باید در رده‌های پایه سرمایه گذاری کنیم

محمدخانی در گفت و گو با خبر فوری : استرس بازیکنان باعث شکست برابر ژاپن شد/ سرمربی بعدی تیم ملی خارجی خواهد بود

اسطوره فوتبال ایران می‌گوید با امکاناتی که در اختیار کی‌روش بود تیم ملی باید قهرمان می شد.

محمدخانی در گفت و گو با خبر فوری : استرس بازیکنان باعث شکست برابر ژاپن شد/ سرمربی بعدی تیم ملی خارجی خواهد بود

به گزارش خبر فوری ؛ تیم ملی ایران در نیمه نهایی جام ملتهای آسیا برابر ژاپن شکست خورد تا رویای رسیدن به قهرمانی 47 ساله شود. شاگردان کی روش در گروه D این رقابت ها با تیم های عراق، ویتنام و یمن هم گروه بودند. تیم ملی ایران در اولین بازی با 5 گل یمن را شکست داد و در بازی دوم 2-0 از سد ویتنام گذشت. در بازی سوم شاگردان کی روش برابر عراق به تساوی رسیدند و با 7 امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کردند. در مرحله یک هشتم نهایی ایران موفق شد با 2 گل از سد عمان بگذرد و حریف چین در یک چهارم نهایی شد. ملی پوشان در یک چهارم نهایی چین مارچلو لیپی را به 3 گل شکست دادند تا بعد از 15 سال به نیمه نهایی جام ملتها صعود کنند. یوزها در نیمه نهایی مقابل ژاپن با 3 گل شکست خوردند تا از رسیدن به فینال باز بمانند. پس از حذف از جام ملتها کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی پس از هشت سال از هدایت تیم ملی کنار رفت. به سراغ ناصر محمدخانی رفتیم و با او درباره عملکرد تیم ملی گفت و گو کردیم. صحبت های محمدخانی با خبر فوری را در ادامه می خوانید:

تیم ملی در نیمه نهایی جام ملتها شکست خورد و نتوانست راهی فینال شود. نظر شما درباره عملکرد تیم ملی چیست؟

ما در این مدت با تیم های قدرتمند بازی نکردیم و در بازی برابر ژاپن به مشکل خوردیم. ما همیشه مقابل چین خوب بازی کردیم و سه گل به آنها زدیم. در بازی ژاپن نمی دانم چرا بازیکنان ما تمرکز لازم را نداشتند.

دلیل این عدم تمرکز چه بود؟

استرس. بازیکنان ما ترسیده بودند. بازی ها حذفی بود و ترس حذف باعث شده بود بازیکنان دچار استرس شوند. شما نگاه کنید هر زمان داور سوت می زد 5 بازیکن ما به سمت داور حمله ور می شدند. در صحنه گلی که خوردیم هم اگر نگاه کنید 5 بازیکن ما بدون اینکه داور سوتی بزند به سمت او رفتند. اگر پورعلی گنجی به سمت داور نمی رفت می توانست سانتر بازیکن ژاپن را دفع کند. هیچ کدام از بازیکنان ما توپ را تعقیب نکرد. آن هم بازیکنانی که سابقه بازی در اروپا را دارند.

این رفتار غیرحرفه ای توسط بازیکنان ما به چه دلیل است؟

بازیکنان ما متاسفانه یک سری رفتارهای حرفه ای را آموزش ندیدند. این اتفاقات در لیگ ما هم رخ می دهد. نگاه کنید کافی است یک داور در لیگ سوت بزند، بازیکنان هر دو تیم برای اعتراض روی سر داور می ریزند. اگر داوران ما کمی سخت گیری کنند و بازیکنان جرات نکنند این رفتارها را انجام دهند، این اتفاق رخ نمی داد. اتفاقاتی که در لیگ می افتد در تیم ملی هم تاثیر دارد. بازی های اروپایی را تماشا کنید، داور وقتی به یک بازیکن کارت نشان می دهد، بازیکن هیچ اعتراضی نمی کند اما بازیکنان ما یا دست داور را می گیرد یا داور را هل می دهد.

عملکرد کلی تیم ملی را چگونه دیدید؟

با توجه به امکانات، اردوهای خارجی و بازی های تدارکاتی، تیم ما باید قهرمان می شد. ما چند ساله تیم اول آسیا هستیم و همه روی ما حساب می کنند. به نظر شما فرق فوتبال ما و ژاپن سه گل است؟ تازه آنها چند گل به ما نزدند. اگر آن توپ ها وارد گل می شد یک فاجعه رخ می داد.

به نظر شما فاصله ما و ژاپن آن سه گل است؟

تیم ما در این تورنمنت بسیار بهتر از ژاپن بود اما عدم تمرکز بازیکنان باعث این اتفاق شد. یک مشکلی که ما در این مدت داشتیم این بود که بازیکنان ما تاکتیک پذیر نیستند اما ژاپنی ها سال هاست در این زمینه کار کردند. شما به گل هایی که ژاپنی ها در این تورنمنت به ثمر رساندند توجه کنید می بینید که همه آنها روی برنامه بود. ما متاسفانه در زمینه فوتبال پایه مشکل داریم و بازیکنان ما اصول اولیه فوتبال را بلد نیستند و احساسی بازی می کنند. شما قطر را نگاه کنید. چه سرمایه گذاری خوبی در تیم های پایه انجام داد. آنها سال ها پیش در تیم های پایه سرمایه گذاری کرد و حالا دارند نتیجه اش را می بینند.

کارلوس هشت سال سرمربی تیم ملی ما بود، ما دوبار به جام جهانی صعود کردیم و به نیمه نهایی جام ملتها رفتیم. شما عملکرد کی روش را چکونه می بینید؟

کی روش در یک مسائلی ورود کرد که باعث شد از تیم ملی دور شود. ما نباید به او بیش از حد اختیار دادیم. ایشان دو دوره سرمربی تیم ملی در جام ملتها بود اما چه جامی آورد؟ به چه مقامی رسیدیم؟ ما هیچوقت در این سالها اندازه هشت سالی که کی روش سرمربی بود اردوی تدارکی و امکانات نداشتیم و همیشه جزو چهارتیم بودیم. با این امکانات و تدارکات تیم ما باید حتما قهرمان می شد.

به نظر شما سرمربی بعدی ایرانی باید باشد یا خارجی؟

با توجه به سیاست های فدراسیون من فکر می کنم سرمربی بعدی هم خارجی خواهد بود.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها