کشمکش دولت های روسیه و آمریکا بر سر ستاره بسکتبال

در حالی که روسیه حکم زندان بریتنی گرینر را تایید کرد مقامات آمریکایی خواستار آزادی فوری او شدند.

کشمکش دولت های روسیه و آمریکا بر سر ستاره بسکتبال

دادگاهی در روسیه بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال ایالات متحده را به ۹ سال زندان محکوم کرد، حکمی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را غیرقابل قبول خواند.

گرینر پس از صدور حکم توسط پلیس با دستبند به بیرون از دادگاه بدرقه شد و به خبرنگاران برگشت و گفت: من خانواده ام را دوست دارم. گرینر در ماه فوریه پس از این که یک سگ پلیس در فرودگاه شرمتیوو نشان داد که چمدان دستی این ورزشکار ممکن است حاوی مواد مخدر باشد، دستگیر شد.

در همین راستا یک پرونده قضایی علیه این بازیکن بسکتبال تشکیل شد. طبق قانون کیفری روسیه مجازات این ماده حبس از پنج تا ۱۰ سال است چرا که حشیش در روسیه هم برای اهداف دارویی و هم برای اهداف تفریحی غیرقانونی است. دادگاه همچنین او را یک میلیون روبل (۱۶۹۹۰ دلار) جریمه کرد.

محکومیت او اکنون می تواند راه را برای مبادله زندانیان ایالات متحده و روسیه هموار کند. ایالات متحده پیشنهاد مبادله زندانیان روسی را با شهروندان آمریکایی از جمله گرینر داده است.

بایدن که تحت فشار برای بازگرداندن آمریکایی‌هایی که در روسیه به سر می‌برند، از روسیه خواست فوراً گرینر را آزاد کند و گفت که دولت او به تلاش برای آزادی گرینر ادامه خواهد داد. جو بایدن گفت: روسیه به اشتباه بریتنی را بازداشت کرد. این غیرقابل قبول است و من از روسیه می‌خواهم که فوراً او را آزاد کند تا بتواند در کنار همسر، عزیزان، دوستان و هم تیمی‌هایش باشد.

در ۷ ژوئیه، گرینر، در جلسه دادگاه خیمکی، به قاچاق حشیش اعتراف کرد، اما در همان زمان اظهار کرد که قصد حمل چمدان با مواد مخدر را نداشت و قصد ارتکاب جرم را نداشته است.

گرینر از سال ۲۰۱۵ برای باشگاه یکاترینبورگ بازی می‌کند. علاوه بر این از سال ۲۰۱۳  او برای فینیکس مرکوری بازی کرد که با این تیم در سال ۲۰۱۴ قهرمان لیگ شد. او همراه تیم ملی بسکتبال زنان آمریکا قهرمان بازی‌های المپیک (۲۰۱۶، ۲۰۲۰) و قهرمان جهان (۲۰۱۴، ۲۰۱۸) شد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها