عضو شورای عالی میراث فرهنگی:

الواح هخامنشی که همراه با کاروان رئیس جمهور وارد کشور شد، پنجمین محموله این الواح بود که به کشور بازمی‌گشت/ متن الواح نشان میدهد زنان و مردان ایرانی در آن تاریخ حقوق برابر داشتند

عضو شورای عالی میراث فرهنگی گفت: الواح هخامنشی که همراه با کاروان رئیس جمهور وارد کشور شد، پنجمین محموله این الواح بود که روند ورود آنها به کشور از سال 78 شروع شده بود.

الواح هخامنشی که همراه با کاروان رئیس جمهور وارد کشور شد، پنجمین محموله این الواح بود که به کشور بازمی‌گشت/ متن الواح نشان میدهد زنان و مردان ایرانی در آن تاریخ حقوق برابر داشتند

سید محمد بهشتی بیان داشت: الواح هخامنشی در دوران پهلوی اول و به منظور مطالعه خطوط و رمزگشایی آن توسط یک پژوهشگر آمریکایی به کشور آمریکا منتقل شده بود و بعد از انقلاب نیز عده ای به دلیل مسائل سیاسی سعی در مصادره آن داشتند که این امر محقق نشد.

وی با اشاره به  اهمیت الواح هخامنشی به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی برای کشور، افزود: تلاش های دولت ایران در سالهای اخیر در سال 78 منجر به نتیجه شد و تاکنون 4 محموله از این الواح وارد کشور شده بود و این محموله که همراه رییس جمهور وارد کشور شد در حقیقت پنجمین محموله از این الواح بود.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی تاکید کرد: رمزگشایی این الواح که به زبان ایلامی نگاشته شده بود نشان می دهد که زنان و مردان ایرانی در آن برهه تاریخی از حقوق برابری در دستمزد و مرخصی هنگام بیماری برخوردار بودند.

بهشتی تصریح کرد: امیدوارم روند بازگشت این الواح به کشور با سرعت بیشتری انجام گیرد زیرا اینها سرمایه های تاریخی و اسناد بسیار ارزشمند باستانی ایران هستند و می توانند اطلاعات خوبی در اختیار باستان شناسان و پژوهشگران ایرانی قرار دهند.

وی گفت: با توجه به اهمیت این اشیای باستانی غالبا در سفرهای سالانه رووسای جمهور به نیویورک به کشور بازگردانده می شود تا امنیت این اشیاء بیش از پیش تامین شود.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    1

    طوری اطلاع رسانی میکردن که انگار رئیسی این الواح رو باز پس گرفته

  • بهنام
    0

    والا همان جا جایشان امن‌تر بود .
    ممکن است توسط مافیای داخلی مثل فرشهای مجموعه سعدآباد ناپدید شوند .

  • رحیم آب منگل
    0

    این کارشناس یه سرچ ساده می‌کرد متوجه میشد که بازگشت این الواح از سال ۱۳۳۰ شروع شده و عمده آن همان سالها وارد شده وبیشتر حجمش در بعد از انقلاب محموله اخیر بوده است

  • ناشناس
    0

    الانم زن ومرد برابرند هیچکدوم ازاد نیستند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها