خسارت ۵۰ میلیاردی سیل به سوادکوه/ ۲۵ خانه را آب گرفت

کم‌توجهی به ضعف برخی زیرساخت‌ها، بی‌توجهی به برخی ساخت‌و‌سازها در مسیر بستر رودخانه، نبود دیوار حفاظتی در برخی نقاط و استحلاک برخی سیل‌بندها، عاملی بر میلیاردی شدن خسارت‌ها در مازندران شده است.

خسارت ۵۰ میلیاردی سیل به سوادکوه/ ۲۵ خانه را آب گرفت

علی‌ رغم گرمی طاقت‌ فرسای هوا در طی ماه اخیر، مدتی می‌شود که ابرهای باران‌ زا، مهمان آسمان مازندران شده‌اند و این تغییر جوی علاوه‌ بر خنکی نسبی دما در برخی نقاط و کاهش دمای محسوس در ارتفاعات ، باران‌های قابل‌ توجهی را هم به ارمغان آورد. باران‌هایی که تداوم و شدت‌ شان در برخی نقاط استان منجر به وقوع سیل و به بار آوردن خسارت‌های جدی شد.

سوادکوه، شهرستان سیل‌ زده این روزهای مازندران است که بخش روستایی و راه‌های آن، خسارت‌های جدی را دچار شده‌اند. روزهای پایانی تیرماه شاهد شدت بارندگی و وقوع سیل در این شهرستان و خسارت‌هایی بوده‌ایم. این چند روز سپری شده از مرداد‌ماه نیز با افزایش شدت بارندگی‌ها و وقوع سیلاب‌های عظیم در روستاهای نواحی کوهستانی سوادکوه، بحرانی با خسارت‌های میلیاردی رقم خورد.‌ خسارت‌ هایی که باتوجه به بارندگی مجدد و سیل روز گذشته، همچنان در حال برآورد است.

فرماندار شهرستان سوادکوه درمورد خسارت‌های سیل اظهار داشت: در بخش‌های مختلف از جمله زیربنایی، کشاورزی و مسکن، خسارت داشتیم. در بخش زیربنایی ما معابر، راه‌های داخل بافت، راه‌های فرعی، تخریب کانال و آبروهای حاشیه جاده، تخریب پل‌های معابر فرعی و گوشواره‌های پل، آسیب داشتیم که 7 نقطه ازجمله پل‌های آپون، آزادمهر، بِرنِت، خِرچ ، بِزِلّا و دهمیان ، گوشواره‌های پل به دلیل شدت سیل آسیب دیدند.

عین‌الله طالبی افزود: در بخش زیرسازی هم دچار خسارت شدیم ازجمله زیرسازی آسفالت در روستای کارمزد. علاوه‌بر آن اراضی باغی ، کشاورزی و راه‌های بین مزارع هم دچار آسیب شدند. تعدادی تلفات دامی هم داشتیم.

وی ادامه داد: تعداد 25 سر دهنه و نزدیک به 10 کیلومتر کانال‌های ارتباطی سردهنه با زمین‌های شالیزاری نیز آسیب دیدند که بررسی شده است. خسارت بارندگی دیروز هم درحال ارزیابی است.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه تا دیروز 25 واحد مسکونی آبگرفتگی رخ داد، افزود: در بحث مسکن تا روز گذشته تعداد 25 واحد آبگرفتگی داشتیم و تعداد 2 واحد تخریب مسکن اتفاق افتاد که در روستای کارمزد بوده و حتی خانه بهداشت این روستا نیز آسیب دیده است.

این مسئول درمورد آسیب در حوزه آب، اظهارداشت:در مخزن آب " گلناب دره " سنگ و املاح وارد حوضچه‌ها شده که عوامل از دیروز مشغول رفع این موارد هستند و حتی احتمال دارد با کمبود آب در شهرهایمان مواجه شویم. سر دهنه چشمه " سیال " هم دچار آسیب شده است. تعداد 250 متر خط انتقال و 300 متر شبکه توزیع 4 روستا ، دچار مشکل شده است.

طالبی با اشاره به خسارت‌های وارد شده در حوزه برق و گاز مناطق آسیب‌ دیده از سیل، افزود: در حوزه برق تعداد 4 تیر برق فشار ضعیف، تعداد 3 تیر برق فشار متوسط و 250 متر کانال فشار ضعیف و متوسط ، خسارت دیدند.‌در بحث گاز نیز تعداد 2 انشعاب گاز در دهمیان و 2 انشعاب گاز در کارمزد از خطوط لوله 63 ما دچار خسارت شده است.

فرماندار سوادکوه با توجه به بحث ساخت‌ و‌سازها در حریم و بستر رودخانه در نواحی ییلاقی و آسیب‌ها در اثر رعایت نکردن حفظ حریم رودخانه، تصریح کرد: اکثر جاهایی که در بحث مسکن آسیب دیدند، ساختمان‌هایی هستند که در مسیر و بستر رودخانه بودند. برخی دیواره‌های منازل در مسیر بستر قرار داشته و مسلما آب مسیر خودش را باز می‌کند و دیواره‌ها دچار آسیب شدند‌ البته شدت بارندگی بسیار زیاد بود و باتوجه به شرایط توپوگرافی و ارتفاعات، شدت آب افزوده و سرعت بیشتر باعث مخرب‌تر شدن آن شد.

وی افزود: در حوزه شهری هم به دلیل تجمع املاح در آبروها و بسته شدن‌شان، آبگرفتگی داشتیم که شهرداری‌ها خوب وارد عمل شده و تخلیه املاح انجام شد.
طالبی درمورد وضعیت فعلی راه‌های روستایی و مناطق آسیب‌دیده ، اظهارداشت: درحال حاضر راه‌های روستایی بازگشایی و درحال جمع‌آوری املاح هستند. راه‌های ارتباطی روستاها هم شرایط خوبی ندارد و در برخی نقاط تردد به سختی انجام می‌شود. عوامل راهداری مشغول تعریض و پاکسازی هستند.

فرماندار سوادکوه میزان خسارت‌های وارد شده در اثر سیل‌ را حدود 55 میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف برشمرد و اظهارداشت: تا دیروز تقریبا 55 میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف خسارت داشتیم که هنوز درحال ارزیابی خسارت‌ها هستیم و باتوجه به بارندگی و سیل دیروز، امروز تیمی اعزام شده است.

این مسئول در مورد تدابیر‌های لازم به منظور جبران خسارت‌ها، تصریح کرد: در حوزه شهرستانی بلافاصله جلسه مدیریت بحران تشکیل دادیم و خدمات لازم ارائه و درحال انجام است اما درمورد پرداخت خسارت‌ها، برآوردها به ستاد بحران اعلام شده و باید تامین اعتبار کنند تا بتوانیم به دستگاه‌های مرتبط بدهیم و مرمت انجام شود.

محسن نوری‌کیا کارشناس زیرسازی راه و ابنیه فنی اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سوادکوه، درمورد آسیب‌های وارد شده در حوزه راهداری این شهرستان در اثر سیل، اظهارداشت: در سیلی که اتفاق افتاد عوامل راهداری بلافاصله نسبت به پاکسازی، بازگشایی و ریزش برداری وارد عمل شده‌اند. در راه‌های اصلی خسارت جدی نداشتیم ولی بیشترین درگیری خسارت در راه‌های روستایی است.

نوری‌کیا با اشاره به مناطق آسیب‌دیده از سیل، افزود: در میان آسیب‌هایی که به راه روستایی وارد شده بیشترین آسیب‌ها و خسارت را در محور آزادمهر - آلاشت، محور لَله‌بَند - دِراسِله ، محور پل‌سفید - محمدآباد، راه‌ آپون ، راه روستایی اَنِند و چرات و پلنگ‌دره منطقه کسلیان ، داشته‌ایم که در پلنگ‌دره باوجود آبرو، نیاز به کانال برای هدایت آب به سمت پل است.

این کارشناس برآورد خسارت‌های وارده در حوزه راه و حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای را حدود 10 میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: خسارت در حوزه راه حدود 8 تا 10 میلیارد تومان برآورد شده که البته هنوز این رقم کامل نشده است. جبران خسارت نیاز به اعتبار دارد که باید تعیین و تخصیص یابد تا بتوان خسارت‌ها را بازسازی کرد.

نوری‌کیا افزود: در برخی نقاط دیواره ، سطح و شانه راه از بین رفته است. برخی نقاط نیاز به پاکسازی آبروها و احداث دیوار و سیل‌بند است که البته قبلا وجود داشت ولی به دلیل سیل‌های چندین باره، نیاز به احداث مجدد دارد. در برخی مناطق نیز زیرسازی از بین رفته و بعضی جاها نیز نیازمند کانال است.

سیل می‌آید، هرآنچه در مسیرش باشد را در هم می‌کوبد و می‌برد. رود، خانه‌اش را پس می‌گیرد اما پس از آن بحران است که با خسارت‌های به جا مانده شکل می‌گیرد. بحرانی که در صورت نبود مدیریت، تا مدت‌ها دامنگیر خواهد بود. اگرچه در سیل‌های اخیر، شاهد تلاش عوامل حوزه‌های مختلف شهرستانی بوده‌ایم و قابل تقدیر است اما کم‌ توجهی به ضعف برخی زیرساخت‌ها، بی‌توجهی به برخی ساخت‌ و‌ سازها در مسیر بستر رودخانه، نبود دیوار حفاظتی در برخی نقاط و استحلاک برخی سیل‌ بندها، عاملی بر میلیاردی شدن خسارت‌ها شده است. این در حالیست که هنوز خسارت‌های ناشی از سیل سال 98 در حوزه شهری این شهرستان، آنطور که باید در برخی حوزه‌ها به طور کامل جبران نشده است.

باوجود تلاش‌های متولیان شهرستان، نگاه ویژه مدیران در سطح کلان را برای جبران خسارت و رفع ضعف‌ها به منظور پیشگیری از حوادث بعدی را می‌طلبد.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها