلفت واقعی بودم. من سال‌ها به عنوان شرور و شناخته می‌شدم. اما اکنون آدم خوبی هستم.»

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهدی
    2

    روحش شاد وراهش پر رهرو باد

  • ناشناس
    0

    شیخ آهنین حالا تادلت بخواد شیخ حلبی داریم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها