اسطوره‌هایی که هرگز در فوتبال اروپا بازی نکردند

برخی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال، هیچ گاه بازی در تیم‌های اروپایی را تجربه نکردند.

اسطوره‌هایی که هرگز در فوتبال اروپا بازی نکردند

فوتبال اروپا در سال‌های گذشته میزبان بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال دنیا بوده است. این روند همچنان ادامه دارد، زیرا لیگ‌های اروپایی به خاطر سطح فنی بالا و سرمایه گذاری مناسب بهترین استعداد‌های سراسر دنیا را به خدمت می‌گیرند.

با این حال، بسیاری از بازیکنان بزرگ دنیا هیچ وقت بازی در قاره سبز را تجربه نکردند و در عوض بیشتر دوران بازیگری خود را در سرزمین مادری‌شان گذراندند. این بازیکنان قهرمانی جام جهانی را هم در کارنامه دارند و جزو اسطوره‌های فوتبال ملی خود هستند.

در این گزارش به معرفی ۵ اسطوره‌ای می‌پردازیم که هیچ گاه در تیم‌های اروپایی بازی نکردند.

۱- پله

حتی امروز و با وجود ظهور اسطوره‌های زیاد، پله هنوز هم به عنوان بهترین بازیکن تاریخ شناخته می‌شود و نماد مطلق فوتبال است.

پله بدون شک بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ جام جهانی فوتبال است و نقشی محوری در سه قهرمانی تیم ملی کشورش ایفا کرده است. پله در تیم ملی ۷۷ گل و ۲۱ پاس گل به ثمر رساند و همچنان موفق‌ترین فوتبالیست تاریخ برزیل است.

سلسائو با حضور پله در ترکیب خود ۳ قهرمانی جام جهانی را به دست آورد.
پله ۱۸ سال از دوران حرفه‌ای خود را در سانتوس گذراند، جایی که او ۶ عنوان قهرمانی در سری A برزیل، ۲ قهرمانی کوپا لیبرتادورس و ۲ قهرمانی جام بین قاره‌ای را به دست آورد.

این بازیکن برزیلی ۲ سال آخر دوران بازیگری خود را در نیویورک کاسموس گذراند. پله در ۵۵۷ بازی رسمی برای هر ۲ باشگاه به میدان رفت و آمار خیره کننده ۵۳۸ گل را به ثبت رساند.

اسطوره‌هایی که هرگز در فوتبال اروپا بازی نکردند

۲- مانه گارینشا

گارینشا که به عنوان الگریا دو پوو یا شادی مردم شناخته می‌شود، به عنوان یکی از بهترین فوتبالیست‌های برزیل در تمام دوران شناخته می‌شود.

این مهاجم با پله زوج ترسناکی را در خط حمله تشکیل داده بود تا برزیل را به اولین قهرمانی جام جهانی در سال ۱۹۵۸ برساند. گارینشا در فینال جام جهانی هر ۲ گل برزیل را مقابل سوئد به ثمر رساند تا تیمش به پیروزی ۵-۲ برسد.

مصدومیت در دومین بازی جام جهانی ۱۹۶۲ پله را برای بقیه تورنمنت سکونشین کرد و این وضعیت باعث شد که گارینشا رهبری خط حمله برزیل را در دست بگیرد. او به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد و ۲ گل مقابل انگلیس در یک چهارم نهایی و ۲ گل دیگر مقابل شیلی در نیمه نهایی به ثمر رساند.

این مهاجم افسانه‌ای نقش مهمی در پیروزی ۳-۱ برزیل در دیدار فینال داشت. او بیشتر دوران فوتبال خود را در باشگاه‌های سری آ برزیل گذراند.

اسطوره‌هایی که هرگز در فوتبال اروپا بازی نکردند

۳- کارلوس آلبرتو

کارلوس آلبرتو کاپیتان تیم ملی برزیل قهرمانی جام جهانی ۱۹۷۰ را در کارنامه دارد و خیلی‌ها او را یکی از بزرگ‌ترین مدافعان فوتبال می‌دانند.

این بازیکن برزیلی بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در کشورش گذراند و به مدت ۱۵ سال در بزرگ‌ترین باشگاه‌های سری A برزیل از جمله فلومیننس، سانتوس و فلامنگو بازی کرد.

او بقیه دوران بازیگری خود را در آمریکای شمالی گذراند و در یک دوره ۱۱ ساله برای نیویورک کاسموس و کالیفرنیا سرف به میدان رفت. آلبرتو برای تیم ملی برزیل ۵۵ بازی انجام داد.

گل خیره کننده کارلوس آلبرتو به ایتالیا در فینال جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰ در لیست ۱۰۰ لحظه برتر ورزشی ثبت شد.

آلبرتو به عنوان مدافع راست ۷۲ بار برای تیم ملی و تیم‌های باشگاهی خود گلزنی کرد.

اسطوره‌هایی که هرگز در فوتبال اروپا بازی نکردند

۴- ریکاردو بوچینی

قبل از حضور دیه گو مارادونا در تیم ملی، بسیاری از فوتبالدوستان ریکاردو بوچینی را یکی از بهترین بازیکنان آرژانتین می‌دانستند.

او الهام بخش نسلی از آرژانتینی‌ها بود و به دلیل مهارت‌های فوق العاده و توانایی‌های بالا در گلزنی مورد توجه قرار گرفت.

بوچینی پس از شروع بازی با تیم زیر ۲۰ ساله‌های ایندیپندنته، در سال ۱۹۷۲ راهی تیم بزرگسالان شد. او مدت ۲۰ سال برای این باشگاه بازی کرد و نقشی محوری در تسلط این تیم بر فوتبال آرژانتین و فوتبال آمریکای لاتین در نیمه اول دهه ۱۹۷۰ داشت.بوچینی در ۶۳۴ بازی برای باشگاه ش ۹۷ گل به ثمر رساند. او همچنین ۲۸ بازی برای تیم ملی آرژانتین انجام داد.

اسطوره‌هایی که هرگز در فوتبال اروپا بازی نکردند

۵- یاسوهیتو اندو

یاسوهیتو اندو که پیرلو ژاپنی نامیده می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین و مستعد‌ترین فوتبالیست‌های آسیایی است. جایی که بیش از ۲۳ سال از دوران حرفه‌ای خود را در آن سپری کرد. این بازیکن ۴۱ ساله هنوز هم مشغول بازی است و در حال حاضر برای تیم جوبیلو ایتاوا در دسته دوم ژاپن بازی می‌کند.

اندو بخش زیادی از دوران حرفه‌ای خود را در تیم گامبا اوزاکا گذراند و بیش از ۵۰۰ بازی در طول ۱۹ سال حضورش در این باشگاه انجام داد. اندو در ۸۹۴ بازی باشگاهی خود آمار ۱۳۷ گل و ۱۸۱ پاس گل را به ثبت رسانده است.

او در قهرمانی گامبا اوزاکا در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ نقشی محوری ایفا کرد و به دلیل سرعت فوق العاده و توانایی بازیسازی بالا، بازیکن ارزشمندی بود. اندو همچنین در طول ۱۳ سال در ۱۵۲ بازی ملی برای ژاپن به میدان رفت.

اسطوره‌هایی که هرگز در فوتبال اروپا بازی نکردند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها