تلفیق موسیقی و شعر مدرن در یک کتاب گویا

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ آلبوم اجرای شعر و موسیقیِ «دُیادُلام»، اولین اثر رسمی «ارژنگ آقاجری» از سوی مؤسسه‌ «نُوین کتاب گویا»، روانه‌ بازار محصولات فرهنگی و آثار صوتی شد. این اثر حاصل خوانش سه شعر، به همراهی موسیقی است که در کنار هم یک پرفرمانس صوتی تولید کرده‌اند.

تلفیق موسیقی و شعر مدرن در یک کتاب گویا

در کتاب گویای «دیادلام»، از اشعار سه شاعر از شاعران یک جریان شعری‌ مدرن موسوم به «شعر دیگر» و مربوط به دهه‌ 40 و 50 شمسی استفاده شده است که محتوای هر سه شعر نگاهی متفاوت به داستان کهن «لیلی و مجنون» است.

دُیادُلام پرفرمنسی شنیداری است، از سه مواجهه با سوگستانِ لیلی و مجنون، در شعر مُدرن ایران. این کار در سه پرده با استفاده از جریان «شعرِ دیگر» ساختار پیدا کرده است، اما خود نیز به تنهایی رفتاری است موسیقایی با این اشعار و تجربه‌ای است نو، در جایی که موسیقی به خوانشِ شعر برخاسته است.

«دُیادُلام» در فضایی از روایت، اجرا و موسیقی، در سه پرده‌‌ «شبانه‌ی اشباحِ شرقی» بر اساس سروده‌ای از «بهرام اردبیلی» با عنوان «هفت پیکر» که برای نخستین بار در شماره اول جزوه شعر دیگر منتشر شد، «شقیقه‌ی سرخ لیلی»، بر اساس سروده‌ «پرویز اسلامپور» که در کتاب شعر «پرویز اسلامپور» منتشر شده است و «مکتوب قیس عامری»، بر اساس سروده‌ای با عنوان «لیلی» از «محمدرضا فَشاهی» و ابیاتی از شعر شاعران عرب، و با حضور جمعی از نوازندگان و آواپردازان موسیقی کشورمان به اجرا در آمده است.

نکته قابل توجه در این اثر گروه شدن این سه شعر از این سه شاعر نوگرا است که بر اساس یک تم یا موتیف برگرفته از اشعار کهن فارسی سروده شده‌اند. به عبارت دیگر حضور «لیلی و مجنون« در هر سه شعر، به مثابه موتیف کلی برای مصرف شاعر است. هر سه تنها قاب‌ و سه لحن هستند از داستانی با شکوه.

در این اثر میثاق مهرپور، کورُش قزوینه، سیاوش ولی‌پور، امیرحسین کیان‌پور، نبیل یوسُف ‌شریداوی و ساناز حمیدی به عنوان نوازندگان فعالیت داشته و ارژنگ آقاجری خوانشِ اشعارِ فارسی، مهدی ساکی آواز و خوانش اشعار عربی و حمیده موسوی آواپردازی را بر عهده داشته‌است.

همچنین کتاب «دُیادُلام» مکمل سی‌دی صوتی اثر بوده و با بخش‌هایی همچون تاریخچه‌ «شعر دیگر»، تاریخ داستان «لیلی و مجنون»، متن اشعار و... همراه با این اثر عرضه شده است.

این اثر که برای اولین بار در حوزه‌ اجرای شعر و موسیقی برای فضاهای نمایشی-صوتی به این شکل ساخته و پرداخته شده است، ساخته‌ «ارژنگ آقاجری» بوده و توسط «نوین کتاب گویا» در اسفند 1395 به بازار عرضه شده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها