عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس:‌

سیاست‌گذار کلان عرصه سیاست خارجی رهبری است/ کسانی که دیروز برجام را آتش زدند امروز برای احیای آن تلاش می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: امروز در تیم مذاکره کننده از بدنه کارشناسی تیم سابق استفاده میشود. سیاست‌ها را رییس جمهور یا وزیر امور خارجه ممکن است تغییر بدهند اما سیاست گذار کلان عرصه سیاست خارجی رهبری است.

 سیاست‌گذار کلان عرصه سیاست خارجی رهبری است/ کسانی که دیروز برجام را آتش زدند امروز برای احیای آن تلاش می‌کنند

سفر امیر قطر و نماینده غربی‌ها به ایران حاکی از زمان احتمالا کوتاه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی است. سفرایی که حامل پیام بازگشت نمایندگان ایران به وین هستند. اما تا امروز خبرهای ضد و نقیضی در چارچوب مذاکرات برجام به گوش می رسد.

در این باب جلیل رحیمی جهان‌آبادی  از آخرین وضعیت برجام گفت: برجام در حوزه‌های فنی شامل درصد غنی سازی، سانتریفیوژهای نسل جدید و مسائل مرتبط با آنها، تعیین تکلیف ذخیره اورانیوم غنی سازی شده با خلوص بالا و... تعیین تکلیف شده، اما در موضوعات سیاسی چون تحریم‌های اشخاص حقیقی و حقوقی هنوز با آمریکایی‌ها  اختلاف نظر داریم. آمریکایی‌ها بخش عمده ی لیست 1400، 1500 نفره تحریم شده را به بهانه مسائل منطقه‌ای می‌خواهند نگه دارند و به مثابه یک زخم علیه ایران نگه دارند. آنها همچنین خیلی تاکید دارند سپاه را از لیست تروریستی خارج نکنند و علیه نیروی نظامی، دفاعی ما اقدامات مخرب خود را ادامه دهند.

وی افزود: آن‌ها در قرارداد جدید از خود تعهد زیادی نشان نمی‌دهند .عملا آمریکایی‌ها رفتارهای غیرعقلانی دارند به این دلیل برجام با بن بست روبرو شده، ولی در مقابل ایران آمادگی دارد اگر طرف آمریکایی رفتار عاقلانه رفتار کرده و و درک درستی داشته باشند، مشکل حل شود.

وی در مورد حضور امیر قطر و انریکه مورا در تهران افزود: هم قطری‌ها و آقای مورا در حال میانجیگری هستند تا بتوانند ایران و کشورهای غربی را به هم نزدیک کنند.

مقصر این بن‌بست آمریکایی‌ها هستند

رحیمی جهان‌آبادی در خصوص تعیین تکلیف هر چه زودتر برجام از سوی ایران گفت: من فکر می کنم باید منصفانه تحلیل کنیم. آنچه در پذیرش تعهدات برجامی مربوط به ایران بوده، کشور ما هم اجرا کرده و هم پذیرفته است و چیزی فراتر از این وجود ندارد که بخواهیم بپذیریم. اما طرف آمریکایی باید مشکل را حل و عاقلانه رفتار کند، و الّا در بحث غنی سازی، سانتریفیوژها و تعیین تکلیف ذخایر اورانیوم ایران تعهدات خود را پذیرفته است. خود غربی‌ها هم این را قبول دارند، ولی آمریکایی‌ها تعهداتی دارند که نه عقلانی نه منطقی و نه امکان پذیر است که بخواهیم وارد عرصه گفتگو بشویم ولی به هر حال تصمیم های کلان با رهبری و شورای امنیت ملی است و مجلس هم به عنوان قوه ناظر در تلاش است. مقصر این بن‌بست آمریکایی‌ها هستند.

امروز بر کلیات برجام اجماع ملی وجود دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص موضع مسئولان در خصوص برجام، افزود: امروز همه‌ی بخش‌های حاکمیت و طیف‌های سیاسی در چارچوب برجام، توافق و اجماع داریم. ممکن است اختلاف نظرهایی سر نکات اجرایی باشد، اما بر سر کلیات آن اجماع ملی وجود دارد.

وی در ادامه گره اصلی مذاکرات را فهم نادرست آمریکایی‌ها دانست.

سیاست گذار کلان عرصه سیاست خارجی رهبری است

جهان آبادی در خصوص حضور تیم مذاکره کننده قبل در تیم فعلی گفت: امروز در تیم مذاکره کننده از بدنه کارشناسی تیم سابق استفاده می شود. سیاست‌ها را رییس جمهور یا وزیر امور خارجه ممکن است تغییر بدهند اما سیاست گذار کلان عرصه سیاست خارجی رهبری است و رییس جمهور وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده یا شورای عالی امنیت ملی در چارچوب مشخص شده از سوی رهبری مذاکره می‌کنند، توافق می کنند یا ارتباط می‌گیرند. تمام افراد در تیم مذاکره کننده مثل امیرعبداللهیان سالیان سال معاون وزیر امورخارجه بوده و این‌ها خارج از تیم مذاکره کننده نیستند؛ هم دیپلمات و هم صاحب نظرند و قطعا از نظرات کارشناسی آن‌ها استفاده می‌شود.

کسانی که دیروز برجام را آتش زدند امروز برای احیای برجام تلاش می‌کنند

وی گفت: من فکر می کنم بحث مذاکرات اتمی را نباید به دولت دوازدهم و سیزدهم ربط داد؛ ما یک خواسته ملی داریم. برای این خواسته ملی که حق ما است در چارچوب کنوانسیون های بین‌المللی هزینه دادیم و امروز هم در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا ایستاده‌ایم. اگر دست به تخریب این دولت و توافقات دولت قبل بزنیم اشتباه است؛ ما زمان آقای روحانی از تیم مذاکره کننده حمایت کردیم، اما در حالی که آنها حتی مورد حمایت رهبری نیز بودند کسانی که تندروی داشتند امروز خودشان پی برده اند که اشتباه کردند و خیلی از فرصت‌ها را از مردم و کشور گرفتند؛ ولی ما آن اشتباه را نمی‌کنیم ما از تیم مذاکره کننده آقای رییسی حمایت می‌کنیم چون این را خواست ملت تلقی و منافع مردم و حفظ نظام برای ما مهم است نه یک جناح.

رحیمی جهان آبادی در پایان گفت: نگاه ما طیفی و جناحی نیست و به همین دلیل در دولت قبل وقتی تخریب‌ها علیه وزیر امورخارجه دکتر ظریف در جریان بود واقعا عذاب می‌کشیدیم؛ چون نگاه ما نگاه ملی است. ما منافع ملی را در نظر می‌گیریم و سیاست‌های کلان نظام را همیشه تحت زحمات مقام معظم رهبری دیدیم، ولی هستند کسانی که دیروز برجام را آتش زدند امروز برای احیای برجام تلاش می‌کنند.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    چون هبچكس از بالا تا پايين در هردو جناح به فكر مردم ومنافع ملى نيستند يك روز پاره وروز ديگر وصله ميكنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها