جواد عزتی در نوروز خون به پا می کند

براساس آنچه مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرده این فیلم‌ها در اکران نوروزی به نمایش درمی‌آیند: «تمساح خونی»، «بی‌بدن» «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی» «نوروز» و «ایلیا در جست‌وجوی قهرمان».

جواد عزتی در نوروز خون به پا می کند

اکران نوروزی ۱۴۰۳ فقط یک فیلم کمدی دارد که از حالا می‌توان گیشه را به نامش سند زد. اما جز این فیلم، ۶ فیلم دیگری روی پرده می‌روند می‌توانند برای سینماروها جذاب باشند؟

درحالی‌که به‌نظر می‌رسید ترکیب اکران نوروزی حداقل با ۲ کمدی پرامید گیشه بسته شود، در نهایت تصمیم بر این شد که فقط یک کمدی در نوروز ۱۴۰۳ روی پرده برود.

براساس آنچه مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرده این فیلم‌ها در اکران نوروزی به نمایش درمی‌آیند: «تمساح خونی»، «بی‌بدن» «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی» «نوروز» و «ایلیا در جست‌وجوی قهرمان».

پیام آشکار این ترکیب وفاداری به وعده‌ای است که مدیریت سینما در اواخر آبان داد؛ اینکه اولویت اکران نوروزی با فیلم‌هایی است که در جشنواره فجر به نمایش درمی‌آیند. حالا از ۷ فیلم معرفی‌شده، ۶ فیلم در جشنواره امسال حاضر بوده‌اند. فیلم «ایلیا در جست‌وجوی قهرمان» هم ظاهراً با سهمیه سینمای کودک به اکران نوروزی راه یافته است.

تنهایی تمساح

«تمساح خونی» به‌عنوان جذاب‌ترین گزینه فهرست فیلم‌های نوروزی، بیشترین امید را برای فتح گیشه دارد؛ نخستین تجربه جواد عزتی در کارگردانی سینما که خودش هم در آن بازی کرده و نمایشش در جشنواره در مجموع موفقیت‌آمیز بود.

«تمساح خونی» از معدود فیلم‌های جشنواره امسال بود که کارشناسان اکران برایش گیشه پررونقی پیش‌بینی کردند. موضوع ارتباط با مخاطب برای جواد عزتی در اولویت قرار داشته است.

به‌طوری که او در نشست خبری فیلمش چنین گفت: «من می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم را می‌بینم، بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک‌سریال تفاوت قائل باشم. یادم است روز اول که دور هم‌ جمع شدیم، گفتم من دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش آن حتی یک پیشنهاد کوچک برای سینما داشته باشد.»

ظاهراً فیلم برای اکران عمومی تغییراتی خواهد کرد و این روزها برخی از بخش‌های تمساح خونی تدوین مجدد می‌شود تا نسخه‌ای خوش‌ریتم روانه اکران عمومی شود.

«بی‌بدن» برای طلسم‌شکنی می‌آید

فیلم «بی‌بدن» ساخته مرتضی علیزاده دیگر گزینه پرامید اکران نوروزی است؛ یک درام جنایی که حضور پرسروصدایی هم در جشنواره امسال داشت و ازجمله آثاری بود که مخاطبان از تماشایش رضایت داشتند.

بازی درخور اعتنای الناز شاکردوست، حضور تحسین‌برانگیز گلاره عباسی و تصویرسازی موفق یک درام ملتهب، ۳نکته‌ای است که رسانه‌ها در مورد «بی‌بدن» به آن اشاره کرده‌اند. سال‌هاست کمدی‌ها در اکران، درام‌های اجتماعی را به حاشیه برده‌اند و حالا این امیدواری وجود دارد که «بی‌بدن» این روند را تغییر دهد.

یکی از نکات حاشیه‌ای فیلم، ارجاع به پرونده جنجالی‌ای است که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای هم داشت؛ نکته‌ای که البته کارگردان «بی‌بدن» اینگونه آن را تکذیب کرد: «آنچه می‌توانم به‌عنوان کارگردان «بی‌بدن» تأکید کنم این است که آن را براساس پرونده واقعی(آرمان و غزاله) نساخته‌ام.»

«پرویزخان» فیلم ستایش‌شده جشنواره

«پرویزخان» ازجمله فیلم‌های مهم جشنواره فجر است که به اکران نوروزی راه یافته است؛ فیلمی که چندین جایزه از جشنواره گرفت و حالا در راه اکران است. علی ثقفی در نخستین تجربه کارگردانی‌اش سراغ مقطعی از زندگی معلم اخلاق فوتبال، پرویز دهداری رفته و با گریم جالبی که روی سعید پورصمیمی نشسته، فیلمی درباره این مربی فوتبال جلوی دوربین برده است.

بازی سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری مهم‌ترین نکته این فیلم است. معمولا درام‌های ورزشی در اکران عمومی شکست می‌خورند ولی در مورد «پرویزخان» این امیدواری وجود دارد که مخاطب برای تماشای فیلمی که درباره یکی از چهره‌های مهم فوتبال ایران است بشتابد.

روایتی از زندگی شهیدشیرودی

روایتی از زندگی شهیدشیرودی با حضور میلاد کی‌مرام و امیرحسین آرمان، این چکیده یک‌جمله‌ای فیلم «آسمان غرب» است. درحالی‌که گفته می‌شد «مجنون» فیلم برگزیده جشنواره به اکران نوروزی می‌آید یک فیلم دفاع‌مقدسی دیگر برای این اکران انتخاب شد. آسمان غرب دومین ساخته محمد عسگری است که سال گذشته فیلم اتاقک گلی را در جشنواره داشت. داستان «آسمان غرب» در روزهای آغازین جنگ می‌گذرد و به لحاظ پروداکشن و تجهیزات نظامی اتفاقی جدید در سینمای ایران محسوب می‌شود.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها