داورانی که فقط به خاطر علاقه قضاوت می‌کنند

دستمزد داوران در بسیاری از رشته‌های ورزشی رزمی کشورمان با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شود.

داورانی که فقط به خاطر علاقه قضاوت می‌کنند

داوران در همه رشته‌های ورزشی کشورمان جزء کم درآمد‌ترین اقشار ورزشی هستند و حتی گاهی حقوق آن‌ها چندین ماه توسط فدراسیون‌ها پرداخت نمی‌شود. در صورتی که حقوق آن‌ها در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر قضاوت است و این مبالغ نمی توانند برای فدراسیون ها سنگین باشند؛ اما متاسفانه بعضی از فدراسیون‌ها از پرداخت این حقوق امتناع می‌کنند. بسیاری از داوران حتی لباس های قضاوتشان را نیز خودشان تهیه می کنند و به گونه ای آن ها فقط به خاطر عشق و علاقه حاضر می شوند مسابقات را قضاوت کنند.

محمد علی مردانی، داور بین المللی کاراته در گفت و گویی، تاکید کرد: من چند سالی است که داوری نمی‌کنم، اما اطلاع دارم که حقوق داوران در یک روز به حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته و فدراسیون حقوق ها را پرداخت کرده است؛ اما فدراسیون باید تلاش کند که حقوق داوران به فاصله کمی پس از مسابقات به حساب آن‌ها واریز شود. البته اگر داوران هر هفته نیز قضاوت کنند در کل سال حقوقی دریافت نمی‌کنند. داوران شهرستانی وقتی برای مسابقات به تهران می‌آیند، باید به دنبال جایی برای اسکان خودشان باشند و به ندرت پیش می‌آید که فدراسیون مکانی را برای اسکان آن‌ها در نظر گرفته بگیرد. اگر داوران پایتخت نشین به شهرستان‌ها اعزام شوند، برای آن ها محل اسکان در نظر گرفته می‌شود و  اخیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا داوران شهرستانی در ورزشگاه شهید کبکانبان مستقر می‌شوند.

او ادامه داد: من زمانی که رئیس کمیته داوران بودم به داوران می‌گفتم که نباید با هزینه شخصی به مسابقات اعزام شوید. چند سال پیش هزینه‌های اعزام چندان بالا نبود، اما در حال حاضر با بالا رفتن نرخ ارز هزینه اعزام یک داور به مسابقات آسیایی قزاقستان در حدود ۱۱۰ میلیون تومان برآورد شده است و امیدوارم به داوران نیز مثل مربیان و بازیکنان توجه شود.

بابک مهاجری، رئیس کمیته داوران فدراسیون جودو در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: خوشبختانه در حال حاضر حق الزحمه داوران به موقع پرداخت می‌شود و میراسماعیلی، رئیس فدراسیون و من پیگیر این موضوع هستیم  تا قبل از پایان مسابقات حقوق حداوران پرداخت شود.

او ادامه داد: اگر مسابقات قهرمانی کشور برگزار شوند، هیئت جودوی استان به علاوه اعزام تیم استان مسئولیت اعزام داور را نیز بر عهده دارد و تمامی هزینه‌ها را هیئت استانی باید پرداخت کند، اما در مسابقات لیگ، جایزه بزرگ و مسابقات انتخابی تیم ملی، فدراسیون علاوه بر پرداخت حقوقشان هزینه ایاب و ذهاب را نیز پرداخت می‌کند.

او بیان کرد: فدراسیون در خصوص اعزام داوران برای کسب درجه بین المللی هزینه‌ای را متقبل نمی‌شود و همه فدراسیون‌ها نیز به این صورت عمل می‌کنند؛ اما اگر اتحادیه جهانی یا آسیایی جودو داور را به مسابقاتشان دعوت کنند آن‌ها  تمامی هزینه‌های سفر و اسکان را متقبل می‌شوند.

فرزاد صادق پور، رئیس کمیته داوران فدراسیون بوکس در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: چون در حال حاضر بودجه فدراسیون مناسب نیست، حقوق داوران نیز خوب نیست و آن‌ها فقط به خاطر علاقه در این رشته قضاوت می‌کنند. حقوق داوران در مسابقات لیگ برتر بوکس پرداخت شده و حقوق آن‌ها در مسابقات قهرمانی کشور نیز تا حدی که در توان فدراسیون بوده به حساب داوران واریز شده است.

او ادامه داد: فدراسیون بوکس تمامی هزینه‌های ایاب و ذهاب داوران در مسابقات را پرداخت می‌کند، اما اگر آن‌ها برای کسب درجه داوری اعزام شوند باید هزینه هایشان را خودشان متقبل شوند و این رویه در همه  فدراسیون ها نیز وجود دارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها