در سال ۱۳۸۱ اتفاق افتاد

دردسرهای اسپانسری یک شرکت آبجوسازی برای تیم ملی فوتبال ایران

حضور تیم ملی ایران در سال ۱۳۸۱ در مسابقات چهارجانبه هنگ کنگ که شرکت آبجوسازی کرلزبرگ اسپانسر آن بود، با حواشی بسیاری همراه بود و بزرگان فوتبال برای فروکش کردن حواشی وارد عمل شدند.

دردسرهای اسپانسری یک شرکت آبجوسازی برای تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران در سال ۸۱ شمسی به تورنمنت هنگ‌کنگ دعوت شد که به جز تیم میزبان و ایران، تیم‌های اروگوئه و دانمارک هم به این رقابت‌ها دعوت شده بودند اما قبل از اعزام تیم ملی به این رقابت‌ها، گروهی به علت حمایت مالی یک شرکت آبجوسازی از این رقابت‌ها، خواهان خودداری تیم ملی از حضور در این بازی‌ها شدند.

شرکت کارلزبرگ که امروزه هم از حامیان مالی مسابقات معتبر از جمله لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود، حمایت مالی خود را از این بازی‌ها انجام داده بود و همین مساله به یک حاشیه پردردسر در مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی برای تیم ملی شده بود.

در آن مقطع، هدایت ایران را همایون شاهرخی برعهده داشت و ریاست فدراسیون برعهده محمد دادگان بود و قرار بود تیم ملی در اواسط فصل راهی هنگ کنگ شود و لژیونرها در این مسابقات حضور نداشتند.

پیشکسوتان و مسئولان مختلفی برای آرام کردن اوضاع و این که قرار نیست تیم ملی از اسپانسر خاصی حمایت کند و وجود نام این شرکت آبجوسازی روی مسابقات دلیل به معنی مکاتبات رسمی ایران با این شرکت نیست و دعوت‌نامه برای حضور در بازی‌ها مستقیما از سوی فدراسیون فوتبال هنگ کنگ ارسال شده است.

ورود کفاشیان برای آرام کردن اوضاع

علی کفاشیان، معاون ورزشی سازمان تربیت بدنی در آن مقطع گفته بود: فدراسیون فوتبال هنگ‌ کنگ به مناسبت سال نو هر ساله مسابقات چهار جانبه‌ای را برگزار می‌کند و در این راستا فدراسیون فوق از تیم ملی فوتبال ایران نیز دعوت به عمل آورده‌ است. با این توصیف مشخص شد که هیچ اسپانسر خاصی از تیم ملی ایران دعوت به عمل نیاورده است. اسپانسرهای موجود به تیم برگزار کننده (هنگ‌کنگ) وابسته هستند و یکی از این شرکت‌ها، شرکت تولید مشربات الکلی است. اسپانسر فوق به فدراسیون فوتبال ما ارتباطی ندارد. حضور تیم ایران در این مسابقات به معنای حمایت کردن از اسپانسرهای خارجی تورنمنت نیست و تنها به دعوت نامه‌ی فدراسیون فوتبال هنگ‌کنگ مربوط می‌شود.

1

ناصر حجازی: دنبال تباه کردن سیاست بین‌المللی ورزش هستند!

زنده‌یاد ناصر حجازی نیز در آن مقطع زمانی برای فروکش کردن حواشی به این مساله ورود کرد و با اشاره به موضع‌گیری برخی از مسئولین ورزش در خصوص این مساله خاطرنشان کرده بود: مسئولین و نهادهای ورزشی نباید اجازه‌ی اظهار نظر در خصوص هر مساله‌ای را به خود بدهند، چرا که تنها رییس سازمان تربیت بدنی است که می‌تواند به عنوان شخص اول ورزش کشور اظهار نظر نهایی و اتمام حجت را نسبت به هر دیدگاهی داشته باشد. اینکه شرکت مشروبات الکلی اسپانسر مالی مسابقات هنگ‌کنگ بود و براین اساس تیم ملی فوتبال ایران نباید به این مسابقات اعزام می‌شد یک بحث حاشیه‌ای است که هدفی غیر از فوتبال را دنبال می‌کند. قطعا کسانی که به‌دنبال چنین حرکاتی هستند علاوه بر تباه کرددن سیاست بین‌المللی ورزشی ایران مانع از رشد فوتبال می‌شوند.

2

مجید جلالی نیز به این مساله می‌پردازد و می‌گوید: اگر مسابقات چهار جانبه‌ی هنگ‌کنگ با نظارت مستقیم شرکت آبجوسازی برگزار شده است، حضور تیم ملی در این مسابقات نمی‌تواند ایده‌ال بوده باشد ولی اگر این شرکت فقط به عنوان یک اسپانسر مالی مطرح است، حضور تیم ملی در آن هیچ اشکالی ندارد. اگر فدراسیون فوتبال این حضور را مخالف موازین شرعی و عرفی جامعه ایرانی می‌دانست قطعا تحت هیچ شرایطی برای حضور در آن تلاش نمی‌کرد، براین اساس حضور تیم ملی با تمام دغدغه‌های موجود را باید با حسن نیت نگریست و مسایل حاشیه‌ای را بر آن بار نکرد

ذوالفقارنسب: بعضی‌ها «کاتولیک‌تر از پاپ» هستند

بیژن ذوالفقارنسب نیز افزایش حساسیت‌ها نسبت به اسپانسر این مسابقات را غیرقابل درک دانسته بود و گفته بود: مسابقات چهارجانبه‌ی هنگ‌کنگ بدون هیچ بدآموزی و تبلیغات غیر شرعی از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد و کسانی که به این مسائل دامن می‌زنند افراط را در دستور کار قرار داده‌اند و «کاتولیک‌تر از پاپ» شده‌اند.

3

عباس ترابیان، مشاور محمد دادگان نیز در ارتباط با حضور تیم ملی در این مسابقات گفته بود: همیشه این رفتار و کردار افراد است که در میادین ورزشی اعتقادات دینی را به ثبوت می‌رساند و در این راستا حضور در تورنمنتی که اسپانسر مالی آن شرکت آبجوسازی است نمی‌تواند دلیلی بر حضور پیدا نکردن تلقی گردد.

 حضور تیم ملی با همایون شاهرخی و تیمی جوان که میانگین سنی آن ۲۲.۸ سال بود، با موفقیت همراه شد. ایران دانمارک را در یک بازی خاطره‌انگیز که بازیکن دانمارک پنالتی را به بیرون زد، با یک گل شکست داد و دیدار نهایی با اروگوئه برگزار شد که تیم ملی بعد از تساوی در وقت‌های معمول بازی، در ضربات پنالتی مقابل این تیم شکست خورد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها