زیباتر و واضح‌تر از انتظارات؛

آژانس فضایی اروپا اولین تصاویر خیره‌کننده از جهان تاریک را منتشر کرد

آژانس فضایی اروپا تصاویری را که به تازگی توسط تلسکوپ اقلیدس گرفته شده است منتشر کرد. این تصاویر جلوه‌ای اجمالی از کهکشان‌هایی را که تا به حال کسی آن‌ها را ندیده است ارائه می‌کند.

 آژانس فضایی اروپا اولین تصاویر خیره‌کننده از جهان تاریک را منتشر کرد

آژانس فضایی اروپا (ESA) روز سه‌شنبه اولین تصاویر خیره‌کننده تلسکوپ فضایی اقلیدس را منتشر کرد. این عکس‌های تمام رنگی واضح‌ترین نمای کیهانی را به تصویر کشیدند. 

تلسکوپ اقلیدس همچنان به ماموریت خود برای افشای اسرار بیشتری از نقاط  کور فضا یا همان «جهان تاریک» ادامه می‌دهد.

تلسکوپ اقلیدس در ماه ژوئیه امسال سوار بر راکتی متعلق به شرکت آمریکایی «اسپیس ایکس» از دماغه «کاناورال» در ایالات فلوریدا پرتاب شد تا ماموریت ۶ ساله خود برای کاوش فضا در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین را آغاز کند.

ماده تاریک در برابر انرژی تاریک

یک ماه طول کشید تا این تلسکوپ به نقطه مورد نظر برسد و اکنون شروع به ارسال اکتشافات خود به زمین کرده است و همچنان به بررسی چگونگی تأثیر ماده تاریک و انرژی تاریک بر ظاهر کیهان امروزی ما ادامه می‌دهد.

پروفسور کارول ماندل، مدیر علوم آژانس فضایی اروپا گفت «ماده تاریک، کهکشان‌ها را به سمت یکدیگر می‌کشاند و باعث می‌شود که آن‌ها سریع‌تر از آنچه از توان ماده مرئی برمی‌آید، به چرخش در آورده شوند. برعکس، انرژی تاریک باعث گسترش و اتساع سریع کیهان می‌شود. کاری که تلسکوپ اقلیدس انجام می‌دهد این است که برای اولین بار به کیهان‌شناسان اجازه می‌دهد تا اسرار این دو رقیب تاریک را همزمان مطالعه کنند.»

اقلیدس درک زمینی ما از کیهان به عنوان یک کل بزرگتر را جهشی بزرگ خواهد داد. تصاویر باکیفیتی که توسط تلسکوپ اقلیدس گرفته شده نشان می‌دهد که این ماموریت فضایی، ما را یک قدم دیگر به پیدا کردن پاسخ برای یکی از بزرگترین رازهای فیزیک مدرن سوق خواهد داد.

1

بیش از ۱۰۰ هزار کهکشان در خوشه پرسئوس توسط تصویربرداری فروسرخ اقلیدس شناسایی شدند.

ماموریت تلسکوپ اقلیدس چیست؟

گروه محققان تلسکوپ اقلیدس با استفاده از حسگرهای فروسرخ موفق شدند شکل‌ها، فواصل و حرکات میلیاردها کهکشانی که در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند را به دست آوردند و این موضوع اخترشناسان را امیدوار کرده تا بلکه بتوانند بزرگترین نقشه سه بعدی کیهانی را ترسیم کنند.

این تلسکوپ که به نام اقلیدس، ریاضیدان یونان باستان نامگذاری شده است، قرار است در میلیاردها کهکشانی که بیش از یک سوم آسمان را پوشانده‌اند به سیر خود ادامه دهد.

 

آشکارسازهای فروسرخ تلسکوپ اقلیدس که توسط آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا) در اختیار آژانس فصایی اروپا قرار داده شده است این امکان را فراهم می‌آورد که تا در یک آن، تصویر واضحی از بخش عظیمی از آسمان را در اختیار ما قرار دهد. 

کشف کهکشان‌های دورو ظاهر شدن جزئیات واضح از کهکشان‌های نزدیک

این تصاویر جدید به تیم محققان این امکان را می‌دهد که روی کهکشان‌های دوردستی که قبلا کسی آن‌ها را ندیده با فوکوس واضح بزرگنمایی و زوم کنند.

رنه لوریج، دانشمند ارشد این ماموریت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قبلا هرگز تصاویر نجومی با این همه جزئیات را ندیده بودیم. آنها حتی زیباتر و واضح‌تر از آن چیزی هستند که انتظارش را داشتیم و بسیاری از ویژگی‌های دیده نشده در مناطق شناخته شده عالم نزدیک را به ما نشان می‌دهند. اکنون ما آماده ایم تا میلیاردها کهکشان را رصد کنیم و تکامل آنها در زمان کیهانی را مطالعه کنیم.»

جوزپه راکا، مدیر پروژه اقلیدس نیز گفت: «استانداردهای بالای ما برای این تلسکوپ جواب داد. اینکه جزئیات بسیار زیادی در این تصاویر دیده می‌شود، همه به لطف طراحی خاص اپتیکی، ساخت و مونتاژ کامل تلسکوپ، و نشانه‌گیری بسیار دقیق و کنترل دما بوده است.»

2

نور کهکشان‌های دوردستی که قبلا دیده نشده بودند بیش از ۱۰ میلیارد سال طول کشیده است تا به زمین برسد.

چه چیزی در تصاویر دیده می‌شود؟

برای اولین بار، دانشمندان توانستند کهکشان‌های کم نوری را که قبلا دیده نشده بودند را تشخیص دهند.

یکی از خیره‌کننده‌ترین تصاویر مربوط به هزار کهکشان متعلق به خوشه پرسئوس و بیش از ۱۰۰ هزار کهکشان دیگر در پس زمینه آن است.

برخی از کهکشان‌هایی که اکنون به لطف تصاویر اقلیدس با جزییات ریز قابل مشاهده هستند، آنقدر دور قرار دارند که نور آنها ۱۰ میلیارد سال طول کشیده تا به ما برسد.

3

نمای اقلیدس از کهکشان مارپیچی «آی‌سی ۳۴۲»، معروف به «کهکشان پنهان» که شبیه کهکشان راه شیری است.

دانشمندان بر این باورند که خوشه‌های کهکشانی همچون خوشه پرسئوس تنها درصورتی می‌توانند شکل گرفته باشند که ماده تاریک در کیهان وجود داشته باشد.

ماموریت اقلیدس به رصد خوشه‌های کهکشانی متعددی مانند پرسئوس ادامه خواهد داد و عنصر «تاریکی» که آن‌ها را کنار هم نگه می‌دارد را آشکار می‌سازد.

یکی از اولین کهکشان‌هایی که اقلیدس مشاهده کرد، «کهکشان پنهان» است که با نام «آی سی ۳۴۲» یا «کالد وِل ۵» نیز شناخته می‌شود.

«کهکشان پنهان» از نظر ظاهری مشابه کهکشان راه شیری خودمان است. اقلیدس توانسته است با استفاده از آشکارسازهای فروسرخ خود، قفل اطلاعات حیاتی درباره ستارگان این کهکشان را باز کند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها