چرا داوران بازی ملوان و پرسپولیس از ایرپاد استفاده کردند؟/ رئیس کمیته داوران: برخی فکر می‌کنند VAR مدینه فاضله است

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: برخی مربیان و باشگاه‌ها فکر می‌کنند که VAR مدینه فاضله است.

چرا داوران بازی ملوان و پرسپولیس از ایرپاد استفاده کردند؟/ رئیس کمیته داوران: برخی فکر می‌کنند VAR مدینه فاضله است

خداداد افشاریان در مورد آخرین وضعیت ورود VAR به کشورمان با توجه به اینکه داوران از لحاظ روانی تحت فشار قرار دارند، قبل از صحبت کردن در مورد زمان ورود VAR باید یک موضوع فنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگویم. این سیستم فقط در 4 مورد می‌تواند ورود کند؛ اولین مورد این است که درون محوطه جریمه پنالتی باشد یا نباشد؛ دومین مورد سالم بودن یا نبودن گل است. سومین موردی که VAR در مورد آن استفاده می‌شود کارت قرمز مستقیم در جریان بازی است و درنهایت اشتباه داور در دادن کارت زرد به بازیکن است.

وی افزود: در سایر موارد VAR ورود نخواهد کرد، به همین بازی‌های هفته دهم نگاه کنید که در مورد VAR بحثی نداشتیم. بازیکن و مربی روی نیمکت رفتاری می‌کنند که این موضوع ارتباطی به این سیستم ندارد. فشارهایی که به مجموعه داوران ما می‌آورند، به خاطر رفتارهای داور در جریان بازی و یا یک گل نیست. داور دقیقه 80 کارت زرد می‌دهد اما مربی بهم می‌ریزد. یا بازیکنی پس از بازی می‌گوید چمن و داوری افتضاح بود در صورتی که در آن مسابقه هیچ اتفاقی نیفتاده.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: اینها اصلا به فرهنگ VAR توجهی ندارند، با ورود این سیستم قرار است چه اتفاقی برای ما بیفتد. موضوع رنج‌دهنده برای ما رفتارهای بسیار نامتعارف افراد درگیر فوتبال است و این شبهه ایجاد شده که همه چیز با VAR حل می‌شود. در واقع VAR را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدینه فاضله می‌دانند. به شما اطمینان می‌دهم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد مگر اینکه ذهن خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد قضاوت داوران عوض کنید. در آن موقع در کنار یکدیگر از فوتبال لذت خواهیم برد.

افشاریان در مورد اینکه آیا این رفتارها استراتژی مربیان و بازیکنان است گفت: صد درصد. از هیچ کس اسم نمی‌برم، فقط می‌خواهم بگویم تیمی که در جای بد جدول است، بد موقعی گل می‌خورد، دو سه هفته است نبرده و شاید 10 گل در یک بازی نزده، نباید یک صحنه 50-50 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سینه کمیته داوران بکوبد و به داور انتقاد کند. نمی‌دانم چه اتفاقاتی می‌افتد. به همین بازی استقلال و آلومینیوم اراک نگاه کنید. اگر کل بازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگردید یک صحنه هم نخواهید دید، اما ببینید مربیان پس از پایان بازی چه حرف‌هایی زدند. دیگر مربیان به سیم آخر زده‌اند. فرقی هم بین مربی خارجی و ایرانی نیست.

وی اضافه کرد: هرچه با داور و ناظر بازی گشتیم چیزی در این مسابقه پیدا نکردیم، اما بچه‌های ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شلاق می‌زنند و این کار واقعا درست نیست.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اشاره به زمان ورود VAR به کشورمان توضیح داد: با فیفا نامه‌نگاری کردیم و در نهایت به دو سه شرکت رسیدیم. تمام مدارک این شرکت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجمیع کردیم و احتمال دارد در این هفته با یکی از آنها به قرارداد برسیم. درنهایت باشگاه‌ها باید با شرکت VAR تحت قرارداد ما قرارداد ببندند. امیدوارم تا قبل از جام جهانی تجهیزات این شرکت هم برای آموزش و... به ایران بیاید تا در زمان برگزاری جام جهانی شاید بتوانیم داوران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آموزش بدهیم. احتمال دارد اواخر همین فصل در یکی یا دو استادیوم VAR داشته باشیم.

افشاریان در خصوص اینکه با این تفاسیر چه نیازی به VAR داریم، زیرا با این رفتارها در صورت استفاده از VAR کل بازی لوث خواهد شد و فشار زیادی به داوران می‌آید، عنوان کرد: واقعا کار خیلی سخت شده است. باید یک موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگویم. داوران ما خیلی انسان‌های باشرف و جنتلمن و منحصر به‌ فردی هستند. این افرادی که علیه داوری صحبت کرده و گاهی مواقع حرف سخت یا سنگینی می‌زنند یا مدیران عاملی که بیرون هستند، پیشنهاد می‌کنم یک بار در ورزشگاه پُر پیاده راه بروند تا حس کنند چه مشکلاتی دارد و چه کارهایی انجام می‌دهد. از همه تقاضا دارم برای به آرامش رسیدن داوران کمک کنند.

وی عنوان کرد: صحبت کردن یا نکردن، بیانیه دادن یا ندادن، ثابت کردن یا نکردن اشتباهات داوری، هیچ تأثیر آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چنانی در روند قضاوت داوران ما ندارد، اما داور انسان است و ممکن است برخی مواقع تحت فشار برود. در آن حالت شاید نتواند حق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حق‌دار برساند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال اظهار داشت: اگر با تک‌تک باشگاه تماس بگیرید می‌گویند من از داوری طلبکار هستم. امسال تیم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محکم، پرپیمانه و با پول درشت بسته‌اند و دنبال یک مقصر می‌گردند. صد درصد داوران هم اشتباه می‌کنند، قربانی اول داور و قربانی دوم کمیته داوران و قربانی سوم فوتبال است. از داوری که اشتباه کند حمایت نمی‌کنم. اگر مقداری در ترکیب داوران دقت کنید می‌بینید داورانی که اشتباه می‌کنند، طبق قانون چند هفته در لیگ حضور ندارند. کار خودمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهیم. این داوران همان‌هایی هستند که در سال‌های قبلی نیز حضور داشتند. داور کم و بیش اشتباه می‌کند، اما چه خوب است که از اشتباهات سرپوشی کنیم.

افشاریان خاطرنشان کرد: کاش من بتوانم به رفتار تیم‌ها ورود کنم. از برخی تیم‌ها سه حرکت نمی‌بینید. آدم خسته می‌شود و تا صبح هم بازی کنند گل نمی‌زنند، اما به خودمان اجازه نمی‌دهیم به سرمربی بگوییم به تیمش چه یاد دادی که نمی‌تواند یک کار خوب انجام دهد. این موضوع به من مربوط نیست. اما هر کس و ناکسی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قضاوت می‌کند. این موضوع کاملا از انصاف به‌دور است.

وی در مورد استفاده تیم داوری بازی پرسپولیس و ملوان از ایرپاد و هندز‌فری در جریان بازی و اینکه ظاهرا آنها برای ارتباط گرفتن با هم بسته 500 دقیقه‌ای اینترنتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به قیمت 24 هزار تومان خریده‌اند و با این وضعیت از تیم جدید مدیریت فدراسیون درخواست کرده برای ارتباط رادیویی به کمیته داوران کند، توضیح داد: ابتکار عمل این تیم داوری قابل ستایش است که توانستند با هم به این شکل صحبت کنند. ما مشغول عقد قرارداد برای VAR هستیم. همه دستگاه‌ها و سیستم‌ها نیز با این سیستم خواهد آمد. باید برای VAR ارتباط 6 نفره در هر ورزشگاه ایجاد کنیم. شرکتی که با آن قرارداد می‌بندیم تجهیزات می‌آورد، زیرا جزو ملزومات کار است. باید داوران اتاق VAR و داوران درون زمین باهم در ارتباط باشند. اولین گزینه نیز آوردن همین دستگاه ارتباطی است. بی‌شک این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی در مورد اینکه شاید استفاده از هندز‌فری در شأن داوران کشورمان نباشد گفت: صد درصد همین طور است. با آمدن VAR سیستم ارتباط رادیویی هم می‌آید، اما خود داوران بازی پرسپولیس و ملوان تشخیص دادند استفاده از چنین تجهیزاتی بهتر است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها