مدرن‌ترین تجهیزات آتش‌نشانی در حادثه مترو قم به‌کارگیری شد

مدرن‌ترین تجهیزات آتش‌نشانی در حادثه مترو قم به‌کارگیری شد

عباس جعفری در دویست و نوزدهمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به حادثه مترو قم اظهار داشت: این حادثه در ساعت 11 و 7 دقیقه صبح صورت گرفت و نیروهای ایستگاه 4 بلافاصله و ظرف 30 ثانیه در محل حاضر شدند.

وی بابیان اینکه طول ریزش حدود 60 متر بوده است، افزود: در ابتدا و بنا بر گفته حاضران در صحنه، احتمال وجود تعداد زیادی از افراد در زیر آوار بود، بنابراین نیروها درخواست کمک داشتند که از 5 ایستگاه با 80 نیرو عملیاتی در محل حاضر شدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تأکید بر اینکه محل حادثه دارای شرایط خاص بود، گفت: ورود به آنجا بسیار سخت بود و نیاز به احتیاط زیادی داشت، چراکه شکل ریزش به‌گونه‌ای بود که احتمال ریزش مجدد وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود 150 کامیون خاک در حال ریزش بود، افزود: با توجه به این موضوع، نیروها به‌صورت یکجا در محل به کار گرفته نشدند و 200 نفر از همکاران نیز از سایر ایستگاه‌ها فراخوانده شده و در ایستگاه 4 به‌صورت آماده‌باش مستقر شدند.

جعفری بابیان اینکه 13 خودرو عملیاتی در محل حضور داشتند، گفت: پیش‌بینی اولیه ما این بود که عملیات 20 ساعت به طول می‌انجامد، اما به دلیل استفاده از 80 نیرو و استفاده از تجهیزاتی چون دستگاه برش، کار تسهیل یافت و عملیات در 14 ساعت به اتمام رسید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به‌احتمال زنده ماندن افراد در زیر آوار و نوع ریزش آوار، عملیات با نهایت دقت پیش می‌رفت تا از ریزش مجدد جلوگیری شده و افراد به‌سرعت از محل خارج شوند، به‌گونه‌ای که حدود 1 ساعت بعد از شروع حادثه، محل احتمالی افراد مشخص شد و انجام عملیات در آن قسمت‌ها شدت گرفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خروج جنازه‌ها از محل را مورداشاره قرار داد و گفت: در محل حادثه از سگ زنده یاب برای یافتن دقیق افرادی که احتمالاً زنده ماندنشان کم بود، استفاده شد و ساعت 5 و خرده‌ای نخستین جنازه و ساعت 2 و نیم بامداد نیز دومین جنازه از محل خارج شد.

وی در پایان ضمن تشکر از نیروهای آتش‌نشانی، اظهار داشت: این عملیات از عملیات‌های سختی بود که با بارش باران بر سختی آن افزوده شد اما نیروها دست از تلاش برنداشتند تا بتوانند کار را به‌سرعت به اتمام برسانند و افراد زیرآوارمانده را به‌سرعت نجات دهند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها