شوک به فوتبال جهان

جام جهانی 2018؛ شاید بدون هلند و آرژانتین

هنوز تیم های صعود کرده به جام جهانی مشخص نشده و این احتمال وجود دارد چند تیم مطرح جهان در روسیه حاضر نباشند.

جام جهانی 2018؛ شاید بدون هلند و آرژانتین

به گزارش خبر فوری ؛ جام کنفدراسیون‌ها روز گذشته با بازی تیم‌های روسیه و نیوزیلند شروع شد تا پیش‌زمینه‌ای باشد بر آنچه سال آینده در همین روزها در روسیه خواهیم دید: جام‌جهانی 2018. تاکنون حضور سه تیم روسیه، برزیل و ایران در جام‌جهانی 2018 قطعی شده و هنوز رقابت در بقیه قاره‌ها برای کسب 29 سهمیه باقی‌مانده جریان دارد. ایران درحالی سهمیه جام‌جهانی را دو هفته مانده به پایان مسابقات انتخابی گرفت که هنوز تیم‌های مطرح جهان، در‌ گیرو‌دار مسابقات انتخابی هستند و بعضا کار بسیار سختی هم برای دریافت سهمیه دارند. اگر این گزارش را بخوانید از وضعیت دشواری که برخی تیم‌ها در آن گرفتار شده‌اند، تعجب خواهید کرد.

آسیا: ابرقدرت‌ها منهای ایران

در آسیا به‌جز ایران که صعودش را قطعی کرده، تقریبا بقیه مدعیان و ابرقدرت‌ها در بیم و امید به‌سر می‌برند. در گروه A یعنی همان گروهی که ایران با 20 امتیاز از آن صعود کرد، رقابت شدیدی بین تیم‌های کره‌جنوبی و ازبکستان وجود دارد. فقط دو هفته از مسابقات باقی مانده و کره با 13 امتیاز، دوم است و ازبکستان با 12 امتیاز، سوم. هر دو تیم بازی‌های سختی در پیش دارند؛ ازبکستان در بازی بعدی باید در چین بازی کند و کره‌جنوبی میزبان تیم ملی ایران خواهد بود اما بازی سرنوشت‌ساز روز آخر در تاشکند برگزار خواهد شد؛ جایی‌که ازبکستان میزبان کره‌جنوبی است. این بازی احتمالا تیم دوم صعود‌کننده از گروه و تیم راه‌یافته به بازی پلی‌آف را تعیین خواهد کرد. در گروه دوم آسیا اوضاع پیچیده‌تر است. ژاپن با 17 امتیاز، اول است و عربستان و استرالیا با 16 امتیاز دوم و سوم هستند. بازی‌های باقی‌مانده ژاپن اما سخت است زیرا در دو بازی آینده باید با نزدیک‌ترین رقیبانش یعنی استرالیا و عربستان بازی کند اما عربستان یک بازی با امارات دارد و استرالیا، یک بازی با تایلند. درباره این گروه واقعا نمی‌شود حدسی زد و باید منتظر شهریور و دو هفته باقی‌مانده باشیم.

آرامش در مکزیک؛ اضطراب در آمریکا

در منطقه آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب، بازی‌های از نیمه گذشته است. مکزیک که امروز در جام کنفدراسیون‌ها باید با پرتغال بازی کند در جدول این گروه صدرنشین است. آزتک‌ها نمایش مقتدرانه‌ای داشته‌اند و از 6 بازی 14 امتیاز گرفته‌اند. بازی‌های باقی‌مانده شاگردان خوان کارلوس اوسوریو با تیم‌های نیمه پایین جدول است و از الان می‌توان مکزیک را در روسیه دید. تیم دوم جدول این منطقه در کمال تعجب آمریکا نیست. کاستاریکا با انجام چند بازی خوب در جای دوم ایستاده است. بهترین نتیجه‌ای که این تیم گرفته پیروزی چهار بر صفر در مقابل آمریکا بود. کاستاریکا با 11 امتیاز، فاصله کمی با صدر جدول دارد و یکی از شانس‌های مسلم حضور در جام‌جهانی است. آمریکای نزول‌کرده هم تیم سوم جدول است. یانکی‌ها بعد از دو باخت در دو بازی اول، بروس آره‌نا را به‌عنوان سرمربی انتخاب کردند و کمی سر و سامان گرفتند و حالا با هشت امتیاز، امیدوارند که مستقیما به روسیه برسند. هرچند در این راه رقیبانی مثل پاناما و هندوراس دارند. از این قاره، سه تیم مستقیما به جام‌جهانی صعود می‌کند و تیم چهارم راهی پلی‌آف می‌شود. حریف تیم چهارم این قاره، تیم پنجم آسیاست.

برزیل در روسیه؛ آرژانتین و التهاب پلی‌آف

در جدول آمریکای جنوبی، وضعیت عجیبی دیده می‌شود. برزیل 33 امتیاز گرفته و در فاصله چهار هفته تا پایان مسابقات انتخابی، تنها تیم منطقه است که خیالش از بابت حضور در روسیه راحت است. شاگردان تیته، هشت برد متوالی به‌دست آوردند و خیلی زود از بقیه تیم‌ها فاصله گرفتند اما بین تیم‌های بعدی، رقابت بسیار نزدیک و حساسی شکل گرفته است. کلمبیا با 24، اروگوئه و شیلی با 23، آرژانتین با 22 و اکوادور با 20 امتیاز در رده‌های دوم تا ششم هستند. در این چهار هفته باقی‌مانده، مسابقات حساسی بین تیم‌های مدعی صعود برگزار می‌شود و ممکن است هر اتفاقی بیفتد؛ حتی حذف تیمی مثل آرژانتین. همبازی‌های مسی همین الان در رده پنجم هستند و این یعنی احتمال بالای حذف زیرا از این قاره چهار تیم به‌صورت مستقیم به جام‌جهانی می‌روند و تیم پنجم، راهی مسابقه پلی‌آف خواهد شد. در شرایط فعلی، آرژانتین تیمی است که باید در پلی‌آف بازی کند اما بیشتر بازی‌های باقی‌مانده آرژانتین با مربی جدیدش، خورخه سامپائولی در مقابل تیم‌های پایین جدول است؛ البته حریف تیم پنجم آمریکای جنوبی در پلی‌آف، یکی از دو تیم نیوزیلند و جزایر سالومون خواهد بود.

اروپا؛ نامداران در هراس نرسیدن به روسیه

مسابقات انتخابی در اروپا در 9 گروه برگزار می‌شود. 9 تیم اول گروه‌ها به‌طور مستقیم به جام‌جهانی صعود می‌کنند. از بین 9 تیم دوم گروه‌ها هم هشت تیم برتر انتخاب شده و راهی مرحله پلی‌آف می‌شوند. هشت تیم انتخاب‌شده به قید قرعه، دو به دو با هم بازی می‌کنند و چهار تیم برنده در دو بازی رفت و برگشت، بلیت حضور در روسیه را کسب می‌کنند. در گروه A اروپا رقابت فشرده‌ای وجود دارد. درحال‌حاضر، سوئد و فرانسه با 13 امتیاز اول و دوم هستند و هلند و بلغارستان با 10 و 9 امتیاز سوم و چهارم هستند. احتمال حذف هلند وجود دارد اما چیزی که مسلم است از این چهار تیم قطعا دو تیم در جام‌جهانی غایب خواهند بود. در گروه B سوئیس با 18 امتیاز اول است و پرتغال 15 امتیاز دارد. اختلاف این دو تیم با بقیه تیم‌های گروه زیاد است و بعید است تیم دیگری بتواند خودش را به رده‌های اول و دوم برساند. به‌این‌ترتیب، بزرگ‌ترین حذف‌شده این گروه مجارستان خواهد بود. در گروه C آلمان با 6 برد متوالی اول است و فاصله‌ای تا صعود به‌عنوان تیم اول ندارد. ایرلند شمالی با 13 امتیاز دوم است جمهوری چک و نروژ در خطر حذف از این گروه هستند. در گروه D صربستان و جمهوری ایرلند شانس‌های اول و دوم صعود هستند و ولز و اتریش، شانس کمی برای صعود دارند. در گروه E لهستان از بقیه اختلاف گرفته و صدرنشین است. تیم دوم هم از بین تیم‌های مونته‌نگرو، دانمارک و رومانی انتخاب می‌شود. در گروه F انگلیس اول است و حاشیه امنیت خوبی دارد اما چهار تیم اسلواکی، اسلوونی و اسکاتلند برای مکان دوم می‌جنگند. در گروه G اسپانیا و ایتالیا هر دو 16 امتیازی هستند و از بقیه تیم‌ها فاصله گرفته‌اند. در گروه G بلژیک با 16 امتیاز اول است و یونان و بوسنی در تعقیب بلژیک هستند. در گروه I هم کرواسی و ایسلند با 13 امتیاز اول و دوم هستند و ترکیه و اوکراین با 11 امتیاز هنوز به صعود امیدوارند. همان‌طور که می‌بینید تیم‌های مطرحی در آستانه حذف از جام‌جهانی روسیه هستند و ممکن است، روسیه 2018 غایبان سرشناسی داشته باشد.

آفریقا؛ هنوز در ابتدای راه

قاره آفریقا پنج سهمیه در جام‌جهانی دارد و مسابقات این قاره هنوز در ابتدای راه است. 20 تیم برتر در پنج گروه چهار تیمی تقسیم شده‌اند و تیم اول هر گروه، مستقیما به جام‌جهانی می‌رود. در این مسابقات تیم‌های سرشناسی مثل تونس، نیجریه، کامرون، الجزایر، ساحل عاج، مراکش، آفریقای جنوبی، سنگال، مصر و غنا حضور دارند که فقط پنج تیم می‌توانند در جام‌جهانی روسیه حاضر باشند.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها