روحانیت به هیچ مجموعه ای گره نخورده است/ باید نگران فاصله طلاب با توده‌های مردم باشیم/ تزلزل پایه‌های علمی حوزه یک آسیب است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: روحانیت و حوزه از نقد منصفانه استقبال می‌کند و نگران شفافیت نیست، چراکه ریشه در مردم دارد و درخدمت جامعه است؛نظام‌های اصلی روحانیت به هیچ مکانی وگروهی گره نخورده وبر پایه مرجعیت و مردم استوار است

روحانیت به هیچ مجموعه ای گره نخورده است/ باید نگران فاصله طلاب با توده‌های مردم باشیم/ تزلزل پایه‌های علمی حوزه یک آسیب است

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) در حال برگزاری است، با تأکید بر اینکه طلاب علاوه بر ترویج معارف دینی باید به دنبال ارتقای این معارف نیز باشند، اظهار کرد: در مرحله نخست روحانیت باید نسبت به استفاده از این معارف در زندگی خود اهتمام جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه رسالت روحانیت رسالت پیامبری و امامت است، اضافه کرد: اگر بتوانیم به رسالت خود به خوبی عمل کنیم می‌توانیم در سرنوشت مردم در دنیا و آخرت مؤثر باشیم اما برای رسیدن به این جایگاه باید از آفات در امان باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تدوین طرحی با عنوان کارویژه‌های روحانیت یاد کرد و گفت: در این طرح 250 عنوان از مأموریت‌های روحانیت در عصر حاضر را شناسایی کرده که این مأموریت‌ها در سه گروه الزامات بقای روحانیت، وظایف روحانیت در برابر جامعه ایران و جهان و کارویژه‌های روحانیت در برابر نظام اسلامی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر روحانیت بخواهد پاسخ‌گوی نیازهای مختلف باشد باید به یک نظام رشته‌ای جامع و متناسب با نیازها برسد به همین علت 12 حوزه دانشی را در شورای گسترش حوزه به تصویب رسانده و در حال پیگیری هستیم.

اعرافی با تأکید بر اینکه برای انجام کارویژه‌ها علاوه بر دانش به مهارت‌های مختلف نیز نیازمند هستیم، تصریح کرد: برای پاسخ‌گویی به قلمرو وسیع نیازها در جامعه داخل و خارج نیازمند نظام متناسب اخلاقی و تربیتی به عنوان اصلی‌ترین پایه حرکتی روحانیت هستیم که در این راستا نیز الزاماتی در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: همان‌طور که روحانیت اهمیت بسیاری دارد و نمی‌توان دستاوردهای این مجموعه را در طول تاریخ رد کرد اما باید بدانیم که آسیب‌ها و آفت‌های مختلفی نیز مورد توجه این نهاد است.

امام جمعه قم از مردم به عنوان پشتوانه‌های اصلی روحانیت نام برد و ادامه داد: فروتنی نسبت به اقشار مختلف جامعه در ذات روحانیت نهفته است، دامنه کار روحانیت نیز با توجه به این تعاریف می‌تواند مشخص شود هر چند این دامنه گستردگی بسیاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه حوزه و روحانیت کاستی‌هایی نیز دارد، گفت: روزی که حوزه و روحانیت از آسیب‌ها غافل شود و به آن نیندیشد نشان از آواز ضربه خوردن است؛ باید بدانیم که هویت حوزه در معرض آسیب‌هایی است و عوامل این آسیب‌ها درونی و بیرونی هستند.

اعرافی با بیان اینکه پژوهشگران غربی به دنبال شناسایی حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت هستند، عنوان کرد: به دنبال این هستند تا بعد از شناسایی برای مبارزه با نظام اسلامی و روحانیون توطئه‌های خود را افزایش دهند.

وی از پایه‌ریزی حوزه علمیه جدید قم در سال 1300 یاد کرد و ادامه داد: امام خمینی (ره) به عنوان نتیجه این حوزه توانست یک تحول بزرگ را در این کره خاکی رقم بزند؛ حوزه علمیه قم با ایجاد یک پدیده سیاسی و اجتماعی توانست در سطح کشورهای مختلف دنیا اثرگذار باشد به همین علت باید بدانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه عمق و دامنه علمی حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تزلزل پایه‌های معرفتی و علمی حوزه یک آسیب جدی برای حوزه است چراکه این حوزه در افق آموزه‌های علمی قرار دارد و نباید از این جایگاه پایین‌تر بیاید.

وی با اشاره به اینکه هویت روحانیت، الهی، پایدار و اصیل است، تصریح کرد: اگر تعلق خاطر به این هویت کاهش یابد درگیر یک آسیب جدی می‌شویم؛ گرایش به دانشگاه اگر برای ادای وظیفه باشد خوب است اما در غیر این صورت آسیب‌های مشخصی را به دنبال دارد.

اعرافی با بیان اینکه طلاب نباید طلبگی را نباید با هیچ چیز دیگر معامله کنند، مطرح کرد: باید نگران فاصله طلاب با توده‌های مردم و گروه‌های مرجع و اجتماعی باشیم و مراقب باشیم که احساس تعلق ما نسبت به نظام اسلامی کم‌رنگ نشود.

رئیس جامعةالمصطفی‌ العالمیه با تأکید بر اینکه حوزه فعال باید در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای طرح و ایده باشد، عنوان کرد: نفوذ، غفلت، دوری از سنت‌های تاریخی حوزه آسیب‌های مورد توجه حوزه است که نباید از آنها غافل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که متوجه برخی از نهادهای حوزه می‌شود این است که روحانیت و حوزه از نقد منصفانه استقبال می‌کند و نگران شفافیت نیست چراکه ریشه در مردم دارد و در خدمت جامعه است؛ نظام‌های اصلی روحانیت به هیچ مکانی و گروهی گره نخورده و بر پایه مرجعیت و مردم استوار است.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها