سفر به عصر قاجار؛ چاپارخانۀ رشت، حمّام تهران، قهوه‌خانۀ اصفهان

در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

 سفر به عصر قاجار؛ چاپارخانۀ رشت، حمّام تهران، قهوه‌خانۀ اصفهان

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

 عکس نخست امروز با عنوان «چاپارخانۀ رشت» در آرشیو مربوطه ثبت شده است. ساختمان چاپارخانه در پس‌زمینه تصویر قابل مشاهده است و ساختمان جلوی تصویر نیز ظاهرا اصطبل است. بین دو ساختمان هم پلی با ستون‌های مشخص بر روی رودخانه دیده می‌شود.

download (2)

عکس دوم تصویر جالبی از یک حمام در تهران را نشان می‌دهد.

download (12)

عکس سوم کاروانسرایی در شهر اصفهان را نشان می‌دهد. این کاروانسرا در زمان صفویه در کنار بازار بزرگ اصفهان ساخته شده بود و به کاروانسرای «مخلص» شهرت داشت. کاروانسرای مخلص در اواخر دورۀ صفویه دچار حریق شده بود اما در زمان قاجار دوباره مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت.

download (3)

عکس آخر نیز تصویری از نمای بیرونی یک قهوه‌خانه در شهر اصفهان را نشان می‌دهد. سیم‌ها و تیرهای مخصوص تلگراف نیز در تصویر مشخص هستند. تلگراف‌خانۀ اصفهان در عهد قاجار تاسیس شد و ارنست هولتسر، مهندس آلمانی، مدتی مسئول این تلگراف‌خانه بود.

download 123

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    جالب بود. مرسی

  • ناشناس
    0

    دیشب رشت بودیم به اتابک فرمودیم حمام را تیش کنند و ما رفتیم هرچه گچل مچل بود فلفور فرمودیم بیرون و....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها