پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پروین بهمنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت پروین بهمنی نوشت: «چراغی که زنده‌یاد بهمنی برای حفظ نغمات محلی و موسیقی ایران‌زمین برافروخت، خاموش نخواهد شد.»

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پروین بهمنی

محمدمهدی اسماعیلی در پیامی، درگذشت پروین بهمنی، حافظ لالایی‌های ایران‌زمین را تسلیت گفت.

در پیام او چنین آمده است:

«... خبر درگذشت حافظ لالایی‌های ایران‌زمین موجب تاسف بسیار شد.
زنده‌یاد پروین بهمنی با پژوهش‌های سترگ خود، لالایی‌ها و موسیقی فراموش‌شده «عاشیقلر» را زنده کرد و برای سالیانی دراز، به جست‌وجوی عاشیق‌ها و نواهای گمشده‌شان در سرتاسر ایران‌زمین ‌گشت تا نوای آن‌ها را که سینه به سینه به امروز رسیده بود، ثبت و ضبط کند. او به حق یکی از حافظان ارجمند فرهنگ بومی و اصیل این سرزمین بود و توانست نوای جانسوز موسیقی قشقایی را تا آن سوی مرزها طنین‌انداز کند. او با حفظ و اشاعه لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین و خوانش لالایی‌هایش نشان داد که قشقایی زندگی‌اش با صفا و صمیمیت و هنر و موسیقی سرشته شده است.
به راستی که آثار او تداعی‌گر موسیقیِ پیچیده در دشت‌ها وکوهستان‌ها و نغمه‌های گم‌شده در سایه‌سارِ سیاه‌چادرهای عشایری؛ محصول ذوق و سرپنجه‌ هنرمندانه زنان عشایر ایران است.
زنده‌یاد بهمنی که کودکی خود را در ایل گذرانده بود، سال‌ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. کارنامه درخشان ایشان در کنار دوره‌های طولانی معلمی، شامل گردآوری نغمات، معرفی خوانندگان و موسیقیدانان قشقایی و هر آن چیزی است که به فرهنگ قشقایی ارتباط دارد. منظومه داستانی «اصلی و کرم»، «زندگی‌نامه هنرمندان قشقایی»، «زنان نامدار قشقایی»، کتابچه موسیقی «عاشیقلر» و آلبوم‌های «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر، از جمله بخش‌های مهم زندگی هنری او به شمار می‌رود.
به تحقیق، آثار این هنرمند و پژوهشگر قشقایی که عمرش را صرف پژوهش در ایل و در کنار عاشیق‌ها کرد، می‌تواند نور امیدی باشد در زنده نگاه داشتن مواریث این سرزمین کهن. تردیدی نیست که پژوهش‌های آن زنده‌یاد درباره فرهنگ و موسیقی قشقایی و عشایر استان فارس هرگز از خاطره‌ها نخواهد رفت.
درگذشت این هنرمند شایسته که ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است را به خانواده محترم ایشان، خیل دوستدارانش و جامعه فرهنگی و هنری کشور و هنرمندان پیشکسوت تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای او رحمت و مغفرت و جهت بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم. بدون شک چراغی که زنده‌یاد بهمنی برای حفظ نغمات محلی و موسیقی ایران‌زمین برافروخت، خاموش نخواهد شد.»

پروین بهمنی از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین» شهرت داشت، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰، هم زمان با نخستین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دار فانی را وداع گفت.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ به دبیری محمدعلی مرآتی در کرمان در حال برگزاری است.

منبع: خبر انلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها