نماینده مردم تهران در مجلس خبر داد:

تصویب طرح تنظیم مقررات فضای مجازی به جای طرح صیانت/ شرط رفع فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام

نماینده مردم تهران در مجلس از تصویب طرح تنظیم مقررات فضای مجازی به جای طرح صیانت و شرطی که می‌تواند به بازگشت واتس‌اپ و اینستاگرام کمک کند، خبر داد.

تصویب طرح تنظیم مقررات فضای مجازی به جای طرح صیانت/ شرط رفع فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام

مرتضی آقاتهرانی در خصوص اعتراض مردم به فیلتر بودن برخی شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد:  فیلتر کردن یا نکردن به مجلس ربطی ندارد، این یک کار اجرایی است. وزیر ارتباطات است که موظف است این کار را انجام دهد یا نه.

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس، گفت: طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شد. این طرح به طور کلی عوض شد و تغییرات جدی پیدا کرد. چند ماده به شورای عالی فضای مجازی منتقل شد. آن‌ها سیاست‌گذار هستند.

آقاتهرانی مجلس تصریح کرد: اینجا دعوایی است که باید حل شود. وظایف مجلس و شورای عالی فضای مجازی متفاوت است. مجلس حق قانون‌گذاری دارد و آن شورا حق سیاست‌گذاری. در طرح قبلی معروف به صیانت، این وظایف در هم بود. آن بخش‌های سیاست‌گذاری را به شورای عالی فضای مجازی منتقل کردیم که رئیس آن رئیس جمهور است.

طرح جدید موقت و ۵ ساله است

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس طرح قبلی را هشتاد و پنجی کرده بود که کمیسیون مشترک تشکیل شود تا افراد متخصص آن را بررسی کنند و هر نماینده‌ای در صحن نتواند در این خصوص نظر دهد. این کار تخصصی است و افراد متخصصی مانند آقایان سیاهکلی و تقی پور باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های طرح جدید، تحت عنوان طرح تنظیم مقررات در کمیسیون مربوطه به پایان رسیده است. از آنجا که طرح هشتاد و پنجی شده، اگر تبدیل به قانون شود، موقت خواهد بود. کمیسیون، مدت زمانی را به مجلس پیشنهاد می‌دهد و نمایندگان در صحن به آن رای می‌دهند. زمان برای این طرح احتمالا ۵ ساله است.

چرا داخلی‌ها ضعیف‌اند؟

آقاتهرانی در خصوص اعتراض به ضعف شبکه‌های اجتماعی داخلی، اظهار کرد: سرور‌های آن‌ها بسیار کمتر از خارجی‌هاست. دوران آذری جهرمی و دولت روحانی، به هیچ وجه داخلی‌ها حمایت نشدند. آن حمایت مالی هم که انجام دادند، به درد نمی‌خورد. نظام باید کمک کند تا سرور‌ها تقویت شود.

وی افزود: این شبکه‌ها باید خود را نشان دهند. مانند برنامه «نشان» که به جای برنامه صهیونیستی ویز روی کار آمد و به خوبی عمل کرد. با این وضع این‌ها نمی‌توانند جایگزین خارجی‌ها شوند.

آقاتهرانی در پایان در خصوص شرایط رفع فیلتر اپلیکیشن‌های خارجی، تصریح کرد: واتس‌اپ، اینستاگرام و مابقی، باید مانند کشور‌های دیگر طبق قانون عمل کنند. در طرح تنظیم مقررات آورده شده که همه این‌ها باید در ایران، نماینده ثابت و پاسخگو داشته باشند. اکنون تیک‌تاک در امریکا به دلیل عدم رعایت قوانین این کشور، فیلتر است. ترکیه هم در ماجرای زلزله، توییتر را فیلتر کرده است.

منبع: بازارنیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها