داستان پرفراز و نشیب جام جهانی و برزیل؛ نحسی سلسائو ۲۴ ساله شد

نتایج بد تیم ملی فوتبال برزیل در چند جام جهانی اخیر باعث شده به دنبال نحسی در تیم خود باشند. آنها معتقدند جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن برای آنها خوش‌یمن نبود. در واقع، جام جهانی ۲۰۰۲ آخرین جامی بود که برزیل توانست در آن قهرمان جهان شود.

داستان پرفراز و نشیب جام جهانی و برزیل؛ نحسی سلسائو ۲۴ ساله شد

به گزارش خبر فوری، شکست تیم ملی برزیل از کرواسی و حذف از جام جهانی ۲۰۲۲ شوک بزرگی به طرفداران سلسائو داد. آنها امید زیادی داشتند که پس از ۲۰ سال ناکامی بار دیگر به قهرمانی جام جهانی برسند اما در مرحله یک چهارم نهایی به سد محکم کرواسی خوردند و ناباورانه در ضربات پنالتی شکست خورده و از دور مسابقات کنار رفتند.

برزیلی ها کمی خرافاتی هستند. نتایج بد این تیم در چند جام جهانی اخیر باعث شده به دنبال نحسی در تیم خود باشند. آنها معتقدند جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن برای آنها خوش‌یمن نبود. در واقع، جام جهانی ۲۰۰۲ آخرین جامی بود که برزیل توانست در آن قهرمان جهان شود. سلسائو در آن سال با بازیکنان بزرگی مانند رونالدو، ریوالدو، رونالدینیو، روبرتو کارلوس، دنیلسون، کافو و... موفق شد آلمان را با نتیجه ۲ بر صفر در فینال شکست دهد و برای پنجمین و آخرین بار قهرمان جام جهانی شود.

ناکامی پشت ناکامی/ همه چیز از قهرمانی در جام جهانی ۲۰۰۲ شروع شد

برزیل در دهه ۹۰ و ابتدای هزاره جدید موفق ترین تیم جام جهانی بود. زرد قناری ها توانستند سه بار پیاپی به فینال مسابقات راه یابند و از این ۳ فینال هم ۲  پیروزی و قهرمانی به دست آورند. سلسائو در جام جهانی ۹۴ در فینال ایتالیای قدرتمند را شکست داد و قهرمان شد. در جام جهانی ۹۸ در فینال ۳ بر صفر به فرانسه میزبان باخت و نایب قهرمان شد و در سال ۲۰۰۲ هم توانست آلمان را ببرد و قهرمان شود‌.

اما از سال ۲۰۰۶ به بعد، نحسی سراغ برزیل آمد. سلسائو در جام جهانی ۲۰۰۶ یکی از بهترین تیم های ادوار خود را داشتند. با این حال، در دور یک چهارم نهایی با درخشش زیدان و فرانسه روبه رو شده و شکست خوردند. برزیل در جام جهانی ۲۰۱۰ هم تیمی آماده را راهی جام جهانی کرد. آنها در دور مقدماتی نتایج بسیار خوبی گرفته بودند و طرفدارانشان امیدوار بودند بتوانند بار دیگر کاپ قهرمانی را بالای سر ببرند. اما برزیل در مرحله یک چهارم نهایی به سد محکم هلند خورد و با درخشش اسنایدر، ستاره آن روزهای لاله های نارنجی ۲ بر ۱ باخت و از مسابقات حذف شد.

برزیلی ها مطمئن بودند جام جهانی ۲۰۱۴ را از آن خود می کنند چرا که در آن سال، خود، میزبان مسابقات بودند. اما در جام جهانی ۲۰۱۴ اتفاقی افتاد که برای زرد قناری ها یک فاجعه بزرگ بود. برزیل در مرحله نیمه‌نهایی و پس از شکست شیلی و کلمبیا به مصاف آلمان رفت اما در این مسابقه با نتیجه ۷ بر ۱ شکست خورد و یک تحقیر تاریخی را تجربه کرد. برزیلی ها بعد از فاجعه سال ۲۰۱۴ تیم خود را جمع و جور کردند و با مربی جدید خود، تیته راهی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شدند. برزیل در آن مسابقات هم ناکام بود و در مرحله یک چهارم نهایی به بلژیک باخت و از دور مسابقات حذف شد. بسیاری امیدوار بودند که تیم سرحال برزیل در سال ۲۰۲۲ کار نیمه تمام خود را تمام کند اما برزیلی ها ناباورانه در این مسابقات هم در مرحله یک چهارم نهایی حذف شدند و نتوانستند به مراحل بالاتر بروند.

ناکامی دوره اول/ از جام جهانی ۷۰ تا ۹۴ روی نوار بدشانسی

برزیل

با احتساب این جام، ناکامی برزیل در جام های جهانی به ۲۴ سال می رسد. اگرچه این ناکامی بسیار طولانی است اما باید توجه داشت که برزیل یک‌ بار دیگر هم این ناکامی ۲۴ ساله را تجربه کرده است. سلسائو در جام جهانی ۱۹۷۰ توانست با قدرت قهرمان شده و جام ژول‌ریمه را از آن خود کند.

با این حال، بعد از قهرمانی در جام جهانی ۱۹۷۰، ناکامی های برزیل آغاز شد و آنها ۲۴ سال روی نوار ناکامی بودند تا اینکه سرانجام در جام جهانی ۱۹۹۴ توانستند دوباره قهرمان جهان شوند.

برزیل در جام جهانی ۱۹۷۴ در دیدار رده بندی به لهستان باخت و چهارم شد و در جام جهانی ۱۹۷۸ توانست با غلبه بر ایتالیا سوم شود. برزیل دهه ۸۰ هم علی رغم بازی چشم نواز و تماشاگر پسند خود نتوانست دستاور چشمگیری داشته باشد. سلسائو در جام جهانی ۱۹۸۲ از صعود به نیمه نهایی باز ماند. در جام جهانی ۸۶، در یک بازی حساس و جذاب با فرانسه و میشل پلاتینی ۱ بر ۱ مساوی کرد اما در ضربات پنالتی باخت و در مرحله یک چهارم نهایی از دور مسابقات حذف شد. در جام جهانی ۱۹۹۰ هم برزیل به سد آرژانتین دیگو مارادونا خورد و با نتیجه ۱ بر صفر باخت و از دور مسابقات حذف شد.

برزیل و داستانی که ادامه دارد

تیم ملی برزیل

داستان پرفراز و نشیب برزیل همچنان ادامه دارد. زرد قناری ها اگرچه در برخی جام های جهانی ضعیف عمل کرده و گاهی دو دهه ناکام بوده اند اما همیشه نمک مسابقات بوده اند و جام های جهانی بدون آنها معنی و مفهومی ندارد. برزیل تنها تیمی است که در تمام ادوار جام های جهانی حضور داشته و بخش وسیعی از خاطرات جام جهانی را با ستارگانی چون پله، کارلوس البرتو، سوکراتس، زیکو، ببتو، رونالدو، رونالدینیو، نیمار و... ساخته است. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • د
    3

    فیفا باید این ضربات پنالتی لعنتی روجمع کنه وفکراساسی بکنه واقعا حق خیلی ازتیمهای خوب ضایع میشه برزیل واقعا شایسته قهرمانی بود

    نظرات شما -
    • متین
      3

      برنده جام مراکش و نایب قهرمان یا کرواسی یا فرانسه

    • محمد
      0

      برزیل تیم خوبی است ولی این دلیل نمیشه که هميشه قهرمان جام باشه

  • 🐜
    3

    برزیل ب غرورنیمارباخت پرتقال ب غروررونالدو باخت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها