مهم ترین چالش تیم والیبال در سال جدید را بشناسید

والیبال ایران در سال آینده، روزهای پرترافیکی خواهد داشت و همین موضوع کار را برای فدراسیون والیبال سخت می‌کند تا با مدیریت صحیح بتواند به موفقیت برسد.

مهم ترین چالش تیم والیبال در سال جدید را بشناسید

تیم ملی والیبال سال آینده، سال شلوغ و پرترافیکی دارد. سالی که با رقابت‌های لیگ ملت‌ها شروع می‌شود و اوجش هم قهرمانی مردان جهان روسیه و بازی‌های آسیایی هانگژو است. دو رویداد مهم که تقریباً با هم تداخل دارد. در واقع رقابت‌های والیبال بازی‌های آسیایی، روز فینال قهرمانی جهان شروع می‌شود. اتفاقی که کمی کار تیم ملی و فدراسیون را سخت کرد. دور مقدماتی رقابت‌های قهرمانی مردان جهان با حضور ۲۴ تیم از ۴ شهریور شروع می‌شود و تیم ملی والیبال ایران هم در گروه F با تیم‌های آرژانتین، مصر و هلند، در شهر کراسنویارسک بازی می‌کند. طبق برنامه ایران به ترتیب در روزهای ۵، ۶ و ۷ شهریور مقابل هلند، مصر و آرژانتین صف‌آرایی می‌کند؛ در حالی که ۱۹ شهریور سال آینده هم رقابت‌های والیبال بازی‌های آسیایی در هانگژوی چین شروع می‌شود. تیم ملی والیبال ایران قهرمان دو دوره پیاپی بازی‌ها، این بار هم تنها برای سکوی قهرمانی به هانگژو می‌رود. اگرچه کمی کار پیچیده است. از طرفی کمیته ملی المپیک و ستاد عالی بازی‌های آسیایی هم انتظاری جز تکرار قهرمانی از این تیم ندارد. همان‌طور که پیمان فخری، سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هم در اولین نشست خبری خیلی صریح این قضیه را مطرح کرده است: «نه تنها والیبال که در یکی، دو رشته دیگر هم این تداخل وجود دارد. درباره این قضیه سیاست کلان ورزش کشور باید تصمیم بگیرد اما بازی‌های آسیایی اهمیت زیادی برای کشور دارد. ستاد عالی باید تصمیم بگیرد کدام اولویت است و امیدوارم بازی‌های آسیایی که اهمیت زیادی دارد، اولویت باشد.»

 

البته این برای اولین بار نیست و تیم ملی والیبال برای قهرمانی جهان ۲۰۱۴ لهستان و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون هم چنین شرایطی را تجربه کرد. البته آن دوره تیم‌های ایران، کره و ژاپن از حضور در دور مقدماتی معاف بودند و همین مسئله کار را برای ملی‌پوشان راحت کرده بود و تیم ملی که اسلوبودان کواچ را روی نیمکتش داشت، با ششمی مسابقات قهرمانی جهان به اینچئون رفت و با جام قهرمانی به تهران برگشت اما این دوره هنوز وضعیت مشخص نیست.
 
بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی درباره این قضیه می‌گوید: «رقابت‌های قهرمانی جهان ۱۹ شهریور تمام می‌شود، در حالی که بازی‌های آسیایی همان روز شروع می‌شود اما خاطرم هست یکی از دوره‌های بازی‌های آسیایی تیم‌هایی که در رقابت‌های جهانی بودند، در مرحله اول رقابت‌های والیبال بازی‌های آسیایی شرکت نکردند. اگر این اتفاق رخ دهد، مشکلی برای حضور تیم ملی در ۲ رویداد نیست اما حالا هنوز مشخص نیست برنامه‌ریزی بازی‌های آسیایی به چه شکل است.»
به گفته او تیم ملی به طور حتم برای دو میدان مهم با تمام قوا آماده می‌شود: «اگر قرار است تیم ملی هم در بازی‌های آسیایی و هم قهرمانی جهانی شرکت کند، قطعاً در هر دو با تمام قوا و ترکیب اصلی شرکت می‌کند اما هنوز نمی‌دانیم برنامه بازی‌های آسیایی به چه شکل است؛ بنابراین نمی‌شود اظهار نظر دقیق کرد.»
محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، هیچ دغدغه‌ای بابت این تداخل ندارد. او می‌گوید: «ما برای بازی‌های آسیایی تیمی را اعزام می‌کنیم که روی سکوی قهرمانی برود.»
 
او هرچند شرایط این دوره را کمی سخت‌تر از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون می‌داند: «تیم ملی سال ۲۰۱۴ اول برای قهرمانی جهان به لهستان رفت و بعد به اینچئون. نکته‌اش هم این بود که آن دوره تیم‌های ایران، کره و ژاپن که در قهرمانی جهان حضور داشتند، از دور مقدماتی بازی‌های آسیایی معاف شدند و به همین دلیل تیم‌ها مشکلی نداشتند اما این دوره ظاهراً همه تیم‌های آسیایی باید از دور مقدماتی حاضر باشند. بالاخره این قصه هست و در واقع رقابت‌های بازی‌های آسیایی، در روز فینال قهرمانی جهان شروع می‌شود. هیچ نگرانی وجود ندارد و باید برنامه‌ریزی کنیم تا در هر دو رویداد حضور خوبی داشته باشیم.»
رئیس فدراسیون والیبال به ظرفیت بالای ایران برای حضور قوی در دو مسابقه ایمان دارد: «ما به هیچ‌کدام از رقابت‌ها تیم ضعیف نمی‌فرستیم. شاید دو تیم جداگانه برای قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی آماده کنیم؛ چراکه من معتقدم والیبال ایران ظرفیت دو تیم ملی را دارد و جای نگرانی هم نیست. چراکه ما در بازی‌های آسیایی به قهرمانی فکر می‌کنیم و در قهرمانی جهان هم دفاع از اعتبار والیبال ایران مهم است.»
داورزنی ظاهراً به استفاده از دو سرمربی هم فکر کرده، هرچند هنوز هیچ چیزی قطعی نیست: «قرار نیست دو تیم در قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی یک سرمربی داشته باشد. البته هنوز درباره سرمربی و دو تیم ملی هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم. باید فکر کرد و با برنامه پیش رفت.»
منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها