یک نماینده مجلس:

۵ وزارتخانه مورد نقد و سوال مجلس است

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه ۴ یا ۵ وزارتخانه به شکل جدی مورد سوال و نقد نمایندگان قرار گرفته اند و مجلس منتظر پاسخ است، گفت: یکی از وظایف مجلس براساس وظیفه نظارتی اش نقد و تذکر به دولت و سوال و پیگیری آن از دولت است.

۵ وزارتخانه مورد نقد و سوال مجلس است

سیدکریم حسینی در رابطه با ضرورت هایی که مجلس باید در نقد عملکرد دولت در بخش های مختلف داشته باشد، گفت: اولا باید هر دو قوه بپذیرند که قابل نقد هستند و اصلا یکی از وظایفی که مجلس بر عهده دارد پیرو وظیفه نظارتی‌اش نقد و تذکر به دولت و سوال از دولت و پیگیری آن از دولت است.

وی با بیان اینکه ما آخرین مرحله را استیضاح یک وزیر می دانیم و باید بدانیم که اگر وزیری به مرحله استیضاح برسد یعنی اقدامات زیادی در خصوص سوال، تذکر و ورود مجلس به آن موضوع داشته و بعد آخرین مرحله به استیضاح یک وزیر رسیده ایم، گفت: وزرای ۴ الی ۵ وزارتخانه به شکل جدی مورد سوال نمایندگان قرار گرفته اند و مجلس هم منتظر پاسخ است.

وی در ادامه یادآور شد: اخیرا شاهد بودیم که اگر تذکری داده شود متاسفانه برخی از وزرا اظهار ناراحتی می کنند و در برخی موارد نمی پذیرند. وزرا این مساله را باید برای خودشان حل کنند و بدانند همه ارکان دولت قابل نقد هستند و اگر مجلس این کار را انجام ندهد و مشکلات مردم و کشور را پیگیری نکند، عملکرد خودش زیر سوال می رود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که الان مجلس به عملکرد یکی دو وزیر می‌پردازد و به بقیه نمی پردازد که این موضوع صحیح نیست، چراکه ما در مجلس می بینیم که حتی همین الان هم طرح سوال و استیضاح وزیر بهداشت روی میز قرار دارد. همچنین سه - چهار تا وزیر دیگر نیز به همین شکل هستند، ولی تشریفات اداری مانند تقدم و تاخر از بابت زمان ارائه، زمان طرح یک سوال یا استیضاح وجود دارد. اگر طرح استیضاح وزیری به نوبت خودش نرسیده قطعا به معنای این نیست که آن وزیر مورد نقد قرار نمی گیرد، بلکه هم مورد نقد و سوال قرار می گیرد و هم اینکه در کمیسیون های تخصصی برای پاسخگویی حضور می یابند.

حسینی در ادامه گفت: مثلا الان مساله دارو را داریم که برای مردم مشکل ایجاد کرده است و از لحاظ تهیه و قیمت آن وزیر بهداشت مورد سوال قرار گرفت و در کمیسیون های تخصصی نیز دعوت شد و تذکرات لازم به ایشان داده شد. احیانا به همه وزرا هم گفته می شود که اگر مشکل و موانع قانونی وجود دارد و اگر نیاز به نظر مجلس برای ارائه آن است تا دستورالعملی تهیه شود و موانع را از پیش روی دولت بردارد، اعلام آمادگی کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: همچنین بانک مرکزی نیز در خصوص ارز و نابسامانی قیمت ارز در بازار مورد سوال قرار گرفت و چندین جلسه برای این کار برگزار شد، بنابراین اینکه مردم سوال می کنند نتیجه این جلسات چیست؟ باید گفت نتیجه این جلسات را در اقدامات اجرایی که مسئولیت آن با وزرا است باید دید و برای این موضوعات باید هم بیشتر به مردم گزارش داده و اطلاع رسانی کنند و هم اینکه اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: روزی نیست که وقتی ما نمایندگان به حوزه های انتخابیه‌مان می رویم در رابطه با گرانی ها، وضعیت بازار، قیمت ارز، وضعیت خودرو، وضعیت دارو و... مورد سوال قرار نگیریم و پس از آن در کمیسیون ها، صحن علنی و نطق های خود در صحن دولت را مورد سوال قرار ندهیم. به هر حال نتیجه همه این اقدامات این است که اگر ایراد و اشکال و سوال بی پاسخی وجود دارد هر سه قوه مورد سوال قرار می گیرند و هر سه قوه هم باید پاسخ مردم را بدهند.

حسینی تاکید کرد: هر کسی مسئولیتی دارد و در حوزه مسئولیتی خود نیز باید به وظایف خود عمل کند. قطعا هر چه این زمان طول می کشد تذکرات، ایرادات و فراخوانی وزرا به مجلس هم شدیدتر می شود و هم اینکه این انتظار پاسخ نمی تواند بیش از حد باشد و در نهایت مجلس از ابزاری که دارد استفاده می کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها