چه افرادی شانس حضور در بین خبره‌ها برای انتخابات کمیته ملی المپیک را دارند؟

انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی قرار است ۶ شهریور برگزار شود که بحث انتخاب خبره‌های ورزشی از سوی این کمیته به سوژه اصلی این انتخابات تبدیل شده است.

چه افرادی شانس حضور در بین خبره‌ها برای انتخابات کمیته ملی المپیک را دارند؟

ثبت نام از کاندیداهای ریاست، نواب رئیس و عضویت در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک از 5 مرداد ماه آغاز می‌شود. تا قبل ازاین زمان لازم است 5 نفر خبره ورزشی توسط رئیس کمیته ملی المپیک به هیئت اجرایی معرفی شود.  از این تعداد باید 2 کارشناس خبره از بانوان، یک کارشناس خبره از ورزش دانش‌آموزی باشد.

قرار است سیدرضا صالحی‌ امیری، رئیس کمیته ملی المپیک گزینه‌های خود را روز یکشنبه 2 مرداد معرفی کند.

در خصوص دو کارشناس خبره در ورزش بانوان صحبت زیادی وجود ندارد چرا که بیشتر اهالی ورزش معتقدند مهین فرهادی‌زاد و فریبا محمدیان معرفی خواهند شد. در عین حال گفته می‌شود ممکن است مریم کاظمی‌پور، معاون ورزش بانوان نیز در لیست انتخاب قرار بگیرد.

موضوع اصلی در بحث انتخاب دو کارشناس خبره و یک کارشناس از ورزش دانش‌آموزی است چرا که راه ورود افراد برای ریاست کمیته ملی المپیک از خارج از مجمع کمیته و ورزش، حضور در لیست خبرگان ورزشی است.

در بحث معرفی یک کارشناس خبره از آموزش و پرورش انتخاب یکی از سه گزینه کیومرث هاشمی، نصرالله سجادی و مهرزاد حمیدی محتمل تر از سایرین است.

موضوع اصلی اما در مورد معرفی دو خبره دیگر ورزشی است که اگر صالحی‌ امیری در انتخابات شرکت نکند - موضوعی که خودش بارها به آن تأکید کرده-، به احتمال زیاد یکی از کاندیداهای ریاست کمیته ملی المپیک از بین این دو گزینه خواهد بود.

گفته می‌شود 5 عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک که فدراسیونی ندارند، در تلاشند یکی از این جایگاه‌ها را از آن خود کنند. این اعضا قرار بود با هم نشستی را برای جمع‌بندی و انتخاب یک فرد برای حضور در خبرگان ورزشی برگزار کنند اما  این جلسه و جمع بندی انجام نشده است.

از بین اعضای هیئت اجرایی، مجید شایسته بیشترین تمایل را دارد تا در لیست خبرگان قرار گیرد. این تلاش اعضای هیئت اجرایی در حالی است که عملکرد ضعیف آنها در این مدت و تلاش برای ادامه فعالیت خود و حضور غیر ضروریشان در سفرهای برون مرزی همراه کاروان‌های ورزشی ایران و سفرهای صالحی‌ امیری، بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

اوج این انتقادات پس از تدوین آیین نامه خبرگان ورزشی بود که همه معتقد بودند آنها با قرار دادن این بند یعنی «سابقه حضور حداقل یک دوره در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک یا رئیس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد»، راه حضور مجدد خود را به کمیته ملی المپیک باز کردند.

باید این احتمال را نیز در نظر گرفت که ممکن است با توجه به عملکرد و‌ انتقادات زیادی که به اعضای هیئت اجرایی وجود دارد، صالحی‌ امیری از بین اعضای هیئت اجرایی گزینه‌ای را به عنوان خبره ورزشی معرفی نکند چرا که انتخاب هر کدام از این افراد می‌تواند موجی دوباره از انتقادات را راهی وی و اعضای هیئت اجرایی کند.

آخرین فرد منتخب به عنوان خبره ورزشی در واقع تعیین کننده بسیاری از معادلات در انتخابات کمیته ملی المپیک است.

اگر این فرد از بدنه یا نزدیک به دولت باشد که مطمئنا بسیاری از مسائل روشن و تکلیف رئیس بعدی مشخص می‌شود اما اگر اینگونه نباشد باید به سراغ سایر گزینه‌ها رفت. شنیده می‌شود در صورتی که قرار نباشد فردی نزدیک به دولت برای این پست معرفی شود، نصرالله سجادی - اگر به عنوان خبره آموزش و پرورش معرفی نشود - و اصغر رحیمی گزینه‌های مدنظر هستند.

 در زیر نگاهی به شرایط حضور در بین خبره‌ها می‌اندازیم.

مهمترین شرایط انتخاب 2 کارشناس خبره بانوان:

-حداقل تحصیلات کارشناسی باشد.

-سابقه عضویت حداقل یک دوره در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک یا نایب رئیسی بانوان فدراسیون ورزشی یا مدیریت عالی ورزشی داشته باشد.

-حضور حداقل یک دوره در ادوار بازی‌های آسیایی، المپیک تابستانی یا زمستانی به عنوان مدیر یا عضو کادر سرپرستی.

*مهمترین شرایط انتخاب کارشناس ورزش دانش آموزی:

-حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد در حوزه تربیت بدنی، تعلیم و تربیت یا مدیریت ورزشی باشد.

-سابقه مدیریت در ورزش دانش آموزی در سطح مدیرکل یا معاون وزیر یا رئیس فدراسیون را داشته باشد.

*مهمترین شرایط انتخاب 2 خبره دیگر ورزشی:

-حداقل تحصیلات کارشناسی باشد.

-سابقه حضور حداقل یک دوره در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک یا رئیس فدراسیون‌های المپیکی داشته باشد و مدیران ارشد ورزش که سابقه مدیریت دارند یا در بازی‌های المپیک و آسیایی به عنوان مدیر حضور داشته‌اند.

 -آشنایی با ساختارهای بین المللی ورزش از جمله IOC، OCA و انوک

-شناخت کافی با ساختار کمیته ملی المپیک و ورزش قهرمانی

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    همون شانسی که بقیه خبره ها برا تصدی همه جارادارند .دورویی چاپلوسی بله قربان گویی پاچه خواری دم تکان دادن مردم کشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها