سینما در چند نگاه / مردم با هنر هفتم قهر نیستند

سینما در چند نگاه / مردم با هنر هفتم قهر نیستند

سینما دریچه آشتی مردم با دنیای رنگ، تصویر و حرکت است. امروزه جوامع از سینما به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابرازهای انتقال مفاهیم، پیام‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی خود استفاده می‌کنند. درواقع می‌توان گفت سینما صنعتی است که می‌تواند فرهنگ‌های مختلف را درخود ذوب کند و مخاطبان را به سمت و سوی دلخواه سوق دهد. بدون شک استقبال مردم ازهنر هفتم به عوامل متعددی بستگی دارد .برای بررسی دقیق وضعیت سینماهای استان با ابراهیم شریفی، معاون هنری -سینمایی اداره کل ارشاد گفت وگویی کردیم که با هم می‌خوانیم .

چند سینما دراستان وجود دارد؟

درحال حاضر شش سینما با نام‌های ساویز، پرشین ، هجرت ،سعید ، فردیس و سینما تئاتر البرز در استان وجود دارد که تنها دو مورد از آنها به معنای واقعی فعال و مطرح هستند.

علت مطرح بودن این دو سینما چیست؟

سینما ساویز و پرشین به‌علت امکانات و تجهیزات به روز هم‌چنین موقعیت جغرافیایی مناسب، همواره با استقبال مخاطبان روبه رو هستند و در فروش فیلم های روز موفق عمل می‌کنند.

چه تعداد صندلی فعال سینما در استان وجود دارد؟

درمجموع هم‌اکنون 3900 صندلی سینما در استان وجود دارد که حدود 3000 مورد آنها فعال و مابقی نیمه فعال یا غیر فعال هستند.

چرا برخی شهروندان البرزی برای دیدن فیلم‌های مورد علاقه خود به تهران می‌روند؟

اغلب سالن‌های سینما در استان‌کوچک بوده و امکانات مناسبی ندارند. علاوه‌بر این دسترسی مردم به سینماهای باکیفیت استان راحت نیست و از همین‌رو برخی که به‌صورت حرفه ای فیلم می‌بیننند ترجیح می‌دهند با صرف هزینه و وقت به تهران رفته و فیلم مورد نظر خود را در فضای مناسب و با کیفیتی مطلوب ببینند. علاوه‌براین معمولاً فیلم‌های به روز باقدری تأخیر در البرز اکران می‌شود و این امر نیز باعث می‌شود انگیزه علاقه‌مندان هنر هفتم برای رفتن به تهران بیشتر شود.

چه شاخص‌هایی در افزایش تعداد مخاطبان سینمای در شهرهای مختلف موثر است؟

به جز بحث پراکندگی مناسب تعداد سینماها و مناسب بودن فضا و امکانات آنها، باید گفت وضعیت فرهنگی و درآمد ساکنان مناطق مختلف نیز در استقبال مردم از سینماها موثر است. بدون شک در مناطقی از شهر که مردم درآمد کمی دارد و خرج روزمره خود را به زحمت درمی‌آورند نمی‌توان انتظار خرید بلیت سینما داشت. واقعیت این است وقتی مردم درگیر نان شب باشند ترجیح می‌دهند پول خود را صرف امور جدی‌تری کنند ویا به تفریحات دیگری بپردازند. متأسفانه سینما در کشورهای غیر صنعتی از جمله ایران با زندگی واقعی مردم پیوند نخورده و اغلب کسانی که برای فیلم دیدن به سالن‌ها مراجعه می‌کنند افرادی هستند که از سطح مالی متوسط و بالایی برخوردار هستند.

چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا مردم با سالن‌های سینما آشتی‌ کنند؟

بدون شک عرضه رایگان و یا نیم بهای بلیت سینما در برخی از ایام سال میتواند انگیزه مردم را برای رفتن به سینما افزایش دهد. علاوه‌بر این می‌توان با تمهیداتی یارانه خاصی در اختیار کارمندان و کارکنان ادارات جهت خرید بلیت سینما قرار داد تا از این طریق بخش عمده‌ای خانواده بتوانند بدون دغدغه لااقل هرماه یک یا دو فیلم مورد علاقه خود را در سینما تماشا کنند.

این‌کار چه پیامدهای مثبتی دارد؟

با این اقدام مردم کمتر از دستفروشان گوشه و کنار خیابان فیلم می‌خرند و به این ترتیب صنعت سینمای کشور نیز جان تازه‌ای می‌گیرد.

نقش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در آشتی دادن مردم با هنر هفتم تا چه اندازه است؟

عدم استقبال مردم از سینما صرفاً به مقوله اقتصاد ضعیف خانواده‌ها باز نمی‌گردد بلکه از عوامل دیگری چون عدم فرهنگ‌سازی مناسب نیز تأثیر می‌گیرد. متأسفانه نه صدا و سیما و نه رسانه‌های گروهی آن طور که باید و شاید به موضوع اهمیت سینما و فیلم دیدن در زندگی فردی و اجتماعی افراد نمی‌پردازند و همین باعث شده غالب مردم با ماهیت هنر هفتم بیگانه باشند. بدون شک تبلیغ مناسب فیلم‌های روز در صدا و سیما و تشویق مردم به دیدن فیلم در سینماها می‌تواند در آشتی مردم با سینما تأثیرگذار باشد.

نقش تولیدکنندگان فیلم را در افزایش مخاطبان سینما تا چه حد می‌دانید؟

هرچند ایران جزو کشورهای جدی تولیدکننده فیلم درجهان مطرح است، اما متأسفانه نتوانسته به سلیقه سینما دوستان پاسخ دهد و این امر نتیجه‌ای جز تولید فیلم‌هایی که فروششان از هزینه تولیدشان کمتر است درپی نداشته است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مطرح‌ترین فیلم‌های راه یافته به جشنواره‌های جهانی دربازه چند روزه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد بنابراین باید شرایط رقابت درچنین فضایی را ایجاد کنیم.باید پذیرفت کسانی که به طور حرفه‌ای فیلم می‌بینند به هر اثری راضی نمی‌شوند و از سطح توقع بالایی برخوردارند از همین‌رو اگر می‌خواهیم مخاطبان اصلی فیلم را به سینما بکشانیم باید به ذائقه هنری آنها احترام گذاشته و فیلم‌هایی با کیفیت بالا تولید کنیم.

و کلام آخر این‌که ....

سینما صنعتی است که می‌تواند فرهنگ‌های مختلف را درخود ذوب کند و مخاطبان را به سمت و سوی دلخواه سوق دهد. این صنعت جذابیت‌های بصری زیادی دارد و می‌تواند عمیق‌ترین مفاهیم را در کمتر از دو ساعت در ذهن مخاطبان جا بیندازد از همین‌رو نباید قدرت این صنعت را نادیده گرفت.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها