ساخت بازوی نرم 8 پا برای تعامل انسان-ربات

یک تیم تحقیقاتی در چین یک بازوی رباتیک نرم ساخته است که شباهت زیادی به حرکات یک اختاپوس (هشت پا) دارد و یک گام به جلو در مسیر تعاملات پیشرفته انسان – ربات به شمار می‌رود.

ساخت بازوی نرم 8 پا برای تعامل انسان-ربات

به گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست»، این وسیله که تحت هدایت یک استاد دانشگاه «بیهانگ» چین ساخته شده، می‌تواند خدمات پزشکی و مراقبت از سالمندان و همچنین عملیات ظریف در زیر آب را متحول کند.

«ون لی» مسئول این پروژه گفت: این وسیله رباتیک بسیار منعطف قابل کنترل با دستکش انگشتی است و می‌تواند روزی به کاربران امکان بازی «دکتر اختاپوس» از فیلم‌های «مارول» را بدهد که بازوهای متعدد آن بطور همزمان کارهای مختلفی انجام می‌دادند.

این بازوی اختاپوسی رباتیک نرم با یکپارچگی الکترونیکی (E-SOAM)، چابکی طبیعی یک اختاپوس را با فناوری پیشرفته ترکیب می‌کند. گروه تحقیقاتی مسئول این اختراع به تازگی مقاله‌ای در باره این کار تحقیقاتی در نشریه «ساینس رباتیک» منتشر کرده‌اند.

«ون» در این خصوص توضیح داد: یک نوآوری کلیدی در این طراحی رباتیک خداحافظی با بازوهای مکانیکی سنتی است که برای تعامل بر افکتورهای پایانی متکی بودند، اما حرکات الهام گرفته از اختاپوس این دستگاه E-SOAM امکان گستره وسیع‌تری از حرکات را فراهم می‌سازد.

این بازوی رباتیک قادر است تا یک و نیم برابر طول اولیه خود با انعطاف مشابه حرکات جانوران دریایی مانند هشت‌پا کشیده شود و همچنین کارهای ظریفی مشابه آنها به انجام برساند.

یک سیستم رباتیک نرم باید اجزای مختلفی از کارهای حسگری، پردازش سیگنال و ارتباطات را یکپارچه‌سازی کند تا بتواند با محیط پیرامون خود تعامل داشته باشد، اما کار گذاشتن مدارها در درون چنین ربات نرم قابل انعطافی یک چالش بوده است، زیرا مدارهای سخت سنتی قادر به حفظ کارکرد خود در شرایط کشیده شدن را نداشتند.

170790808

اما در طراحی جدید این مشکل با تولید مدارهای الکترونیک بر اساس فلزات مایع حل شده است. این پیشرفت به بازوی رباتیک جدید اجازه می دهد داده‌های حسی پیچیده را در جریان خم شدگی پردازش و تغییرات دمایی را ردیابی کند. دستکش انگشتی هم بازخورد لمسی فراهم می‌کند و احساس لمس و مکش (ساکشن) را تقلید می‌کند و از این طریق دست‌ورزی دقیق این بازوی رباتیک را در هوا در زیر آب امکان‌پذیر می‌کند.

در سناریوهای نشان داده شده توسط محققان، یک اپراتور توانست یک کوسه اسباب‌بازی را صرفا با یک موج حرکت گرفتن انگشتانش بگیرد. این خصوصیت علاوه بر اینکه یک دستاورد فناورانه است، انتظار می‌رود تعامل انسان-ربات حسی (intuitive) را یک گام به پیش ببرد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها