واکنش‌ فعالان سیاسی به عفو گسترده متهمان و محکومان ناآرامی های اخیر توسط رهبری

یک نماینده اصلاح طلب مجلس فرمان عفو مقام معظم رهبری را یک نوع دعوت عمومی برای اجماع و همگرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه دانست و گفت: فرمان عفو رهبری پیام واضحی برای همه طیف‌ها و گروه ها است که برای همدلی بیشتر، کاهش تنش‌ها و رفع اختلاف نظرها تلاش کرده و جامعه را به سمت آرامش ببرند.

واکنش‌ فعالان سیاسی به عفو گسترده متهمان و محکومان ناآرامی های اخیر توسط رهبری

جلیل رحیمی: عفو رهبری دعوت عمومی برای اجماع و همدلی بیشتر در جامعه است

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان گفت: متاسفانه مشکلات اقتصادی، تنش های سیاسی و فکری و ضعف مدیریتی طی چند دهه گذشته باعث ایجاد گسل ها، شکاف ها و اختلافات زیادی بین بخش‌های مختلف جامعه شده که کتمان آن دردی را دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی فرمان عفو مقام معظم رهبری یک نوع دعوت عمومی برای اجماع و همگرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه است؛ ارزش پیام عفو رهبری از این جهت است که نوعی آرامش و همگرایی و همدلی را به جامعه برمی‌گرداند.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: ما در موضوعات مختلف نیاز داریم که رهبری در جایگاه فراتر از قوای سه گانه که مورد احترام همه قشرهای سیاسی مردم است، جامعه را با فرمان عفو و همدلی و راهنمایی برای وحدت و همدلی بیشتر به سمت همگرایی بیشتر سوق دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجس مجلس ادامه داد: فرمان عفو رهبری پیام واضحی برای همه طیف‌ها و گروه هاست که برای همدلی بیشتر، کاهش تنش‌ها و رفع اختلاف نظرها تلاش کرده و جامعه را به سمت آرامش ببرند.

وی در پایان و در جمع بندی با بیان اینکه عفو رهبری می تواند بخشی از دردها و آلام در جامعه را التیام ببخشد، گفت: عفو رهبری به همه گروه‌ها و طیف ها و شخصیت ها جهت دهنده است مبنی بر اینکه همه دست به دست برای ایجاد محبت و همدلی و همگرایی حرکت کرده و فضای همدلی در جامعه بیشتر گسترش پیدا کند تا اینکه به سمت کینه و قطب بندی و دشمنی ها رویم.

علی مطهری: عفو رهبری اینترنشنال و  بی‌بی‌سی را خلع سلاح کرد

یک فعال سیاسی با بیان این‌که «موافقت با عفو معترضان حوادث اخیر، موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد»، گفت: این عفو فرصت خوبی برای آشتی ملی است.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا درباره موافقت رهبری با عفو محکومان و متهمان حوادث اخیر، اظهار کرد: این اقدام مثبت و هوشمندانه بوده و فرصت خوبی است تا بسیاری از کدورت‌ها که پیش آمده است، از بین برود. عفو رهبری فرصت خوبی برای آشتی ملی است.

وی افزود: در این چند ماه برخی هنرمندان و ورزشکاران اظهارنظرهایی کردند که شاید موجب تشدید اعتراضات و اغتشاشات شد البته شاید آن‌ها عموما نیت بدی هم نداشتند و از روی احساسات نظر خود را بیان کرده باشند که الان نباید به آن‌ها هم سخت گرفت. به هر حال هنرمندان افراد احساسی هستند و روح لطیفی دارند  و نباید خیلی حرف‌ آن‌ها را جدی گرفت. الان فرصت خوبی است که آن‌ها هم به دامن نظام برگردند و حتی صداوسیما و وزارت ارشاد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا شکاف‌ها و جدایی‌ها از بین رفته و وضعیت کشور به وضع طبیعی بازگردد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «عفو اخیر موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد»، تصریح کرد: با این‌که کشور در آرامش است، اینترنشنال و  بی بی سی هنوز هم سعی می‌کنند که تحریکات خود را ادامه دهند اما این عفو عمومی آن‌ها را خلع سلاح کرده و زمینه تحریک آن‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد. خیلی از جوانان و نوجوانان در اثر احساساتی شدن و با تحریک همین رسانه‌های بیگانه وارد میدان شدند . ابتدای فوت خانم مهسا امینی همه غمگین و ناراحت شده و عده‌ای هم به خیابان آمدند و شعار دادند که این اعتراض حق آن‌ها هم بود و اگر اعتراض نمی‌کردند، بد بود چون گفته می‌شد چرا مردم اعتراضی به این موضوع نداشتند؟ سپس ضدانقلاب وارد میدان شد و جوانان را تحریک کرد اما در ادامه خود جوانان هم متوجه شدند بیش از حد احساساتی شده‌اند.

مطهری در پایان گفت: امیدوارم این عفو عمومی کمکی باشد که تحریکات مخالفان انقلاب و کشور کارگر نیفتد و اثر کمتری داشته باشد.

ابطحی: عفو معترضین شکاف‌های پیش آمده را ترمیم می‌کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که «نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در اتفاقات اخیر کشور، نگاه‌های محبت آمیز مطرح شود»، گفت: عفو معترضین می‌تواند شکاف‌ها و گسل‌های پیش آمده را ترمیم کند.

محمدعلی ابطحی درباره تاثیرات موافقت رهبری با عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان ناآرامی های اخیر کشور بر ترمیم گسل‌ها و شکاف‌های ایجاد شده، اظهار کرد: این عفو از این جهت اهمیت دارد که برای اولین بار به صورت رسمی اعلام شده آزادشدگان در ارتباطات با حوادث اخیر بوده‌اند و این موضوع کمتر سابقه داشته است که به صورت رسمی در مورد زندانیان امنیتی و سیاسی اعلام شود.

وی ادامه داد: این عفو می‌تواند گشایشی باشد  برای فهم و شنیدن حرف معترضان و گشایشی باشد در امور سیاسی کشور زیرا کسانی که حرف آزادی آن‌ها مطرح شده است، کسانی هستند که به معنای واقعی به وضع موجود اعتراض و انتقاد داشته‌اند. امیدوارم آزادی آن‌ها به معنای شنیده شدن  صدای آن‌ها تلقی شود و نسبت به آینده هم تلاش شود که دیدگاه اعتراضی که براساس قانون اساسی یک امر پذیرفته شده است، بهتر شنیده و دیده شود.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان این‌که «کسانی که دیدگاه افراطی در خصوص معترضان دارند، نگاه رهبری را مورد توجه قرار دهند»، گفت: این عفو که مورد تایید رهبری قرار گرفته است، باید یک مبنا برای رویکرد سیاسی کشور باشد. آزادی نسل Z می‌تواند بحران‌های خانوادگی و همچنین شکاف‌و گسل‌های پیش آمده را ترمیم کند. نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در این قضایا نگاه‌های محبت آمیز مطرح شود و جای تقدیر دارد که نگاه قوه قضاییه در این موضوع با نگاه افراطیون متفاوت است.

مجید انصاری: فضای اجتماعی آرامتری در کشور ایجاد می‌شود/ از قوه قضاییه متشکریم

یک عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرامتری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود.

مجید انصاری با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات قابل توجهی از متهمان و محکومان اعتراضات اخیر اظهار کرد: این موضوع خبر خوشحال کننده‌ای است و امیدوارم سرآغاز الفت و همبستگی بیشتری در جامعه شود.

وی در ارتباط با تاثیر این موضوع و کاهش گسست‌های اجتماعی ایجاد شده در جامعه و ارزیابی‌اش از این موضوع گفت: این خبر برای مردم به ویژه خود محکومان که در زندان هستند و همچنین خانواده‌هایشان که در این ایام دچار سختی شدند خبر خوشحال کننده‌ای است.

وی با بیان این‌که «هر مشکلی که برای هر یک از هموطنان‌مان به وجود آید موجب ناراحتی و نگرانی است»، اظهار کرد: در جریان اعتراضات اخیر همانطور که مسئولان بارها تاکید کردند و در ارتباط با آن وعده داده بودند باید بین معترضین و اقلیت محدودی که سعی داشتند با انحراف اعتراضات دست به انجام اقدامات خرابکارانه و براندازانه کنند و از موج اعتراضات به حق مردم سواستفاده کنند فرق قائل شد.

این عضو تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر این‌که «باید در کشور زمینه برای شنیدن اعتراضات، انتقادات و گله‌ها فراهم شود»، اظهار کرد: مردم به دلایل مختلف نسبت به وضعیت موجود کشور اعتراضاتی دارند؛ عده‌ای به وضعیت اقتصادی کشور گله دارند. عده‌ای نیز به سیستم مدیریت و حکمرانی کشور. بخشی نیز به سیاست‌های خارجی کشور و همچنین نوع برخی از برخوردها در داخل اعتراض دارند. دانشجویان و جوانان نیز دغدغه‌های آینده خود را دارند و خواهان فراهم شدن اشتغال و مسکن و کسب آزادی‌های بیشتر هستند. خانم‌ها نیز به دلایل مختلفی به برخی از مسائل اعتراض دارند و باید به این اعتراض‌ها توجه کرد و آن‌ها را شنید.

وی با بیان این‌که «در این ارتباط شاهد وقوع اعتراضاتی در شهرهای مختلف کشور بودیم»، گفت: البته در برخی از اعتراضات خشونت اعمال شد و افرادی نیز از این وضعیت سواستفاده کردند. از همان ابتدا درخواست بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی این بود که تا آنجایی که امکان دارد مسئولان نظام با این اعتراضات با سعه صدر و بردباری برخورد کنند و تا حد امکان از صدور محکومیت برای معترضین خودداری شود. احیانا اگر جرمی اتفاق افتاده است باز هم سعی کنند که نهایت تخفیف را در مورد مجرمان اعمال کنند. زندانی شدن افراد مشکلاتی را برای خود آن‌ها و خانواده‌های‌شان ایجاد می‌کند و فضای مطلوبی در جامعه ایجاد نخواهد کرد.

وی گفت: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرامتری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود و در کنار آن راهکارها برای حل مسائل ارائه شود و ما به سمت اصلاح امور پیش برویم و کشور نیز به گونه ای اداره شود که سطح رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند و مشکلات زندگی برای مردم کمتر شود.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که «انتظارات در جامعه متنوع و متکثر است و باید جهت برآورده شدن آن تلاش کنیم»، گفت: نسل جوان امروز دیدگاه‌ها و خواسته هایش از لحاظ ماهوی با نسل‌های پیشین متفاوت است. این خواسته‌ها باید به رسمیت شناخته شود و باید به سمتی برویم که نزدیکی بیشتری بین نسل‌ها ایجاد شود. ان‌شالله در آینده باپیوند نسل‌ها و افزایش همفکری بین آنها بتوانیم مشکلات موجود کشور را راحت‌تر و سریعتر رفع کنیم.

انصاری همچنین با تاکید بر این‌که «این شرایط جامعه باید شرایط پویا و پر نشاطی شود» تصریح کرد: در این زمینه بسیار مهم است که در راستای رفع تنش‌ها با دنیا و کشورهای همسایه قدم برداریم و در راستای توسعه مشارکت اقتصادی و سیاسی در جامعه تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «آزادی‌های مدنی باید در جامعه افزایش پیدا کند»، تصریح کرد: از قوه قضائیه به خاطر این پیشنهاد و موافقت رهبری با آن تشکر می‌کنیم و امیدوارم این موضوع سرآغاز الفت و همبستگی بیشتر در کشور شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها