نگرانی رسانه‌های آمریکایی از عملکرد تیم ملی این کشور در دو بازی اخیر

آمریکا و ستاره‌هایش دور از شرایط آرمانی قرار دارند.

نگرانی رسانه‌های آمریکایی از عملکرد تیم ملی این کشور در دو بازی اخیر

تیم ملی فوتبال آمریکا در آخرین دیدارهای تدارکاتی خود پیش از جام‌جهانی نتوانست بردی کسب کند و با یک باخت و یک تساوی برابر دو تیم آسیایی خود را برای حضور در این تورنمنت مهم آماده کرد. عملکرد شاگردان گرگ برهالتر در این دو مسابقه انتقاداتی را به‌دنبال داشته و حالا کارشناسان فوتبال این کشور نگران نتایج این تیم در جام‌جهانی هستند. آمریکایی‌ها برای شبیه‌سازی دیدار برابر ایران در آخرین فیفادی پیش از جام‌جهانی دو بازی با ژاپن و عربستان را برنامه‌ریزی کرده بودند که اولی را باختند و در مصاف با عربستان هم به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل نرسیدند. در چنین شرایطی آنها خود را برای رویارویی با ولز، انگلیس و ایران آماده خواهند کرد و به‌نظر می‌رسد در کمتر از دو ماه مانده تا شروع جام‌جهانی از آن تیمی که انتظار می‌رفت یکی از مدعیان صعود از گروه دوم این رقابت‌ها باشند فاصله دارند. 

ژاپن راه شکست آمریکا را نشان داد

آمریکا در دیدارهای انتخابی جام‌جهانی در منطقه کونکاکاف با 25 امتیاز و پشت سر کانادا و مکزیک در رتبه سوم قرار گرفت و خوش‌اقبال بود که تفاضل گل بهتری نسبت به کاستاریکا داشت تا راهی دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای نشود. البته شاگردان برهالتر اگر راهی پلی‌آف هم می‌شدند بعید بود برابر نیوزیلند دچار مشکل شوند اما به هرحال توانستند یکی از سه سهمیه مستقیم آمریکای شمالی و مرکزی در جام‌جهانی را به‌دست آورند. در فیفادی خردادماه آنها دو بازی دوستانه و همچنین دو بازی در لیگ ملت‌های کونکاکاف را در برنامه داشتند. آمریکایی‌ها ابتدا با سه گل مراکش را شکست دادند و برابر اروگوئه به تساوی بدون گل رسیدند و در دو مسابقه رسمی خود هم گرانادا را با 5 گل بردند و برابر السالوادور به تساوی یک – یک رسیدند. فاصله کم این 4 مسابقه سبب شد تا برهالتر ترکیب‌های مختلفی را در تیمش آزمایش کند و به نوعی دو مسابقه این تیم در لیگ ملت‌ها هم حکم دیدارهای تدارکاتی برای شناخت بهتر ترکیب نهایی تیم در جام‌جهانی را داشت. رسانه‌های آمریکایی هم از عملکرد تیم در این 4 مسابقه رضایت داشتند و معتقد بودند تیم در وضعیت خوبی قرار دارد. 
این‌بار اما دو نتیجه ضعیف برای آمریکا باعث شد تا انتقاداتی از برهالتر و تیمش صورت‌گیرد. سایت ESPN درباره بازی با ژاپن نوشته بود: «آمریکا در این بازی نمایش خوبی ارائه نکرد و نتیجه نیز نشان‌دهنده این موضوع بود. گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی اگر چه فرصت زیادی تا جام‌جهانی ندارد اما در همین زمان کم باید تغییراتی در تیمش ایجاد کند تا بتواند نتایج قابل قبولی در این رقابت‌ها کسب کند. برهالتر در طول دوران حضورش در تیم ملی نشان داده که دوست دارد تیمش دفاع را از زمین حریف آغاز کند و به همین دلیل پرس شدیدی را روی مدافعان رقیب ایجاد می‌کند. در این بازی اما این ژاپنی‌ها بودند که همین فرمول را روی آمریکا پیاده کردند و به‌خوبی هم از عهده آن برآمدند. همین استراتژی هم باعث شد تا مک‌کنی در همان نیمه‌نخست توپ را لو داده و ژاپنی‌ها با استفاده از این فرصت به گل نخست برسند. آمریکا واکنش مناسبی به این گل نشان نداد و همان روند کند قبلی را دنبال کرد که نتیجه‌بخش هم نبود و درنهایت باعث شد تا گل دوم را نیز دریافت کنند. آنها کمی هم ترسو بازی می‌کردند و این موضوع پیش از جام‌جهانی می‌تواند نگران‌کننده باشد. پرس شدید ژاپنی‌ها باعث شده بود تا بازیکنان آمریکا به‌ندرت بتوانند کارهای مدنظر خود را به‌درستی انجام دهند. در نیمه‌نخست بازیکنان تیم تنها 5 بار در محوطه جریمه این تیم آسیایی صاحب توپ شدند که آماری ضعیف محسوب می‌شود. مشکل در بازی‌سازی در عقب زمین باعث شده بود تا تیم در خط میانی هم دچار مشکل شده و نتواند نمایش همیشگی را ارائه کند. همین بازی می‌تواند بهترین راهنما برای رقبای آمریکا در جام‌جهانی باشد که چگونه خط دفاعی تیم را تحت فشار قرارداده و از نقاط ضعف آن استفاده کنند. البته این بازی نکات مثبتی هم داشت از جمله نمایش خوب ترنر درون دروازه که باعث شد تیم تنها با یک گل خورده راهی رختکن شود. او البته اگر می‌خواهد شماره یک آمریکا در جام‌جهانی باشد باید کمی در واکنش‌هایش بهتر و سریع‌تر عمل کند. از طرف دیگر برهالتر، زک استفن را نیز در فهرست خود دارد که در دیدارهای اخیر درون دروازه قرار داشته و باید دید برهاتلر درنهایت برای نخستین بازی تیمش در جام‌جهانی برابر ولز کدامیک از این دو را برای حضور در زمین انتخاب خواهد کرد. از طرف دیگر برخی بازیکنان که آخرین فرصت را برای حضور در ترکیب تیم و نشان‌دادن توانایی‌های خود داشتند نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و احتمالا ترکیب تیم در جام‌جهانی با تغییرات زیادی همراه نخواهد بود.»

بدون اعتمادبه‌نفس

شاگردان برهاتلر در آخرین دیدار تدارکاتی خود پیش از جام‌جهانی به مصاف عربستان سعودی رفتند و نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل به‌دست نیاوردند. شاید شکست برابر تیم قدرتمند ژاپن که یکی از قدرت‌های کنونی فوتبال آسیا محسوب می‌شود نتیجه خوبی نباشد اما تساوی برابر عربستان که در سال‌های اخیر از جمع مدعیان آسیا فاصله گرفته زنگ خطری جدی برای آمریکا محسوب می‌شود. نیویورک‌تایمز درباره این دیدار و عملکرد بازیکنان این کشور می‌نویسد: «تیم ملی فوتبال آمریکا پس از شکست برابر ژاپن، مقابل عربستان هم به تساوی رسید تا بدون برد در آخرین فیفادی راهی جام‌جهانی شود. اردوی اروپایی تیم حدود یک هفته‌ونیم در جریان بود و در این فرصت شاگردان برهالتر دو بازی دوستانه نیز برگزارکردند تا برای حضوری موفق در رقابت‌های قطر 2022 آماده شوند. پس از شکست برابر ژاپن در آلمان، آنها در اسپانیا به‌مصاف عربستان رفتند و به تساوی رسیدند تا برخلاف انتظاری که از این دیدار می‌رفت اعتمادبه‌نفس‌شان پیش از جام‌جهانی بالا نرود. تیم ملی برای نخستین بار از سال 2014 قرار است در جام‌جهانی شرکت کند اما به‌نظر نمی‌رسد در شرایطی ایده‌آل و با روحیه‌ای مناسب راهی این مسابقات شوند. وسترن مک‌کنی و تیلور آدامز، دو هافبک جوان تیم نتوانستند انتظارات را برآورده کنند اما کریستین پولسیچ که در بازی قبلی به‌دلیل مصدومیت غایب بود در این بازی به‌میدان رفت اما نتوانست به موفقیت تیم کمک کند. شاگردان برهالتر باید روز 21 نوامبر به مصاف ولز بروند اما به‌نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی چندان مهیای آن مسابقه باشند و از شرایط مطلوب فاصله دارند.»
برهالتر نیز پس از رویارویی تیمش با عربستان با اذعان به این موضوع که تیمش هنوز آمادگی لازم را پیدا نکرده است درباره وضعیت آمریکا در این دو مسابقه و همچنین نفراتی که احتمالا در فهرست نهایی تیم قرار خواهند گرفت، می‌گوید: «در شرایط سختی قرار داریم و باید از میان بازیکنانی که داریم نفرات نهایی را انتخاب کنیم. همه دوست دارند در فهرست نهایی حضور داشته باشند اما ما باید درنهایت 26 نفر را انتخاب کنیم که کار راحتی نیست و مجبوریم برخی را کنار بگذاریم. ما نیاز داریم تا پیش از جام‌جهانی کاملا آماده باشیم و همانند یک تیم متحد راهی این مسابقات شویم. البته هنوز با این شرایط ایده‌آل فاصله داریم. به نظرم در بازی برابر عربستان خیلی خوب نبودیم و نتوانستیم از فضاها و موقعیت‌هایی که داشتیم به‌خوبی استفاده کنیم.»
آمریکا برای بازی با عربستان چند بازیکن مصدوم از جمله یونس موسی، آنتونی رابینسون و کریس ریچاردز داشت اما این دلیلی متقاعد‌کننده برای هواداران نیست که تیم چنین نمایشی ارائه کند. در جریان بازی هم جیووانی رینا که بیشتر 13 ماه گذشته را به‌‌علت مصدومیت ازدست داده بود در دقیقه 30 به‌دلیل آسیب‌دیدگی همسترینگ از بازی بیرون رفت تا نگرانی‌های برهالتر برای حضور این ستاره جوان در جام‌جهانی و آمادگی او بیشتر شود. البته خبر خوب برای او پایان مصدومیت پولسیچ بود که در این بازی به میدان رفت. ظاهرا این مربی آمریکایی از عملکرد بازیکنانش در این اردو چندان رضایت نداشته و درباره عملکرد آنها می‌گوید: «در این کمپ تمرینی بیشتر بازیکنان در اوج آمادگی نبودند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. ما باید برای جام‌جهانی به‌مراتب بهتر از این باشیم. در گروه ما انگلیس حضور دارد که نه‌تنها مدعی جدی صعود به مرحله بعد است بلکه یکی از تیم‌هایی است که شانس زیادی برای قهرمانی در این مسابقات دارد و ما کار سختی برابر این تیم خواهیم داشت. به همین دلیل برای اینکه بتوانیم به دور حذفی صعود کنیم باید در بهترین شرایط باشیم و به‌مراتب بهتر از این بازی کنیم.»
عملکرد آمریکا در این دو مسابقه باعث شد تا هواداران این تیم در فضای مجازی از نمایش تیم خود ابراز نارضایتی کرده و خواستار تغییرات در ترکیب و همچنین شیوه بازی تیم در فاصله باقیمانده تا جام‌جهانی شوند. اتفاقی که با توجه به اینکه این تیم دیگر دیداری تدارکاتی برگزار نخواهد کرد و پیش از شروع این تورنمنت نیز بازیکنانش را مدت زیادی دراختیار نخواهد داشت کمی دشوار به‌نظر می‌رسد و برهالتر مجبور است با همین روند تیمش را برای رویارویی با رقبایش در گروه B به جام‌جهانی ببرد. افت ستاره‌های این تیم و همچنین عملکرد نه‌چندان خوب این تیم در دیدارهای اخیر می‌تواند امیدهای ایران برای صعود از این گروه را افزایش دهد و بازی حساس دو تیم در روز آخر مرحله گروهی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و تعیین‌کننده باشد. 

منبع: فرهیختگان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها