داستان یک استعفا

قلب‌درد یا پرونده‌های خاص؟

درحالیکه گفته می‌شود مهدی تاج به خاطر مشکلات قلبی، عطای فدراسیون را به لقایش بخشیده اما شایعات دیگری نیز شنیده می‌شود.

قلب‌درد یا پرونده‌های خاص؟

بالاخره شایعات به واقعیت تبدیل شد و مهدی تاج، پس از سال‌ها حضور در راس فوتبال ایران، به خاطر آنچه مشکلات قلبی و توصیه پزشکان اعلام شد، از سمت خود استعفا داد .

این استعفا البته خالی از شایعه هم نبوده‌است. برخی مدعی هستند دلیل اصلی استعفای تاج نه مشکل قلبی که برخی شائبه‌ها در خصوص پرونده‌ها و اسناد مالی فدراسیون فوتبال است. موضوعی که قطعا در آینده نزدیک رد یا تایید شدنش مشخص خواهدشد.

اگر شایعات در خصوص تاج و دوستانش در فدراسیون صحت داشته باشد، به زودی شاهد استعفا و قلب‌درد! سایر اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال نیز خواهیم بود.

نکته دوم اما باگ و ضعف اساسنامه فوتبال ایران است. در این اساسنامه ابدا به استعفای رییس فدراسیون اشاره نشده‌است.
نکاتی از اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران مصوب ۱۳۹۰ در باب نحوه‌ی انتخاب سرپرست برای ریاست فدراسیون، در صورت استعفای وی:

۱- مطابق بند ۱ ماده ۳۳ اساسنامه، هیات رئیسه شامل ۹ نفر است و مطابق بند ۱-۱ این ماده، رئیس فدراسیون، عضو هیات رئیسه است.

۲- مطابق بند ۷ ماده ۳۳، در صورت استعفای هر یک از اعضای هیات رئیسه ( که رئیس فدراسیون هم یکی از آن اعضا است ) پست وی تا مجمع عادی بعدی، توسط هیات رئیسه جایگزین میشود مگر اینکه در اساسنامه، موارد دیگری پیش بینی شده باشد ( که در هیچ یک از مواد اساسنامه، در خصوص شرایط بعد از استعفا، موردی پیش بینی نشده است ).

۳- در بند ۳ ماده ۳۸ قید شده که اگر رئیس فدراسیون غایب باشد یا فوت نماید یا از انجام وظایف خود سر باز زند، نائب رئیس اول تا مجمع عادی بعدی عهده دار وظایف خواهد بود و در صورت غیبت یا خودداری نایب رئیس اول، وظایف به نواب رئیس بعدی و یا سایر اعضای هیات رئیسه محول میشود.

در نتیجه:

الف: هر چند که قاعدتا باید شرایط قید شده در ماده ۳۸ را که با عنوان "مسئولیت و اختیارات رئیس فدراسیون" نیز نامگذاری شده است را ملاک اظهار نظر و تصمیم گیری در خصوص شرایط بعد از استعفای رئیس تلقی نماییم، لکن با کمال تعجب همانگونه که ملاحظه میشود، در بند ۳ ماده ۳۸، در خصوص استعفا، شرایطی پیش بینی نشده و صرفا در خصوص غیبت و فوت یا عدم انجام وظایف توسط رئیس، شرایط انتخاب سرپرست را بیان نموده، نتیجتا و قاعدتاً مطابق بند ۷ ماده ۳۳، سرپرست ریاست فدراسیون، تا مجمع عادی بعدی، توسط هیات رئیسه انتخاب میشود و شرایط قید شده در بند ۳ ماده ۳۸، نمیتواند ملاک عمل قرار گیرد.

ب: در هیچیک از مواد اساسنامه، شرایط لازم برای سرپرست ریاست فدراسیون، پیش بینی نشده است، لذا منطقاً، باید سرپرست، شرایطی که در ماده ۳۹ اساسنامه برای رئیس پیش بینی نموده است را دارا باشد.

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها