فیروزجا با شکست رکورد کارلسن جاودانه شد!

پدیده شطرنج جهان با عبور از ریتینگ ۲۸۰۰ در سن ۱۸ سال و ۵ ماهگی، رکورد قهرمان حال حاضر جهان را شکست و به رده دوم جهان صعود کرد.

فیروزجا با شکست رکورد کارلسن جاودانه شد!

علیرضا فیروزجا ستاره بی چون و چرای این روزهای شطرنج جهان در دور پایانی رقابت های قهرمانی تیمی اروپا، روی میز یک تیم ملی فرانسه مقابل شهریار ممدیاروف سوپر استاد بزرگ نامدار آذربایجان به برتری رسید و ضمن کسب رکورد فوق العاده ۸ امتیاز از ۹ بازی مدال طلای میز یک اروپا را نیز از آن خود کرد. مدیاروف ششمین ریتینگ برتر تاریخ شطرنج جهان را در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسانده بود و با ریتینگ ۲۸۱۸ در آن سال نفر سوم جهان بود!

فیروزجا با کسب این پیروزی ریتینگش را به عدد خیره کننده ۲۸۰۳.۹ رساند تا پس از مگنوس کارلسن نروژی در رده دوم جهان بایستد. کارلسن در سال ۲۰۰۹ و در آستانه تولد نوزده سالگی اش موفق به عبور از ریتینگ ۲۸۰۰ شده بود. در حال حاضر غیر از کارلسن که قهرمان جهان است هیچ بازیکن دیگری در محدوده ریتینگ ۲۸۰۰ قرار ندارد.

فیروزجا با این موفقیت توانست به باشگاه ۲۸۰۰ تایی های جهان راه پیدا کند. باشگاهی که پیش از او تنها ۱۴ نفر در تاریخ توانسته بودند به آن راه پیدا کنند و نوجوان ۱۸ ساله مازندرانی پانزدهمین بازیکنی است که به این جمع راه پیدا می کند.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • یک نفر
    11

    افسوس. چرا باید یک نفر وطنش رو رها کنه و برای جای دیگه ای افتخار آفرینی کنه؟ شاید عده ای از این تفکر حمایت کنن که اینجافضای آماده برای این گونه افراد ایجاد نمیشه و ... من با این حرف کاملا مخالفم. اروپا و امریکا دزدی نخبگانی می کنن و ما به اشتباه بهش میگیم فرار مغزها. بار مسئولیت رو از عوامل اصلی متوجه خودمون میکنیم. چرا یک نفر وطنش رو باید رها کنه و بره برای یک جای دیگه افتخارافرینی بکنه.
    هر جای دنیا باشی جز به 2 دلیل نباید از کشور به جای دیگه ای مهاجرت کنی: 1- خطر جانی 2- خطر عقیدتی. مردین بمونید کشورتون رو بسازید. نمونه ش رضازاده و هزاران نفر دیگه

  • مولوی
    1

    این روزها بحث نخبگان و مهاجرتشون به خارج از کشور بسیار داغه.یک نمونش هم آقای علیرضا فیروزجا.توی اروپا طوفان به پا کرده.نظام جمهوری اسلامی چه تلاشی برای حفظ ایشون کرد؟هیچ، بعد میان میگن این نخبگان و مشوقانشون برای خروج از کشور خائنند.نخبگان ما مگه مغز خر خوردن که تو این ساختار فاسد بمونن و استعدادهاشون هرز بره؟گل جاش تو گلستانه نه خارستان و شورستان

  • ناشناس
    1

    بازیکن فرانسوی

  • ناشناس
    1

    مبارک فرانسه باد،درود بر فرزند ایران زمین. انشا الله هرجا که هستی سربلند باشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها