همه کشف حجاب کنندگان به این سرنوشت دچار می‌شوند؟

آیا تا به‌حال یک بانوی ناخن‌کار از فعالیت در سالن زیبایی منع شده باشد؟ یک بانوی خیاط چطور؟ یک نیروی خدماتی قالیشویی یا یک پرستار سالمندان در منزل یک دستفروش؟ آیا همه‌ این سروران در صورت عدم رعایت حجاب ممنوع‌الکار خواهند شد؟

همه کشف حجاب کنندگان به این سرنوشت دچار می‌شوند؟

سعید هنرمند نوشت: کار عملکردی است که برای رسیدن به یک نتیجه مشخص آن را انجام می‌دهیم. پدر روحانی و قاتل زنجیره‌ای هر دو مشغول به کنشی هستند که به آن کار می‌گویند. انسان در طول روز ده‌ها و شاید صدها کار انجام می‌دهد؛ از فکر کردن به مسائل گوناگون گرفته تا خوردن و صحبت کردن و ورزش کردن و بی‌شمار اعمال کوچک روزمره.

اگر بابت کار انجام شده درآمدی کسب شود، به آن عمل شغل گفته می‌شود و مشاغل رسمی و شناخته شده نیازمند بهره‌گیری از تحصیلات و تجربیات مرتبط با آن پیشه است و این آموزش‌ها حرفه‌های متعددی را در یک شغل می‌آفریند. تمامی نوع بشر از مبدا تاریخ تا به دوران حاضر نیازمند شغل بوده‌اند.

بیراه نیست اگر بگوییم پس از اکسیژن ضروری‌ترین نیاز آدمی معطوف به کسب درآمد برای تامین معاش زندگانی از طریق مقوله‌ای تحت عنوان شغل است. 

یک-حرفه سینما در دسته مشاغل پروژه‌ای می‌گنجد. میانگین مدت زمان فیلمبرداری یک فیلم سینمایی یک ماه و نیم است و هر قسمت از یک سریال در طول یک هفته فیلمبرداری می‌شود. یعنی برای فیلمبرداری یک سریال ده قسمتی دو ماه و نیم زمان کافی است. تعداد سینماگران و کارگران سینما بسیار بیشتر از نیاز پروژه‌های در حال فیلمبرداری در سینما است. در یک سال چیزی حدود صد و پنجاه فیلم و سریال تولید می‌شود.

اگر در هر پروژه پنجاه نفر مشغول به‌کار باشند و با توجه به تعداد اعضای خانه سینما که شش هزار نفر هستند و حدودا نزدیک به دو سوم شاغلین هر پروژه که عضو خانه سینما نیستند، می‌توان دست‌کم عدد چهارده هزار نفر سینماگر و کارگر آماده به‌کار را برای سینما تخمین زد و اگر تمام این چهارده هزار نفر در طول سال سر فیلمبرداری باشند، باید به‌جای صد و پنجاه پروژه چیزی حدود هزار و هشتصد پروژه در طول سال تولید شود، یعنی دوازده برابر تولیدات فعلی.

منطقا و عملا چنین شرایطی حتی از افکار رویاپردازانه هم به‌ دور است، ولی آنچه که نزدیک است بیکاری‌های پی در پی و طولانی‌مدت سینماگران است، بنابراین بیکاری با تمام مشقات و ترسناک بودنش برای سینماگران چالشی آشنا است و بسیاری از ایشان (بیشتر سینماگرانی که درآمد بالایی دارند، مثل بازیگران مطرح) دارای شغل و درآمدی مجزا از سینما هستند. راه‌اندازی کافه و رستوران، سالن زیبایی، باشگاه و مزون طراحی لباس از مشاغل پر‌طرفدار سینماگران پردرآمد هستند.

دو: تنبیه یکی  از مهم‌ترین ابزارهای تربیتی اجتماعی و تحمیل عمل رنج‌آوری است بر شخصی که مرتکب تخلف اثبات‌شده‌ای گردیده است‌ و پیرامون کارکردها و مضرات و میزان آن بحث‌های بسیاری در حوزه‌های روانشناسی تربیتی و علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی شده. اما نقطه مشترک در تمامی این بحث‌ها، لزوم، میزان، زمان و شرایط اجرای تنبیه است که منجر به متنبه شدن فرد متخلف و اصلاح یک عمل واقعا ناهنجار از جامعه شود.

بازیگرانسینمایایران

سه: پس از آغاز اعتراضات سال گذشته و عدم رعایت پوشش رایج توسط برخی از بازیگران زن سینما، لیستی از طریق سازمان سینمایی دراختیار رسانه‌ها قرار گرفت که براساس آن تعدادی از بهترین و مستعدترین بازیگران زن ممنوع‌التصویر و به تبع آن ممنوع‌الکار اعلام شدند.

فارغ از مباحث هنری و نیاز سینمای امروز به این بازیگران درخشان و هنرمند و آسیبی که فیلم‌ها از عدم حضور این هنرمندان در سینمایی که یکی از اساسی‌ترین دلایل شکست فیلم‌های آن در گیشه کمبود بازیگران درجه یک است، می‌بینند. می‌بایست صادرکنندگان و مجریان این تنبیه مطلع باشند که اساسا کسی را نمی‌شود ممنوع‌الکار کرد و با توجه به تعاریفی که از کار در بالا آمد خود بهره‌گیری از این واژه اولین گام در لوث شدن و شکست تنبیه است، چراکه هنرمند ممنوع‌الکار شده در سینما می‌تواند از ذات هنرمندانه‌اش در شاخه‌های دیگر هنر بهره بگیرد؛ از نقاشی تا نویسندگی و موسیقی و نکته مهم‌تر برای تصمیم‌گیران این محدودیت کاری بدون زمان این است که ‌ای‌کاش کمی در جریان مسائل سینما به شکل واقعی و میدانی بودند و اطلاع از بیکاری‌های طویل‌المدت بدون تنبیه داشتند و درک می‌کردند اگر این حکم ممنوعیت برای ایشان امر به تنبیه است برای سینماگران قضیه‌ای ملموس و همیشگی و پذیرفته است. سینماگری که ممکن است در طول یک سال فقط یک ماه سرکار باشد را نمی‌شود با ممنوع‌الکاری ترساند. ماهی را که نمی‌شود غریق دریا کرد. این احکام بیش از آنکه جنبه بازدارندگی داشته باشد سبب اجماع و ابراز حمایت سایر هنرمندان داخلی و خارجی از محدود‌شدگان می‌شود و باعث ابراز حس همدلی توسط طرفداران بازیگر تنبیه شده می‌شود. آیا تمامی مکتشفین حجاب در انظار عمومی شامل این ممنوعیت‌های کاری می‌شوند؟ مثلا آیا تا به‌حال یک بانوی ناخن‌کار از فعالیت در سالن زیبایی منع شده باشد؟ یک بانوی خیاط چطور؟ یک نیروی خدماتی قالیشویی یا یک پرستار سالمندان در منزل یک دستفروش؟ آیا همه‌ این سروران در صورت عدم رعایت حجاب ممنوع‌الکار خواهند شد؟ 

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    19

    فعلا که رکوردهای فروش شکسته شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      تبلیغ بی حجابی تلاش برای بی عفتی جامعه است. دوست دارید فردا دختران تان را برهنه کنید البته ناموس در فانوس شما بی معناست.

    • ناشناس
      0

      نویسنده گرامی بجای این همه شعر گفتن بگو اجر کردن نان مردم باسم مبارزه با بی حجابی

    • ناشناس
      0

      ۱۷:۰۵ یعنی عین دختر نوه یکی که توی کانادا برهنه شده و اینجا عکسهاش رتوش میشه؟ آره؟

  • یه هموطن
    16

    حرف کاملا به جا و منطقی هستش.نون بُری نکن دولت محترم.
    التماس تفکر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      اون روزی که اینا آتش بیار معرکه شده بودند و بجای آرام کردن مردم آنها را تشویق به جان هم می انداختند بهشون گفتید التماااااااااااس تفکر

  • ناشناس
    8

    عجب متن بیخود و غیر مسئولانه ای داره خط می ده که بقیه مشاغل هم اینطوری هستند ورود کنید

  • ذهنت رو عوض کن ذهنت رو عوض کن راحت زندگی کن راحت زندگی کن
    17

    ای بابااااااااااااااااااا
    هنز شماها اندرموی خانوم و دخترای مردم هستین
    ول نکردین هنوز ؟
    مردم دیگه عبور کردن ازین چیزا
    طرف بدون مانتو توی این سرما میاد بیرون
    دیگه کسی نگاش نمیکنه
    برای مردم بی اهمیت شده
    قبلنها همه برمیگشتن نگاش میکردن الانه دیگه نه
    اما گویا ذهن برخیها عقب مونده
    سال 2024 شده
    خجالت بکش
    ذهنت رو عوض کن راحت زندگی کن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      30

      بله درسته....
      و آیا میدونستید بزرگترین گناه عادی کردن گناهه؟؟.
      همه گناهانی که ما امروز با خیال راحت انجام میدیم از همون لحظه ای شروع شد که گناه رو عادی ساختیم!
      وای بر ما ....
      و وای بر روزی که در محضر عدل الهی حاضر می‌شویم

  • رابی
    33

    ما این بازیگران خانم احتیاج نداریم.همایش تجلیل از زنان مقلوبه ای لبنان را بچسب.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      شرم بر تو

  • ابراهیم
    25

    از خدا نمی ترسند از قانون من دراوردی بترسند یه چند صباحی هم می گذره میرن زیر خاک خدا گوشمالیشون میده یادشون نمیره بد ریخت ها به پودر روی صورت و عمل صورتشون می نازن بره کنار همش سگ هم نگاهتون نمیکنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      ساندیس رو بخور

  • ناشناس
    30

    وقتی کسی شعور رعایت از قانون را ندارد چه میشود کرد این کمترین جریمه برای این قانون شکنان اجتماعیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      ساندیس ت رو بخور

  • حاعری
    37

    سلام سلبریتی که امر الهی را نادیده می گیرد وملعبه شیطان وابوالهوس ها می شود این نه به اخلاق پایبند است نه به دین آخرش معلوم جهنم در انتظار آنهاست.

    نظرات شما -
    • امیر ب حاعری
      4

      دزدان الهی ناده میگیر بگو اختلاس الهی ناده میگیرند

  • ناشناس
    30

    با حجاب هم چهره و هم متانت بیشتری داشتند .بی حجابی شهرت و افتخار نیست آنهم برای کسانی که در ۵ دقیقه وقت اضافی عمر هستند .خدایا عاقبت ما را ختم به خیر بگردان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      تو چرا میسوزی!؟

    • مهدی مهدی
      6

      چرا بسوزه؟
      داره حرف حق میزنه!!!!
      اینقدر مخالفت های بدون منطق نکنید!
      حرف حق دارید با منطق و بدون توهین صحبت کنید

  • ناشناس
    21

    ملتمسین تفکر و عتشقان غرب .در همان غربتان اگر هنرپیشگان قانون شکنی کنند کنار گذاشته خواند شد به آمریکا و اروپا نگاه کنید هر هنر پیشه یا کارگردان یا...که در باره فلسطین صحبت کرد ممنوع الکارش کردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      بالاخره با خودتون چند چندین؟
      اروپا و امریکا خوبن یا بد؟
      تا وقتیکه اینجا هستین مرگ بر اروپا و امریکا میگین ولی ملاک و معیارتون اروپا و امریکاست
      وقتی هم از اینجا تشریفتون رو میبرین فوری از همون اروپا و امریکا (و کانادا و استرالیا) سر در میارین
      شماها دقیقا عین کمونیستها هستین که میگن غرب نظام سرمایه‌داریه و فلان و بسانه ولی خودشون به محض اینکه فرصتی پیدا کنن میرن همون غرب تلپ میشن
      عجب موجودات چندش و حال‌به‌هم‌زنی هستین

    • علیرضا
      2

      به ناشناس 15:01
      داره برای شما میگه همش اروپا و آمریکا رو تو سر خودتون میکوبید.
      میگه اگه میگید اونا خوبند چنین قانونهایی هم دارند.
      خیلی سخت بود فهمیدنش؟

  • منصور
    13

    همشون عشقن و تو قلبها جا دارن. حضرت آقا همیشه از راًفت اسلامی حمایت کردن.

  • علیرضا
    2

    چه متن چرتی بود! قیاس بازیگری با دیگر حرفه ها دقیقاً عین مقلطه کردنِ.

  • تلمبه
    1

    دیگه هنرمندی مگر مانده آهوی شرقی ای جادوی شرقی

  • ناشناس
    3

    فقط ایجاد رعب و وحشت!!

  • ناشناس
    6

    متاسفانه ، نویسنده متن بصورت یکطرفه و با یک نگاه سطحی، موضوع بسیار مهمی را مطرح و در حد یک ناخن کار ، تنزیل داده که جای تعجب از خبر فوری داره. موضوع، یک مسأله اجتماعی مهمی است که با فرهنگ و آداب زندگی مردم در ارتباط هست. از نظر من هرگونه رفتار ناهنجار از اشخاصی که محبوبیتی به هر دلیل دارند، می بایست با رفتار متناسب با آنها مقابله نمود که البته نیازمند کارشناسی است.

  • علیرضاامینی
    4

    اگه خیلی به قانونمندت همین تنبیهات روهم نسبت به مفسدانی که سرشناس حکومت هستند اعمال کنید نه فقط برای حجاب خانومها کشتی با کانتیلر پول وشمش طلا داره دزدیده میشه توایران چسبیدید به موی سر خانومها

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      جلوی هر دو رو باید گرفت.
      شاید پول از دست رفته برگرده اما فرهنگ از دست رفته بر نخواهد گشت

  • ناشناس
    1

    مزخرفه ، گستره وبازتاب کار یک هنرپیشه با کار یک خیاط وناخن کار در یک سالن قابل مقایسه نیست

  • علی
    1

    قلم ، قلم یک اهل فکر است؟!
    یک بازیگر که روزی چند صد هزار نفر یا ده ها میلیون بازدیدکننده داره!
    یک بازیگر که باید فیلمش با مجوز ارساد کشور منتشر بشه!
    آیا با یک زن که مثلا در قالیشویی کار میکنه یکیه؟!!!!!!!

    اثر رفتار یک بازیگر در جامعه منتشر میشه البته بیشتر برای افراد کم سن یا ناپخته

    اینه که میگن سلبرینی!!! قالیشو هم سلبریتیه؟!!!!!!

  • ناشناس
    1

    باید هما کسانی که به احکام حجاب پایبند نیستند حالا می خواهد بازیگر باشه یا ناخن کار یا هر شغل دیگه ای از امکانات وخدمات اجتماعی محروم شوند تا دیگه از این غلطها نکنند وباعث ترویج بی حیایی وبی عفتی در جامعه وعادی انگاری این گناهان نشوند .ازخدماتی مانند مدرک تحصیلی تا خروج از کشور تا خدمات بانکی واسنادی و.‌‌‌...

  • محمد
    0

    هر ساده لوحی میداند بانوی خیاط یا ناخن کار تاثیرگذاری یک فرد مطرح بازیگر را ندارد. پس تنبیه ایشان برای همین هست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها