افسانه حسامی فرد ؛ اولین کوهنورد زن ایرانی که توانست قله کی ۲ را فتح کند

کی ۲ (K-2) قله ای است در پاکستان، با ارتفاع ۸,۶۱۱ متر، که پس از اورست، دومین قله مرتفع جهان به حساب می‌آید. باشگاه کوهنوردی آلپان پاکستان تایید کرد افسانه حسامی فرد که فروردین امسال توانست اوررست را فتح کند، به عنوان اولین بانوی ایرانی موفق به فتح قله کی ۲ شده است. او به همراه سمینا بیگ، راهنمای ۳۲ ساله پاکستانی خود توانست در ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه بوقت محلی، این قله را فتح کند.

افسانه حسامی فرد ؛ اولین کوهنورد زن ایرانی که توانست قله کی ۲ را فتح کند

کرار حیدری رئیس باشگاه آلپاین پاکستان، با تبریک این موفقیت به مردم ایران و اهالی ورزش گفت: «افسانه یک کوهنورد جسور و شجاع است که تجربه صعود به اورست به وی کمک کرد که قله کی۲، مشهور به «قله وحشی» در پاکستان را فتح کند».

قله کی ۲

افسانه حسامی فرد کیست؟کوه کی ۲ در بین کوهنوردان به پادشاه کوهها یا کوه وحشی شهرت دارد اما نام اصلی این کوه، چوگوری است. در واقع نام کی ۲ مخفف karakoram 2 (قراقوروم ۲) می باشد. کی ۲، در رشته کوه قراقورام واقع شده است. قسمتی از این کوه در منطقه تحت کنترل چین در کشمیر و در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ قرار دارد و بخش دیگر در کشمیر تحت کنترل پاکستان است. مسیر استاندارد این کوه در قسمت تحت کنترل پاکستان در دسترس است.

 

فتح اورست

افسانه حسامی فرد؛ اولین زن ایرانی فاتح قله کی 2 کیست؟حسامی فرد درباره تجربه فتح اورست گفته است: «من از سال ۷۸ با عضویت در هیئت کوهنوردی خراسان به‌ صورت حرفه‌ای وارد این ورزش شدم. در هفت یا هشت سال اخیر، صعودهای داخلی و خارجی ام هم بیشتر شد. تقریبا از شش ماه پیش، من هر روز به جز پنج ‌شنبه‌ها بعدازظهر که زمان استراحتم بود، دو نوبت صبح و بعدازظهر تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی کار با وزنه و … داشتم. اولین بار که اورست را از نزدیک دیدم، عظمت و بزرگی‌اش من را شوکه کرد اما اصلا به این فکر نکردم که موفق به صعود نشوم. برعکس به خودم گفتم چقدر این ‌جا جذاب است و همین انگیزه‌ای شد برای تلاش بیشتر. صعود به همه قله‌های بالای ۸ هزار متر به اندازه طلای جهان ارزش دارد و اما رفتن روی قله اورست، در حد طلای المپیک است.»

بیوگرافی افسانه افسانه حسامی فرد

افسانه حسامی فرد؛ اولین زن ایرانی فاتح قله کی 2 کیست؟افسانه حسامی فرد متولد ۱۳۵۵ در شهر بجنورد است. حسامی فرد فارغ التحصیل رشته پزشکی است. او علاوه بر طبابت به عنوان یک پزشک عمومی، به عنوان پزشک تیم های ورزشی، مدرس پزشکی کوهستان، مربی درجه ۳ کوهپیمایی و مدیر کلینیک ترک اعتیاد و رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خراسان شمالی مشغول به کار است. حسامی فرد فعالیت حرفه ای خود را در زمینه پزشکی و کوهنوردی از ۱۳۸۸ آغاز کرده است. او با فتح قله اورست در اردیبهشت ۱۴۰۱ به شهرت رسید. دکتر افسانه حسامی فرد، چهارمین زن تاریخ ساز ایران است که توانسته بر بام جهان قدم بگذارد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    ضمن تبریک به این بانوی گرامی بابت صعود موفق به یکی از صعب العبور ترین قلل افزون بر ۸ هزار متری جهان که ۲۵٪ صعود کنندگان به این قله جان خود را در این راه از دست داده اند لطفاً تحلیلی نیز از صعود موفق و بازگشت ناتمام بانوی کوهنورد جسور مرحومه لیلا اسفندیاری از قله گاشربروم ۲ در عصر ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۰ که دیروز یازدهمین سالگرد درگذشت او و باقی ماندن پیکرش در کوهستان وحشی قله گاشربروم ۲ بود منتشر بفرمائید. روحش شاد و یادش گرامی.

  • ناشناس
    0

    تبریک

  • ناشناس
    0

    به یاد روان‌شاد لیلا اسفندیاری که تا کمپ۳ قله کی۲ صعود کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها